Friday, May 23, 2014

KAREIR CEMERLANG:




KAREIR
CEMERLANG     
       
Setelah tamat pengajian di menara gading dan di anugerahkan segulung ijazah,  sememangnya kita menanam harapan untuk mendapat karier yang cemerlang. Mereka yang mempunyai motivasi akan berusaha untuk memperolehi karier yang sepadan dengan kelulusan akadamik dan juga serasi dengan minat dan kemahiran.

Untuk mencapai impian dalam kerjaya, bukanlah semudah yang diperkatakan, kita perlu berkerja kerjas dan mempunyai dedikasi yang tinggi untuk mencapai impian dan seterusnya menjadi pekerja yang cemerlang. 

Bersama ini disertakan panduan yang mungkin dapat membantu untuk menjadi pekerja cemerlang.

1.       MEMPUNYAI SIKAP POSITIF:

Sentiasa mempunyai sikap yang positif dalam diri. Orang  yang bersikap posotif tidak mudah kecewa apabila menghadapi kegagalan. Kegagalan yang dihadapi dianggap sebagai satu cabaran yang perlu di atasi dan teruskan usaha untuk mengatasi segala halangan dan ringtangan bagi mencapai kejayaan.

Jika sikap postif yang ada dalam diri disertai dengan keimanan dan ketaqwaan yang tinggi merupakan adunan sikap postif yang terbaik untuk mempercepatkan lagi mencapai matlamat karie cemerlang. Memandangkan sikap cemerlang ini akan menjadikan dirinya sorang yang kuat berkeja, bersemangat dalam menyiapkan tugasan, mempunyai pemikiran kreatif bagi mencarai jalan penyelesaian bagi sesuatu halangan yang dihadapi. Mempunyai dedikasi yang tinggi untuk mencapai kecemerlangan dalam sesuatu tugasan.

Jika pekerja meliliki sikap  positif   sudah pasti akan menjadi pekerja cemerlang yang disukai oleh bos dan juga rakan sepejabat.

2.       AMALKAN SIKAP INGIN BELAJAR:

Mempunyai sikap ingan belajar adalah satu sikap yang dapat membantu kita mencapai kerier cemerlang. Pekerja yang sentiasa ingin belajar akan dapat mempertingkatkan kemahiran dan kecekapan peribadi, membolehkanya menjadi pekerja “Pelbagi - Tugas”. Mampu mejalankan pelbagai tugas dan berupaya melaksanakan tugas dengan sempurna. Jika  ada perkara baru yang belum mahir ia akan belajar untuk memahirkan diri melalui  kursus-kursus yang berkaitan. Pekerja yang berkemahiran akan menghasilkan kerja yang bermutu dengan cekap. Pekerja yang cekap dan berkemahiran adalah asset penting bagi oraganisasi, Ia sentiasa mendapat sokongan bos bila sahaja ada peluang untuk kenaikan pangkat.

3.       MEMPUNYAI INTERGRITI YANG TINGGI:

Mempunyai itergriti yang tinggi dalam diri seseorang pekerja adalah berkait rapat dengan sifat keperibadiannya. Orang yang berintergriti adalah seorang yang tinggi nilai keiman dan taqwa. Mereka ini setiasa patuh kepada perintah Allah teruatmanya dalam menyempurnakan solat lima waktu. Mempunyai sifat amanah yang tinggi, takut melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh ajaran agama seperti, rasuah, pecah amanah, menipu dan berbohong, penyalah gunaan kuasa dan lain-lain sifat keji. Pekerja yang punyai intergriti akan sentiasa menjaga amanah yang berikan kerana ianya mempunyai kepecayaan yang tinggi bahawa setiap penipuan dan pecah amanah akan medapat azab yang amat pedih dialam neraka jahanam di akhirat kelak. Pekerja yang tinggi intergriti akan menjadikan kerjanya sebagai ibadah bagi mendapat keredaan Allah.

4.       SENTIASA MESRA:

Keperibadian sentiasa mesra adalah satu asset penting bagi mencapai pekerja cemeralang atau karier cemerlang. Jika sifat mesra dimiki oleh seseorang pekerja ianya akan menjadi popular dikalangan pekerja dari pelbagai lapisan. Orang yang mesra akan sentiasa menjaga batasan pergaulan dengan rakan supaya tidak  menyinggung perasaan orang lain, mempunyai sifat pemaaf dengan rakan sepejabat. Orang yang mesra tidak suka cari gaduh, suka kepada pemaufakatan. Sentiasa bersedia untuk membantu dalan semua perkara. Pekerja yang mesra akan menjadi sanjungan majikan dan rakan seorganisasi. Pekerja yang mesra dapat memberi perkhidmatan kepada pelanggan yang terbaik.


5.       LAKUKAN YANG TERBAIK:

Sifat lakukan yang terbaik bagi setiap tugasan adalah sifat terpuji pekerja cemerlang. Sifat ini bukanlah satu lakunan yang di ada-adakan, ianya adalah sifat peribadi seseorang, mereka yang mempunyai sifat sebegini tidak akan berpushati jika kerja yang dilakukan tidak mencapai tahap yang terbaik. Mereka yang punyai sifat ini akan mempastikan setiap kerja dilakukan dengan penuh teliti untuk mencapai piawaian yang ditetapkan dari segi kos, kualiti, masa dan boleh gunaannya. Pekerja yang mepunyai budaya kerja lakukan yang terbaik akan dapat membantu organisasi mencapai matlamat sifar kesalahan (zero defect).

Sunday, May 18, 2014

TREATMENT OF STROKE PATIENT


  1. It’s better to find out than miss out. Be aware of the medications that have been prescribed to your loved one and their side effects. Ask if your home should be modified to meet the specific needs of the stroke survivor. Ask a doctor, nurse or therapist to clarify any unanswered questions or to provide written information that explains what occurs after the stroke and during recovery or rehabilitation.
     
  2. Reduce risks, or stroke may strike again. Survivors who have had one stroke are at high risk of having another one if the treatment recommendations are not followed. Make sure your loved one eats a healthy diet, exercises (taking walks is great exercise), takes medications as prescribed, and has regular visits with their physician to help prevent a second stroke.
     
  3. Many factors influence recovery. Recovery depends on many different factors: where in the brain the stroke occurred, how much of the brain was affected, the patient’s motivation, caregiver support, the quantity and quality of rehabilitation, and how healthy the survivor was before the stroke.  Because every stroke and stroke survivor is unique, avoid comparisons.
     
  4. Gains can happen quickly or over time. The most rapid recovery usually occurs during the first three to four months after a stroke, but some stroke survivors continue to recover well into the first and second year post-stroke.
     
  5. Some signs point to physical therapy. Caregivers should consider seeking assistance from a physical or occupational therapist if their loved one has any of these complaints: dizziness; imbalance that results in falls, difficulty walking or moving around in daily life; inability to walk six minutes without stopping to rest; inability to do things that he/she enjoys like recreational activities or outings with family or increased need for help to engage in daily activities.
     
  6. Don’t ignore falls. Falls after stroke are common. If a fall is serious and results in severe pain, bruising or bleeding, go the Emergency Department for treatment. If a loved one experiences minor falls (with no injury) that occur more than two times within six months, see your physician or the physical therapist for treatment.
     
  7. Measuring progress matters. How much acute rehabilitation therapy your loved one receives depends partly on his/her rate of improvement. Stroke survivors on an acute rehabilitation unit are expected to make measurable functional gains every week as measured by the Functional Independence Measure Score (FIMS). Functional improvements include activities of daily living skills, mobility skills and communication skills. The typical rehabilitation expectation is improving 1 to 2 FIM points per day.
     
  8. A change in abilities can trigger a change in services. Medicare coverage for rehabilitation therapies may be available if your loved one’s physical function has changed. It there appears to be improvement or a decline in motor skills, speech or self-care since the last time the patient was in therapy, he/she may be eligible for more services.
     
  9. Monitor changes in attitude and behavior. Evaluate whether your loved one is showing signs of emotional lability (when a person has difficulty controlling their emotions). Consult a physician to develop a plan of action.
     
  10. Stop depression before it hinders recovery. Post-stroke depression is common, with as many as 30–50 percent of stroke survivors developing depression in the early or later phases post stroke. Post-stroke depression can significantly affect your loved one’s recovery and rehabilitation.  Consult a physician to develop a plan of action.
     
  11. Seek out support. Community resources, such as stroke survivor and caregiver support groups, are available for you and your loved one. Stay in touch with a case manager, social worker or discharge planner who can help you find resources in your community.
     
  12. Learn the ins and outs of insurance coverage. Be sure to consult with your loved-one’s doctor, case manager or social worker to find how much and how long insurance will pay for rehabilitation services. Rehabilitation services can vary substantially from one case to another. Clarify what medical and rehabilitation services are available for hospital and outpatient care. Determine the length of coverage provided from your insurance (private or government supported) and what out-of-pocket expenses you can expect.
     
  13. Know when to enlist help. If rehabilitation services are denied due to lack of “medical necessity,” ask your loved one’s physician to intervene on his or her behalf. Ask the physician to provide records to the insurance carrier and, if needed, follow up yourself by calling the insurance company.
     
  14. Know your rights. You have rights to access your loved-one’s medical and rehabilitation records. You are entitled to copies of the medical records, including written notes and brain imaging films.
     
  15. Take care of you. Take a break from caregiving by asking another family member, friend or neighbor to help while you take time for yourself. Keep balance in your life by eating right, exercising or walking daily, and getting adequate rest.
Powered by Blogger.