Apabila seorang lelaki muslim berkahwin
ianya bertanggungjawab memberi nafkah dan segala keperluan kepada isterinya. Samaada
nafkah zahir dan batin serta asas pendidikan Islam, dengan kadar keperluan
mengikut kemampuan suami. Bila dikurniakan anak-anak maka
tanggungjawabnya akan bertambah kerana telah menjadi ayah untuk menyara segala
keperluan nafkah dan pendidikan anak-anaknya pula.
Sungguhpun begitu tanggung jawab
terhadap kedua ibu bapaya juga tidak boleh di abaikan dan ia masih terikat
dengan amanah tersebut. Dalam Hadith Sahih Bukhari, seorang lelaki bertanya
kepada Nabi Muhammad s.a.w. maksudnya :
“Siapakah yang perlu kita hormati
dan kasihi selepas Allah dan Nabi?”
Jawab Nabi “Ibu kamu”
“Selepas itu?”-
“Ibu kamu”
“Selepas itu?”-
“Ibu kamu”
Kali ke 4 lelaki itu bertanya, “Selepas
itu?”
Jawab Nabi “Ayah kamu”
Lihatlah betapa tingginya
nilai ibu di dalam Islam. Seorang ibu tidak ada apa cara sekalipun dapat kita
membalasnya. Seorang lelaki datang kepada Sayyidian Umar al-Khattab r.a dan
berkata, "Saya telah mendokong ibu saya sepanjang tawaf dan haji, sudahkah
saya dapat membalas jasa ibu." Jawab Umar r.a., " Kamu belum dapat
membalas jasa ibumu walaupun setitis air mata ibumu semasa melahirkanmu."
Hadis di atas
menjelaskan selepas Allah dan Rasul-Nya, orang yang perlu dihormati dan
dikasihi adalah ibu dan bapa. Bukan setakat menghormati dan mengasihi mereka
tetapi segala keperluan hidup ,keselamatan dan hak-hak mereka perlulah di
penuhi sekadar kemampuan si anak tadi.
Menurut Al Qurthubi, derhaka
kepada kedua orang tua ialah menyalahi perintah keduanya, sebagaimana bakti
keduanya bererti mematuhi perintah mereka berdua. Berdasarkan ini jika keduanya
atau salah seorang dari mereka menyuruh anaknya, maka anaknya wajib
mentaatinya, jika perintah itu bukan maksiat. Meskipun pada asalnya perintah
itu termasuk jenis mubah, begitu pula bila termasuk jenis mandub (sunat).
Dalam
pemberian nafkah, Islam menetapkan seorang
suami hendaklah mendahulukan isteri dan anak-anak dari orang lain (termasuk
ibu-bapa). Urutan nafkah adalah seperti berikut;
a) Diri sendiri
b) Isteri
c) Anak
d) Bapa
e) Ibu
f) Cucu
g) Datuk
h) Saudara
i) Ahli-ahli keluarga berikutnya.
a) Diri sendiri
b) Isteri
c) Anak
d) Bapa
e) Ibu
f) Cucu
g) Datuk
h) Saudara
i) Ahli-ahli keluarga berikutnya.
Urutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang menegaskan; “Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli keluarga kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu” (Riwayat Imam Muslim dan an-Nasai dari Jabir r.a.. al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 46). Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini; di antara kesimpulan dari hadis ini ialah; hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut tertib yang tersebut (dalam hadis). (Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma al-Qarabah).
Perlu disebut juga di sini bahawa nafkah untuk isteri wajib diberikan oleh suami sekalipun isteri kaya dan berada. Suami yang gagal memberi nafkah sewajarnya kepada isterinya -mengikut kemampuannya- ia dianggap berhutang dengan isterinya kecualilah jika isteri menggugurkan haknya dengan kerelaannya sendiri. Begitu juga, isteri boleh menuntut fasakh di atas kegagalan suaminya memberi nafkah.
Adapun nafkah kepada orang lain selain isteri, ia tidak wajib melainkan apabila memenuhi dua syarat;
a) Mereka adalah miskin, tidak memiliki harta dan tidak mempunyai sumber pendapatan. Jika mereka mempunyai harta atau memiliki sumber pendapatan sendiri, tidaklah wajib lagi ia menyara mereka. Namun digalakkan ia meneruskan pemberiannya kepada mereka untuk mengekal kasih sayang dan silaturrahim.
b) Ia mempunyai kemampuan untuk menanggung mereka; sama ada dengan hartanya atau dengan sumber pendapatannya. Kemampuan ini merangkumi kos saraan untuk diri sendiri dan isteri. Jika ada lebihan (setelah ditolak keperluan diri dan isteri), barulah ia wajib menyara ahli-ahli keluarga yang lain.
Merujuk kepada soalan di atas, tidak harus suami mengabaikan nafkah kepada isteri dan anak-anak dengan alasan ingin membantu ibu-bapa di kampung kerana menafkahi isteri dan anak-anak adalah wajib. Jika benar ibu-bapa memerlukan nafkah darinya, ia hendaklah menafkahi mereka tanpa mengabaikan isteri dan anak-anak. Itupun jika ia mampu menampung semua mereka. Jika tidak, hendaklah ia mendahulukan isteri dan anak-anaknya.
Dalam kehidupan berkeluarga, saya sering utamakan keperlua isteri daripada orang lain. Rasionalnya kerana ianya adalah tuntutan syariaat di
sampingg itu isteri adalah orang yang paling dekat dan utama dalam memenuhi
keperluan hidup saya berbanding dengan orang lain. Isteri sebagai teman hidup
yang paling hampir dengan kita. Susah senang kehidupan kita. Isterilah orang yang pertma bersama-sama
menanggungnya. Sedangkan orang lain akan
bersama kita apabila kita senang, dan bila kita susah dan meminta pertolongan
mereka akan memberi pelbagai alasan. Begitulah adat dunia, semasa senang ramai
kawan dan bila susah kita keseorangan.
Dalam hidup ini kita perlu tahu yang mana prioriti dan yang
mana kurang penting, Oleh itu keperluan isteri adalah amat penting di dipenuhi
dan didahulukan, lebih-lebih lagi jika kita pada peringkat awal berumah tangga
yang kemampuan kita adalah bergitu terhad, dengan gaji yang cukup-cukup untuk
kita dan isteri sahaja. Akan menjadi beban ketidak cukupan wang jika kita
memberi keutamaan kepada orang lain, sebagai contoh bagi suami yang kurang
bertanggung jawab dan tidak mendalam didikan agama, kebiasaanya akan menunjuk serta ego dirinya sebagai orang kaya,
lebih-lebih lagi jika berpangkat pula, mereka sebegini kadang kala suka
menunjukan kemewahan kepada orang lain, terutamanya kepada teman wanita
sepejabat. Perbuatan ini akan mendorong dirinya untuk belanja “besar” kepada
kawan tetapi bila dengan isteri ianya kedekut dan berjimat. Bila jumpa dengan
kawan-kawan boleh belanja makan di restoran hotel lima bintang, tetapi untuk
makan bersama isteri saya hanya makan di warung dan pasar malam sahaja. Bila
ditanya kenapa dia berkelakuan sedemikian, selamba dia mengatakan makan di
hotel lima bintang untuk meraikan klien bisnes, tapi bila berasama keluarga
kita perlu berjimat dan control bajet belanja bulanan. Kerana betapa susah kita
unuk mendapat wang
Tindakan memberi keutamaan kepada isteri dalam apa jua
perkara adalah perlu memandangkan saya mempunyai sifat belas kesihan yang amat
tinggi terutamanya semasa isteri mengandug 9 bulan lebih untuk melahirkan anak.
Pada masa itu saya tidak dapat bayangkan betapa susah payah isteri menanggung penderitaan seperti, alahan,
pening dan muntah-muntah, biasanya isteri saya mengambil masa 4 hingga 5 bulan
untuk satabil keadaan alahan. Begitualah kesusahan ditanaggung si isteri bila
sarat mengandung. Saya amat kasihan
melihat kesakitan di tanggung oleh isteri semasa saat untuk melahirkan
bayi. Pernah isterinya berada di dewan
bersalin di hospital lebih satu hari, kerana proses melahirkan bayi amat
perlahan.
Sabagai seorang suami yang perihatin dan bertanggung jawab
ianya memberi kesan yang amat mendalam, kerana isteri banyak berkorban untuk
kebahagian keluarga. Oleh itu jika kita ingin menjadi suami mithali yang memenuhi amanah yang dituntut oleh Islam, kita
perlu memberi keutamaan kepada isteri dalam apa jua keadaan sekalipun. Kesan
kepada tindakan dan layan yang ditunjukkan oleh si suami dengan memberi
keutaman kepada keperluan isteri, maka akan lahirlah perasaan kasih sayang yang
begitu kuat di naluri isteri terhadap suaminya, situasi ini akan memberi impak
yang amat penting kepada institusi rumah tangga. Kebahagiaan rumah tangga akan membolehkan isteri mendidik anak-anak dengan
suasana ceria dan sengan hati. Akhirnya akan memberi impak yang amat baik
kepada proses pembesaran bayi. Bayi yang dibesarkan di bawah jagaan ibu yang
mempunyai emosi ceria dan bahagia akan menjadi kanak-kanak yang sihat dan
aktif, perkembangan minda cerdas dan
mantap apabila besar kelak.
Pengajaran dan iktibar:
1.
Suami sememangnya perlu memberi keutamaan
untuk isteri dahulu dalam segala hal. Keranan ianya adalah tanggung jawab
penting dalam melangsaikan nafkah suami kepada isteri. Peranan suami menjaga
keperluang ibu bapa yang sudah tua juga perlu di tunaikan mengikut kemapuan.
2.
Keutamaan kepada
isteri adalah sebagai tanda kasih sumai
dan juga tanda penghargaan dan terima kasih suami kepada isteri yang banyak
berkorban semasa mengandung dan melahirkanb bayi dan seterunya membesar dan
mendidik anakpanak mereka.
3.
Isteri yang
diutamakan oleh suamil semasa saya senangan akan menjadi teman setia yang membantu suami apabila berlaku kesusahan dan
musibah. Sebalikanya jika kita memberi keutamaan kepada orang lain sedangkan
isteri dan keluarga di ketepikan atau kurang di beri perhatian, maka akan
timbul perhubungan kekeluargaan yang bermasalah, akan timbul perasaan cemburu
dan iri hati isteri dan anak-anak kepada
suami sebagai ketua keluarga. Jika
situasi ini wujud dalam sesebuah rumah tangga tunggulah masanya rumah tangga
berkenaan akan runtuh berkecai. Bila berlaku perceraian akan memberi impak
kepada pembesaran dan perkembangan pendidikan anak-anak.
4.
Suami yang perihatin
terhadap keperluam agama untuk menjaga amanah sebagai ketua keluraga, akan
mempastikan isteri dan anak-anak mendapat keperluan asas kehidupan seperti
nafkah zahir dan batin diberi secara sempurna.
5.
Suami yang memberi
keutamaan kepada keperluan isteri dan anak-anak apabila saya menjangkau usia
tua (warga emas) akan mendapat penjagaan yang sempurna dari anak –anak dan cucu
mereka.
6.
Mengikut sunatullah
jika kita membuat jasa baik kepada isteri dan anak-anak, apabila tiba masanya
kita memerlukan pertolongan mereka, akan diberi dengan sebaik mungkin. Perlu di
ingat segala sumbangan kita kepada isteri dan anak-anak jika diberi dengan niat
ikhlas dan sebagai memenuhi tuntutan agama, kita akan mendapat ganjaran pahala
yang tindak ternilai daripada Allah di akhirat kelak. Sebenarnya ganjaran
syurga jannah oleh Allah terhadap hambanya yang beriman dan bertaqwa serta
membuat kebajikan kepada keluarga dan orang yang memerlukan adalah satu asset
yang amat penting di padang mahsyar dan di akhirat kelak.
0 comments:
Post a Comment