Saturday, July 19, 2014

Kisah Benar - Pengakuan seorang isteri " Bila isteri tidak cantik"




BILA ISTERI TAK CANTIK (Pengakuan Seorang Isteri)

Untuk renungan dan perhatian isteri-isteri dan bakal isteri...

Buat iktibar kita semua dan para suami / lelaki, renung-renung kan lah...

coretan dari hati seorang Muslimah:

*************************************************

Pembaca Semua,

Saya ingin berkongsi pengalaman ini dengan semua kerana saya ingin puan-puan tahu apa sebenarnya tersirat di dalam benak sesetengah suami dan bagaimana dia melihat kita dari pandangan mata mereka.

Walaupun mereka tidak pernah komplen tentang perawakan kita tetapi di sudut hati mereka, mereka menilai secara diam2 dan membanding kita dengan perempuan lain.

Barangkali suami puan-puan tidak begitu, tapi ini boleh jadi panduan.

Saya seorang isteri baru berusia 29 tahun dan mempunyai 3 orang anak.

Perawakan saya biasa sahaja, tidaklah hodoh, sedikit gempal setelah melahirkan 3 orang anak.

Saya berkerja sebagai seorang eksekutif dan suami saya berkerja biasa saja.

Kebanyakan belanja seperti ansuran rumah dan kereta, saya yang membayarnya demi suami yang mempunyai gaji tidak seberapa.

Suami saya bolehlah dikatakan menarik jika dibandingkan dengan saya.

Suami saya tinggi, cerah kulit dan menarik minat ramai perempuan semasa bujangnya.

Saya mengabdikan diri seluruhnya untuk rumahtangga, pagi sebelum pergi kerja saya akan masak utk anak2, sarapan utk suami, saya memandu sendiri ke pejabat dan setelah balik ke rumah pada petangnya sayalah yang menyediakan segala keperluan rumahtangga.

Sepanjang perkahwinan suami tidak pernah komplen pasal perwatakan saya.

Saya memakai tudung, dia nampak biasa saja, tetapi dia tidaklah sentiasa tertarik kepada saya semasa di rumah seperti cuba mencium saya, memeluk atau memegang saya, kami akan bersama bila waktu malam apabila dia perlukan saya.

Baru-baru ini saya mendapat tahu dia mempunyai kekasih di tempat kerja sendiri.

Gadis tersebut bukanlah muda dari saya tetapi sudah berumur 30 tahun.

Saya mendapat tahu juga yang suami saya sering ke rumah gadis tersebut semasa waktu kerja.

Hubungan yang terjalin nampaknya telah sampai ke tahap hubungan seks.

Bila saya bersemuka dan bertanya kepadanya, pada mulanya dia menafikan, tetapi setelah dikemukakan bukti dan sebagainya, baru dia mengaku.

Saya ingin tahu kenapa dia menjalin hubungan.

Apa kurangnya saya, dia akhirnya berterus terang mengatakan memang tiada apa yang kurang dengan saya.

Saya menjaga makan minum, membantu kewangan, menguruskan rumahtangga dengan baik tetapi saya hanyalah setakat itu sahaja.

Dia tiada rangsangan lagi bila melihat saya.

Baginya, dia kadangkala ingin bersama wanita yang dilihat cantik, menarik minat lelaki lain dan bila berjalan sama menimbulkan cemburu pada lelaki lain.

Dia dengan berani memberitahu saya bahawa teman wanitanya mempunyai kuku yang cantik, perut yang nipis, bau yang sedap, fashion yang menarik.

Sedangkan saya menurutnya walaupun tidak hodoh tetapi hanyalah wanita yang sangat biasa saja, kuku saya pendek dan kadang kala rosak kerana memasak, rambut pulak kadang kala berbau bila balik kerja kerana bertudung sepanjang hari.

Kulit perut saya pula tebal, tidak menarik di rumah bila hanya ber t-shirt dan berkain batik.

Hari-hari melihat saya dia merasa tiada apa yang dibanggakan tentang saya, bercakap di rumah pula hanyalah tertumpu pasal rumah dan anak-anak.

Tiada topik menarik separti teman wanitanya yg boleh bercakap pasal politik, career, mempunyai taste yang tinggi dan dapat membantu dia mengenali dunia yang baru mengenai fashion, korporat, jadi dia merasakan seperti lelaki yang berjaya bila bersama wanita tersebut.

Memang saya akur tentang perawakan saya kerana pertamanya memang saya dilahirkan begini, kedua saya terlalu sibuk untuk membelek diri sendiri, ketiga saya tidak mempunyai cukup wang untuk berbelanja sepenuhnya untuk kecantikan.

Begitulah hati budi lelaki sebenarnya walau bagaimanapun kita menjaga dia tetapi dia masih mementingkan fizikal jauh di sudut hati ingin bersama wanita menarik yang boleh membuat dia berasa bangga.

Saya telah pun berpisah dengan suami sekarang tetapi saya tidaklah duduk meratap tetapi menghadiri slimming session dan membelanjakan duit separuh untuk kecantikan bukan untuk lelaki tetapi untuk kepuasan sendiri, biarlah saya pendek dan sedikit tembam tetapi saya berazam untuk menjaga kebersihan dan kelihatan menarik.

~ Muslimah sejati ~ 




KOMEN TENTANG KES INI:-

Setelah saya membaca kes ini, saya dapati situasi ini berlaku kerna suami dan isteri tidak memainkan peranan masing-masing mengikut apa yang ditetapkan oleh Islam.

Peranan isteri:
Isteri telah memainkan peranannya sebagai isteri untuk  melakukan semua kerja rumah bagi keperluan suami dan anak-anak. ini adalah bagus dan terbaik telah dilakukan oleh isteri. Malah isteri telah membantu suaminya dalam menyediakan belanja untuk keperluan keluarga (kerana pendapatanya lebih lumayan dari suami). Ini pun satu tindakan yang amat baik. Memerplihatkan dalam kes ini isteri lebih dominan memain pernan dalam semua hal rumah tangga mereka.

Mungkin secara tidak sedar isteri telah mengambil alih peranan yang sepatutnya dimainkan oleh suami. Oleh yang demikian si suami mungkin terasa hati kerana isteri telah mengambil alih peranannya, perkara ini mungkin tidak dinyatakan secara terus terang oleh suami, tetapi mungkin suasana yang berlaku ianya membenan rasa kerana suami tahu status isterinya lebih baik (sebagai eksekutif) sedangkan dirinya sebagai pekerja biasa dengan gaji yang tak seberapa.

Satu kesilapan besar si isteri ialah tidak mengambil kisah tentang penampilannya di rumah oleh kerana sibuk dengan tugasan rumah dan mengurus anak-anak. sehingaakan kecantikan untuk suami tidak disempurnankan apabila di rumah. Amalan sebegini membuatkan tarikan suami terhadap kecantikan dan penampilan isteri mula pudar, oleh itu dia tidak memperlihatkan suasana romantis kepada isteri hanya mendekati isteri apabila keperluan seks sahaja.. Sepatutnya isteri mestilah menjaga penampilan di rumah supaya sentiasa kelihatan cantik dan menawan kepada suami seperti pada mula-mula kahwin dahulu. Ini adalah perkara yang wajib dilakukan oleh seorang isteri terhadap suaminya seperti ditetapkan oleh Islam.

Kecuaian isteri untuk sentiasa berhias untuk memantapkan penampilan di mata suami pada setiap masa, akan membuka ruang kepada hasutan iblis kepada suami untuk mendapati wanita lain diluar sana yang dapat menarik perhatiannya.

Si suami juga mempunyai kesilapan  besar kerana mengambil sikap lepas tangan apabila isteri yang pendapatannya lebih besar, seuami sebegini adalah dayus dari segi tanggung jawab yang ditetapkan oleh Islam. sepatunya ianya perlu meningkatkan ilmu dirinya dan berusaha untuk meningkatkan status kerjaya ketahap yang lebih tinggi.supaya dia dapat menandingi isterinya. atau dia perlu melibatkan akativiti bisnes bagi mendapatkan side income untuk menanpung keperluan keluarga. dengan itu ia akan medominan pernannya dalam keluarga. Bila ini berlaku isterinya ada masa lebih untuk mensiapkan diri dari segi penampilan di rumah semasa bersama suami.

Berlaku kecurangan suami dengan menjalinkan hubungan dengan  rakan sekerja (umur lebih tua dari isteri) adalah disebabkan kerana kefahaman agama mungkin cetek dan tingkat keimanan dan taqwa suami juga masih kurang. Oleh itu dia sanggup melakukan perkara yang melanggar hukum agama. Ini juga mungkin kesilapan isteri semasa berkahwin dahulu lebih tumpu kepada suami yang handsome berbanding dengan kefahaman agama sebagaimana yang dituntut oleh Islam.

Walllhu alam.



Friday, July 18, 2014

KESABARAN




Imam al-Bukhārī dalam kitab al-S!ah)īh) menyebutkan beberapa kisah yang bernilai bagi para pembaca yang dapat dijadikan teladan dalam masalalah kesabaran. Di antaranya adalah kisah kesabaran Zaid bin Arqām r.a. yang kehilangan kemampuan melihatnya (penglihatannya). Zaid menyebutkan kisah peribadinya: “Kemampuan penglihatan mataku berkurang. Suatu hari baginda Rasulullah s.a.w. berziarah kepadaku dan berkata: Wahai Zaid. Jika penglihatanmu hilang apa yang akan kamu lakukan? Zaid menjawab: Saya akan bersabar dan dalam keadaan seperti itu saya akan mencari pahala dari Allah s.w.t.. Apabila mata kamu hilang kemudian kamu menerimanya dengan bersabar dan mencari pahala dari Allah (dengan keadaan itu) maka pahalamu adalah surga (kamu akan mendapatkan surga kelak di hari Pembalasan).[1]

Terdapat juga kisah yang serupa, iaitu kisah kesabaran Umm Hārithah r.a. di saat puteranya meninggal dunia yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhārī dan Muslim. Sahabat Anas r.a. menceritakan bahawa Hārithah bin Surāqah r.a. meninggal dunia sewaktu ia mengikuti rombongan perang Badar. Pada waktu itu, Hārithah berada dalam barisan pelapis kedua, yang sedang bersiap-siap menunggu perintah komando untuk menyerang. Namun anak panah mengenai tubuhnya dan akhirnya dia meninggal dunia sebelum masuk terjun dalam medan pertempuran.  Ibu Hārithah datang dan bertanya kepada Rasulullah: Wahai Rasul, beritahukan kepadaku nasib Hārithah! Jika ia berada di surga maka aku menerimanya dan bersabar. Namun jika ia tidak di surga maka biarkan Allah melihat apa yang akan aku lakukan (iaitu meratapi kematian Hārithah. Pada waktu itu meratapi kematian seseorang (niyāh)ah)) belum diharamkan), Rasulullah s.a.w. menjawab: Wahai ibu, Kenikmatan surga sangat melimpah. Sesungguhnya puteramu mendapatkan surga Firdaus yang paling tinggi”[2]

Dalam sunan al-Baihaqū, dari riwayat sahabat Anas r.a. disebutkan bahawa Umm Hārithah berkata: Wahai Rasulullah, bagi tahu kepadaku nasib Hārithah! Jika ia berada di surga maka aku menerimanya dan bersabar. Namun jika ia tidak di berada dalam surga maka aku akan menangis meratapinya. Rasulullah s.a.w. menjawab: Wahai ibu. Kenikmatan surga sangat melimpah. Sesungguhnya puteramu mendapatkan surga Firdaus yang paling tinggi.[3]

Kisah tentang kesabaran yang lain yang tercatat dalam kitab hadith adalah kesabaran Abū T)alh)ah dan Umm Sulaim atas kematian puteranya.

Imam al-Bukhārī meriwayatkan kisah dari sahabat Anas r.a. yang menceritakan bahwa, Putera Abū T)alh)ah r.a. merintih kesakitan. Di saat Abū T)alh)ah pergi, puteranya meninggal dunia. Setelah ia kembali ke rumahnya, dia bertanya kepada isterinya: Bagimana keadaan puteraku? Isterinya yang bernama Umm Sulaim menjawab: Dia dalam keadaan sangat tenang. Kemudian Umm Sulaim menghidangkan makan malam kepada suaminya. Setelah selesai makan malam Abū T)alh)ah kemudian menggauli isterinya. Setelah selesai, Umm Sulaim berkata: Orang-orang telah mengubur puteramu. Ketika pagi menyingsing, Abū T)alh)ah datang menghadap Rasulullah dan menceritkan apa yang terjadi. Rasul bertanya: Apakah kalian semalam melakukan hubungan suami isteri? “Benar wahai Rasul” jawab Abū T)alh)ah. Kemudian Rasulullah berdoa: “Ya Allah semoga Engkau memberikan keberkahan kepada keduanya’. (Beberapa bulan kemudian) Umm Sulaim melahirkan. Abū T)alh)ah datang dan berkata kepadaku (Anas), Jagalah puteraku sampai kamu menghadap Rasulullah s.a.w.! Kemudian Abū T)alh)ah menghadap Rasul dengan membawa puteranya itu, dan Umm Sulaim memberikan kurma kepada Abū T)alh)ah untuk dibawa. Semasa ia sampai di hadapan Rasulullah, Rasul menggendong putera Abū T)alh)ah dan bertanya: Apakah dia mempunyai sesuatu? “Ada  wahai Rasul, kurma,” jawab orang-orang yang hadir di sekitarnya. Rasul kemudian mengambil kurma tersebut, mengunyahnya lantas membuka mulut putera Abū T)alh)ah dan memasukkan kurma yang dikunyahnya itu ke dalam mulut putera Abū T)alh)ah, kemudian Nabi memberikan nama ‘Abdullāh kepada putera tersebut.[4]

Di tempat lain Imam al-Bukhārī meriwayatkan hadith yang serupa dengan tambahan sedikit dan perbezaan susunan kalimat. Dalam hadith tersebut disebutkan bahawa Rasulullah s.a.w. berdoa: “Semoga Allah memberikan keberkahan kepada keduanya pada malam tersebut.” Sufyān menceritakan bahawa salah seorang sahabat Ans),ār berkata: “Saya perhatikan budak tersebut (‘Abdullāh) mempunyai sembilan anak dan semuanya pandai dalam al-Qur’an (ahli al-Qur’an).”[5]
 ***
 Setelah penghuraian kisah-kisah di atas, muncul pertanyaan berkaitan dengan pembahasan kita sekarang ini, iaitu apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan kesabaran. Dalam literatur keilmuwan Islam kita menemukan banyak definisi yang telah diajukan oleh para ulama mengenahi erti perkataan sabar ini. Di antaranya adalah definisi yang disebutkan oleh Imam al-Ghazālī. Dalam kitab Ihyā’ Ulūm al-Dīin, Imam al-Ghazālī berkata: “Sabar adalah menerima dengan lapang dada terhadap hal-hal yang menyakitkan dan menyusahkan serta menahan rasa marah atas perlakuan kasar. Sesiapa masih mengeluh apabila diperlakukan buruk oleh orang lain, maka hal itu menunjukkan masih buruknya akhlak orang tersebut, kerana akhlak yang mulia sesungguhnya adalah menerima dengan lapang dada semua bentuk perlakuan yang menyakitkan.”[6]       

 Di tempat lain dalam kitab Ihyā’ Ulūm al-Dīn, Imam al-Ghazālī berkata: “Sesungguhnya yang dimaksudkan dengan sabar adalah ketetapan hati yang didorong oleh dorongan keagamaan untuk melawan keinginan-keinginan yang muncul akibat dorongan hawa nafsu.” Sabar terbagi menjadi dua:

Pertama, kesabaran lahiriyah, seperti menahan kejengkelan ketika menghadapi kesusahan-kesusahan dalam melaksanakan ibadah atau tindakan-tindakan yang lain selama tindakan tersebut masih sejalan dengan semangat ajaran Islam.

Kedua, kesabaran batiniyah, iaitu menahan diri dari dorongan-dorongan syahwat dan keinginan hawa nafsu. Jika kesabaran itu untuk menahan keinginan nafsu perut dan kelamin maka dinamakan dengan al-‘Iffah atau menjaga kehormatan. Jika kesabaran tersebut untuk berjuang melapangkan dada menerima musibah yang sulit diterima maka kesabaran itu disebut al-S)abr (kesabaran), kebalikan dari sikap tersebut adalah al-Jaz‘u (sikap cemas) dan al-Hal‘u (sikap panik serta berkeluh kesah). Jika potensi kesabaran itu untuk menahan nafsu memburu kekayaan maka namanya adalah menahan diri atau D!abt) al-nafs, kebalikan darinya adalah al-Bat)r atau sombong dalam berobsesi. Jika kesabaran itu digunakan untuk melapangkan dada menghadapi musuh dalam peperangan maka namanya adalah keberanian atau al-Sajā‘ah. Jika kesabaran itu digunakan untuk menerima bencana-bencana alam yang menimpa maka namanya adalah kelapangan dada atau Sa‘ah al-S)adr dan kebalikannya adalah al-D!ajr atau gelisah dan al-Tabarrum atau keluh kesah. Apabila kesabaran itu digunakan untuk menahan ucapan maka namanya adalah menyimpan rahasia atau Kitmān al-Sirr. Dan jika digunakan untuk menahan diri dari menikmati keperluan-kepeluan sekender atau komplementer dalam hidup ini, namanya adalah Qanā‘ah atau menerima dengan senang hati  dan kebalikannya adalah al-Syarah atau rakus dan tamak.

Begitulah, kebanyakan perilaku-perilaku yang muncul dari dorongan semangat keimanan termasuk dalam kategori kesabaran. Kerananya di saat Rasulullah s.a.w. ditanya tentang apa itu Iman, Beliau menjawab: “Iman adalah kesabaran.” Kerana sabar merupakan asas dari segala macam amal perbuatan kebajikan yang bersumber dari keimanan, bahkan termasuk amal perbuatan yang paling utama, sebagaimana ketika Rasul ditanya tentang apa itu hají, Beliau mejawab: “Haji adalah wuquf di Arafah.” Ini menunjukkan bahawa wukuf di Arafah adalah amalan terpenting dalam ritual ibadah haji.

[1] Hayāh al-S!ah)ābah (2/84).
[2] Lihat, al-Bidāyah wa al-Nihāyah (3/274).
[3] H. R. al-Baihaqī (9/167).
[4]  H. R. al-Bukhārī (2/822).
[5]  H. R. al-Bukhārī (1/174).
[6]  Ihyā’ Ulūm al-Dīn (3/61).
Powered by Blogger.