Saturday, September 13, 2014

SURUH ISTERI DAN ANAK-ANAK SOLAT 5 WAKTU DAN LAIN-LAIN AMAL IBADAT..



 Suruh isteri dirikan solat dan ibadah lain.

Suami diamanahkan untuk menjadi ketua keluarga dan pemimpin bagi isteri dan anak-anaknya. Firman Allah dalam surah al-Nisa’ ayat 34: Maksudnya: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan”

Sehubungan dengan itu, Islam mewajibkan kepada para suami sebagai ketua keluarga  untuk melaksanakan tanggung jawab mengemudi rumahtangga ke arah peraturan dan disiplin yang telah digariskan di dalam ajaran Islam.
Firman Allah dalam Surah al-Tahrim ayat 6: Maksudnya: “Wahai orang yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya terdiri daripada manusia dan batu (berhala)…”

Para ulamak semasa mengulas ayat al-Quran ini telah menyatakan bahawa Allah memerintahkan agar setiap suami  mendidik diri agar terselamat daripada seksaan api neraka dengan melaksanakan segala perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya. Seterusnya suami  juga berkewajipan untuk mendidik serta menyuruh ahli keluarga untuk mentaati Allah serta melarang mereka daripada terjebak dalam sebarang perkara maksiat:

‘Nasihatilah mereka serta didiklah mereka supaya kamu dan keluarga kamu terselamat daripada azab api neraka yang besar yang bahan bakarnya terdiri daripada manusia dan batu’ (Dr Wahbah Zuhayli, al-Tafsir al-Munir, 28/316).

Ayat al-Quran di atas telah dikuatkan lagi dengan ayat lain yang menggambarkan tentang perkara yang sama iaitu mendidik serta menyuruh ahli keluarga untuk mentaati perintah Allah. Firman Allah dalam Surah Taha ayat 132: Maksudnya: “Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan solat, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami (Allah) tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang yang bertaqwa”.
 Nabi SAW telah bersabda: 
مروا أبناءكم بالصلاة لسبع، واضربوهم عليها لعشر، وفرقوا بينهم في المضاجع
( رواه أحمد وأبو داود والحاكم)
Maksudnya: “Suruhlah anak kamu bersolat ketika mereka berumur tujuh tahun, dan pukul mereka (sekiranya tidak mahu bersolat) ketika mereka berumur sepuluh tahun, dan pisahkan tempat tidur mereka”.

Kesimpulannya,  peranan suami dalam mengemudi rumahtangga adalah dengan melaksanakan perkara-perkara berikut:

1) Memberi nafkah (sara hidup) kepada isteri dan anak- anak berupa makan, minum, pakaian dan tempat tinggal yang sesuai dan munasabah menurut kemampuannya. Firman Allah dalam surah al-Talaq ayat 7: Maksudnya: “Hendaklah orang Yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa Yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa Yang diberikan Allah kepadanya (sekadar Yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) Yang diberikan Allah kepadaNya. (orang-orang Yang Dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan”.

2) Memberi didikan dan asuhan agama sepenuhnya kepada isteri dan anak-anak serta sanggup berkorban kerana kebahagiaan mereka. Firman Allah: Maksudnya: “Wahai orang yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya terdiri daripada manusia dan batu (berhala)…”

 Sekiranya suami tidak mampu memberi didikan agama kerana kejahilannya, maka menjadi kewajipannya mencari guru atau menghantar mereka ke tempat-tempat yang boleh menambahkan ilmu agama mereka seperti kelas al-Quran, fardhu ‘ain dan sebagainya.

 3) Bertanggungjawab tentang didikan dan pelajaran anak-anak selaras dengan kehendak Islam. Sabda Rasulullah s.a.w.:  
كل مولود يولد على الفطرة، فأبواه أن يهودانه أو ينصرانه أو يمجسانه
Maksudnya: “Setiap kanak-kanak itu dilahirkan di atas fitrah (sifat semula jadi) dan kedua ibu bapanyalah yang mencorakkannya sama ada menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi”

 4) Memelihara dan melindungi rumahtangga, isteri dan anak-anak dari sebarang bahaya. Firman Allah S.W.T.: Maksudnya: “Tempatkanlah isteri-isteri (yang menjalani edahnya) itu di tempat kediaman kamu sesuai dengan kemampuan kamu dan janganlah kamu adakan sesuatu yang menyakiti mereka(di tempat tinggal mereka itu) dengan tujuan hendak menyusahkan keadaan mereka (supaya mereka keluar meninggalkan tempat itu” (Surah al-Talaq : 6)

5) Membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada isteri dan anak-anak dengan cara pimpinan yang bijaksana bagi 
mencapai kehidupan yang diredhai Allah S.W.T. Sebagai seorang ketua dalam rumah tangga yang mampu bertindak dalam berbagai keadaan dan suasana dengan penuh bijaksana. Firman Allah: Maksudnya: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan”

Apabila berjauhan, saya akan telefon atau SMS bagi mengingatkan solat. Wasiatkan isteri untuk solat fardu dan sunat.”Solat adalah amal ibadat yang pertama diadili di padang mahsyar , jika sempurna solat kita, maka amalan lain akan mendapat ganjarannya. Tetapi jika solat kita ditolak, bermakna kita akan menghadapi keadaan yang sukar.

Tindakan sentiasa mengiganti isteri tentang solat telah menjadi amalan saya sepanjang hayat,  kita selaku suami dan ketua keluarga adalah diberi amanah untuk mendidik isteri dan ahli keluraga supaya menjadi manusia yang soleh dan solehah, Itulah yang di ajar oleh Islam yang ditunjukkan oleh Rasullah SAW. Sebagai suami  saya merasa amat takut bila di akhirat nanti saya tidak dapat disegerakan hisabnya di Depan Allah kerana tidak mempastikan semua keluarga di bawah pimpinan dan jagaan kita tidak mendirikan solat, atau solat tidak sempurna.

Oleh itu saya akan cuba mepastikan isteri akan mengerjakan solat pada setiap waktu. Untuk itu saya mebiasakan diri mengerjakan solat  berjemaah bersama isteri di rumah, terutamanya pada masa kami masih baru mendirikan rumah tangga  dahulu dan masa itu kami belum lagi dikurniakan anak. Setelah dikurniakan anak sehingga  memperolehi 7 orang zuriat, telah menjadi kelaziman dalam keluraga kami menyempurnakan solat 5 waktu sehari semalam. Bagi suami sedaya upaya solatnya akan ditunaikan di masjid. Manakala si isteri akan menunaikan solat di rumah. Bagi anak-anak kami pula menjadi pilihan masing-masing sama ada solat di rumah atau di masjid.

Setelah isteri sakit semenjak 14 tahun lepas, saya terpaksa  membantu isteri untuk mengambil wudud dan memakai telekong solat. Biasanya selepas saya telah selesai menunaikan solat berjemaah di masjid. Bila kawan-kawan menayakan soalan bagai mana saya selaku suami dapat membahagi masa untuk mengambil wudud isteri setiap hari dan tidakkah ianya terasa penat melakukannya sejak 14 tahun lepas.  Saya menerangkan kepada mereka bahawa petua yang paling utama untuk melakukan sesuatu tugas tanpa rasa penat dan jemu ialah dengan memasang niat yang ikhlas dan menaggap segala tugas itu adalah satu kewajipan yang mesti dilakukan oleh suami apabila isterinya mengalami kesakitan dan sukar untuk melakukan sendiri.

Bagi saya itu tugas yang wajib saya sendiri selsaikan. Jika anak-anak atau saudara mara lain mahu tolong ianya merupkan satu tugas sampingan mereka. Bukan tugas utama. Dengan memasang niat sedemikan serta dengan izin Allah saya mampu menyempurnakan tugas rutin setiap hari untuk mengambil wudud isterinya untuk solat setiap waktu. Bagi menambahkan lagi dorongan untu melakukan tugas rutin berkenaan dengan lebih bersemangat, saya telah meletakan harapan yang tinggi kepada Allah  swt yang tugasan membantu isteri sakit dalam mengerjakan amal ibidat itu, akan dicatat sebagai salah satu kerja amal soleh yang akan diberi ganjaran pahala di akhirat kelak.

Bagi saya ganjaran pahala yang dijanjikan olerh Allah untuk orang-orang yang mengerjakan kebajikan dan amal soleh itu dengan nilai syurga yang tidak ada tolak bandingnya dengan nilai kekayaan dan kesenangan di dunia  ini. Ini mendoring diri saya untuk melakukan dengan cara yang terbaik, semoga ganjaran yang dijanjikan oleh Allah di akhirat kelak juga adalah yang terbaik. Saya juga memasang harap supaya kerja yang dilakukan ini akan menjadi penambahan pahala jika timbagan dosa saya  melebihi timbangan pahala, Ya Allah jauhkan diriku dari situasi sebegini.

Sekali sekala saya selaku bapa yang menjadi ketua keluarga yang diberi amanah untuk mendidik  dan mempasitkan semua keluarga  yang baligh, sempurna akal akan diberi SMS sebagai peringatan bahaw solat adalah wajib dan perlu disempurnakan pada waktu yang ditetapkan. Saya sering kali menghantar SMS kepada semua anak-anak melalui media sms.  Isi SMS yang biasa dihantar : “ Salam, anak-anak yang dady n mama sayangi, solat adalah tiang agama, tunaikanlah pada waktunya semoga kita semua akan mendapat ganjara syurga Allah di ahikrat nanti” .” solat adalah kewajipan yang perlu dilakukan pada awal waktu”.

Selain solat , ibadah lain yang diberaktan oleh saya kepada keluraga ialah menutup aurat, saya selalu mengiganti kepada isteri, anak-anak bahawa kewajipan menutup aurat adalah perkara utama dalam kehidupan seharian. Bila saya menasihati keluraga tentang keperluan menutup aurat dikatakan bahawa jika kita tidak menutup aurat, bermakna kita hidup seharian dalam kemurkaan Allah, bila Allah murka kita bukan sahaja dicatat oleh malikat dengan dosa, tetapi kehidupan kita sehiran juga tidak mendapat keredaan dan keberkatan Allah. Jadi sebagai satu analog yang mudah, jika kita benci atau tidak suka seseorang yang datang ke rumah kita adakah kita layan dia dengan baik atau layan dengan ala kadar sahaja. Sebaliknya jika orang yang berkunjung ke rumah kita itu adalah orang yang kita muliakan dan hormati, atau kita sangat-sangat kasihi, sudah tentu kita akan memberi layanan yang paling istimewa untuk memberi keselesaan dan kesukaan kepada tamu kita itu.  Cuba - cuba kita renungkan.

Satu lagi ajaran agama yang diberi penekanan oleh saya kepada keluraga, Saya juga memberi penekana aspek menjaga amanah, kita mesti sentiasa iklas dan tidak menipu. Bercakap benar dalam kehidupan seharian dan pergaulan dengan masyarakat. Bila sifat-sifat baik ini telah menjadi pakaian dalam pembetukan imej peribadi kita dalam kehidupan bermasyarakat, maka kita akan dikenali sebagai seorang yang mempunyai hati budi yang baik dan mulia.

Satu lagi perkara yang diberi penekan ialah sentiasa menjaga penampilan periabadi dan menjaga maruah dalam pergaulan dengan masyarakta. Mesti berkelakuan baik dan dihormati oleh masyarkat.
Sentiasa memberi bantuan kepada orang yang merlukan bantuan sekadar kemampuan kita.

Selain itu  amalan yang menjadi kebiasaan dalam keluarga saya ialah membaca Al-Quran. Saya dan isteri telah membuat contoh kepada keluraga untuk menjadikan kebiasaan bagi diri saya dan isteri membacara Al-Quran pada setiap hari, sekurang-kurangnya satu muka hingga dua muka surat , jika  pada hari cuti hujung minggu dan cuti am akan diberi ruang masa untuk membaca Al-Quran satu jusuz . Kebiasannya dalam tempoh setahun saya dan isterinya akan khatam Al-Quran dua hinga tiga kali.

Setengah orang memberi alasan tidak begitu mahir untuk membaca Al Quran. Pada mulanya saya dan isteri juga tidak begitu lancar membaca Al-Quran, untuk mengatasinya saya melantik guru Quran datang mengajar isteri dan anak-anak tiga kali seminggu, program ini mengambil masa dua tahun barulah isteri dan anak-anak mengenal dan boleh membaca lebih lancar. Untuk memberi minat yang lebih mendalam kepada isteri supaya mebaca Al-Quran saya telah membeli “Pen Read Quran” yang mampu membaca Al-Quran melalui system touch and read, dan kita boleh mengikuti bacaan sambil menyemak tajwid Al-Quran, dengan cara ini  dari hari ke sehari pembacaan akan menjadi bertambah lancar, apabila kita membaca Quran dengan lancar akan timbul keseronokan dan ketenangan membaca Al-Quran. Sekrang ini saya dan isteri telah menjadi satu tabiat  jika tidak membaca akan timbul perasaan tidak sempurna kehidupan hari berkenaan. Mukingkan ini dikatakan hadayah dari Allah kepada hambaNya yang telah berusaha untuk mengabdikan diri bagi mendapat keredaan Allah. Alhamdulillah kami panjatkan jutaan kesyukuran kepada mu YA Allah Yang Maha Agung di atas kurniaan rahmatmu kepada kami sekerluarga. Amin Ya Rabillalamin.

Pengajaran dan iktibar:               
1.   Sebagai suami dan ketua keluraga adalah menjadi tanggung jawab untuk mengarahkan isteri dan anak-anak supay mengerjakan solat lima waktu. Jika tidak memberi arahan dan isteri dan anak-anak tidak lakukan solat yan wajib 5 waktu sehari semalam. Beban tangung jawab terletak di atas bahu suami. Di akhirat kelak suami akan di soal tentang perananya dalam mempastikan semua ahli keluarga menyempurnakan solat setiap hari.

2.   Suami yang bertanggung jawab akan menasihati semua keluarga supaya solat setiap hari tanpa jemu-jemu. Untuk mempastikan anak-anak kita mengerjakan solat kita perlu beri ingatan kepada mereka tanpa jemu-jemu setiap masa. Di zaman ict sekarang ini kita perlu peka dengan kemajuan teknologi hand phone dan menggunakannya sebagai salah satu media untuk mengigatkan mereka tentang solat dan lain-lain amal ibadat.

3.     Al Quran perlu di baca setiap hari, disamping itu perlu menghayati isi kandungan Al Quran untuk kita terapkan dalam amalan kehiduan seharian. Bagi memudah pembacaan Al Quran kita perlu bijak memilih gajet elektronik yang ada di pasaran sebagai pembatu kepada kita untuk membaca dan memahami Al Quran. Jika kehidupan kita dipenuhi dengan aktiviti pembacaan Al Quran, Allah akan turunkan hidayah kepada kita, dan kehidupan kita menjadi tenang dan tidak stress, yang merupakan salah satu penyakit dihadapi oleh kebanyakan manusia di zaman kini.

4.    Apabila kehidupan kita dipenuhi dengan aktiviti yang di suruh oleh syariah, maka kita akan menjadi manusia yang mempunyai hala tuju kehidupan di dunia dan juga bagi mencapai kebahagian di akhirat yang kekal abadi. Oleh itu sebagai sumai dan ketua keluarga kita mestilah menjadi pemandu yang mahir dalam serba serbi untuk membolehkan kita memanu semua keluarga di bawah jagaan kita menuju distinasi yang diredai Allah di dunia dan diakhirat.



Thursday, September 11, 2014

SUAMI PERLU MENDAHULUKAN ISTERI DARIPADA ORANG LAIN


Apabila seorang lelaki muslim berkahwin ianya bertanggungjawab memberi nafkah dan segala keperluan kepada isterinya. Samaada nafkah zahir dan batin serta asas pendidikan Islam, dengan kadar keperluan mengikut kemampuan suami. Bila dikurniakan anak-anak maka  tanggungjawabnya akan bertambah kerana telah menjadi ayah untuk menyara segala keperluan nafkah dan pendidikan anak-anaknya pula.

Sungguhpun begitu tanggung jawab terhadap kedua ibu bapaya juga tidak boleh di abaikan dan ia masih terikat dengan amanah tersebut. Dalam Hadith Sahih Bukhari, seorang lelaki bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. maksudnya :
“Siapakah yang perlu kita hormati dan kasihi selepas Allah dan Nabi?”
Jawab Nabi “Ibu kamu”
“Selepas itu?”-
“Ibu kamu”
“Selepas itu?”-
“Ibu kamu”
Kali ke 4 lelaki itu bertanya, “Selepas itu?”
Jawab Nabi “Ayah kamu”

 Lihatlah betapa tingginya nilai ibu di dalam Islam. Seorang ibu tidak ada apa cara sekalipun dapat kita membalasnya. Seorang lelaki datang kepada Sayyidian Umar al-Khattab r.a dan berkata, "Saya telah mendokong ibu saya sepanjang tawaf dan haji, sudahkah saya dapat membalas jasa ibu." Jawab Umar r.a., " Kamu belum dapat membalas jasa ibumu walaupun setitis air mata ibumu semasa melahirkanmu."

 Hadis di atas menjelaskan  selepas Allah dan Rasul-Nya, orang yang perlu dihormati dan dikasihi adalah ibu dan bapa. Bukan setakat menghormati dan mengasihi mereka tetapi segala keperluan hidup ,keselamatan  dan hak-hak mereka perlulah di penuhi sekadar kemampuan si anak tadi.

Menurut Al Qurthubi, derhaka kepada kedua orang tua ialah menyalahi perintah keduanya, sebagaimana bakti keduanya bererti mematuhi perintah mereka berdua. Berdasarkan ini jika keduanya atau salah seorang dari mereka menyuruh anaknya, maka anaknya wajib mentaatinya, jika perintah itu bukan maksiat. Meskipun pada asalnya perintah itu termasuk jenis mubah, begitu pula bila termasuk jenis mandub (sunat).

Dalam pemberian nafkah,  Islam menetapkan seorang suami hendaklah mendahulukan isteri dan anak-anak dari orang lain (termasuk ibu-bapa). Urutan nafkah adalah seperti berikut;
a) Diri sendiri
b) Isteri
c) Anak
d) Bapa
e) Ibu
f) Cucu
g) Datuk
h) Saudara
i) Ahli-ahli keluarga berikutnya.

Urutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang menegaskan; “Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli keluarga kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu” (Riwayat Imam Muslim dan an-Nasai dari Jabir r.a.. al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 46). Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini; di antara kesimpulan dari hadis ini ialah; hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut tertib yang tersebut (dalam hadis). (Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma al-Qarabah).

Perlu disebut juga di sini bahawa nafkah untuk isteri wajib diberikan oleh suami sekalipun isteri kaya dan berada. Suami yang gagal memberi nafkah sewajarnya kepada isterinya -mengikut kemampuannya- ia dianggap berhutang dengan isterinya kecualilah jika isteri menggugurkan haknya dengan kerelaannya sendiri. Begitu juga, isteri boleh menuntut fasakh di atas kegagalan suaminya memberi nafkah.

Adapun nafkah kepada orang lain selain isteri, ia tidak wajib melainkan apabila memenuhi dua syarat;

a) Mereka adalah miskin, tidak memiliki harta dan tidak mempunyai sumber pendapatan. Jika mereka mempunyai harta atau memiliki sumber pendapatan sendiri, tidaklah wajib lagi ia menyara mereka. Namun digalakkan ia meneruskan pemberiannya kepada mereka untuk mengekal kasih sayang dan silaturrahim.

b) Ia mempunyai kemampuan untuk menanggung mereka; sama ada dengan hartanya atau dengan sumber pendapatannya. Kemampuan ini merangkumi kos saraan untuk diri sendiri dan isteri. Jika ada lebihan (setelah ditolak keperluan diri dan isteri), barulah ia wajib menyara ahli-ahli keluarga yang lain.

Merujuk kepada soalan di atas, tidak harus suami mengabaikan nafkah kepada isteri dan anak-anak dengan alasan ingin membantu ibu-bapa di kampung kerana menafkahi isteri dan anak-anak adalah wajib. Jika benar ibu-bapa memerlukan nafkah darinya, ia hendaklah menafkahi mereka tanpa mengabaikan isteri dan anak-anak. Itupun jika ia mampu menampung semua mereka. Jika tidak, hendaklah ia mendahulukan isteri dan anak-anaknya.

Dalam kehidupan berkeluarga, saya sering utamakan keperlua  isteri daripada orang lain.  Rasionalnya  kerana ianya adalah tuntutan syariaat di sampingg itu isteri adalah orang yang paling dekat dan utama dalam memenuhi keperluan hidup saya berbanding dengan orang lain. Isteri sebagai teman hidup yang paling hampir dengan kita. Susah senang kehidupan kita. Isterilah  orang yang pertma bersama-sama menanggungnya.  Sedangkan orang lain akan bersama kita apabila kita senang, dan bila kita susah dan meminta pertolongan mereka akan memberi pelbagai alasan. Begitulah adat dunia, semasa senang ramai kawan dan bila susah kita keseorangan.

Dalam hidup ini kita perlu tahu yang mana prioriti dan yang mana kurang penting, Oleh itu keperluan isteri adalah amat penting di dipenuhi dan didahulukan, lebih-lebih lagi jika kita pada peringkat awal berumah tangga yang kemampuan kita adalah bergitu terhad, dengan gaji yang cukup-cukup untuk kita dan isteri sahaja. Akan menjadi beban ketidak cukupan wang jika kita memberi keutamaan kepada orang lain, sebagai contoh bagi suami yang kurang bertanggung jawab dan tidak mendalam didikan agama, kebiasaanya akan menunjuk  serta ego dirinya sebagai orang kaya, lebih-lebih lagi jika berpangkat pula, mereka sebegini kadang kala suka menunjukan kemewahan kepada orang lain, terutamanya kepada teman wanita sepejabat. Perbuatan ini akan mendorong dirinya untuk belanja “besar” kepada kawan tetapi bila dengan isteri ianya kedekut dan berjimat. Bila jumpa dengan kawan-kawan boleh belanja makan di restoran hotel lima bintang, tetapi untuk makan bersama isteri saya hanya makan di warung dan pasar malam sahaja. Bila ditanya kenapa dia berkelakuan sedemikian, selamba dia mengatakan makan di hotel lima bintang untuk meraikan klien bisnes, tapi bila berasama keluarga kita perlu berjimat dan control bajet belanja bulanan. Kerana betapa susah kita unuk mendapat wang

Tindakan memberi keutamaan kepada isteri dalam apa jua perkara adalah perlu memandangkan saya mempunyai sifat belas kesihan yang amat tinggi terutamanya semasa isteri mengandug 9 bulan lebih untuk melahirkan anak. Pada masa itu saya tidak dapat bayangkan betapa susah payah  isteri menanggung penderitaan seperti, alahan, pening dan muntah-muntah, biasanya isteri saya mengambil masa 4 hingga 5 bulan untuk satabil keadaan alahan. Begitualah kesusahan ditanaggung si isteri bila sarat mengandung.  Saya amat kasihan melihat kesakitan di tanggung oleh isteri semasa saat untuk melahirkan bayi.  Pernah isterinya berada di dewan bersalin di hospital lebih satu hari, kerana proses melahirkan bayi amat perlahan.

Sabagai seorang suami yang perihatin dan bertanggung jawab ianya memberi kesan yang amat mendalam, kerana isteri banyak berkorban untuk kebahagian keluarga. Oleh itu jika kita ingin menjadi  suami  mithali yang  memenuhi amanah yang dituntut oleh Islam, kita perlu memberi keutamaan kepada isteri dalam apa jua keadaan sekalipun. Kesan kepada tindakan dan layan yang ditunjukkan oleh si suami dengan memberi keutaman kepada keperluan isteri, maka akan lahirlah perasaan kasih sayang yang begitu kuat di naluri isteri terhadap suaminya, situasi ini akan memberi impak yang amat penting kepada institusi rumah tangga. Kebahagiaan rumah tangga akan  membolehkan isteri mendidik anak-anak dengan suasana ceria dan sengan hati. Akhirnya akan memberi impak yang amat baik kepada proses pembesaran bayi. Bayi yang dibesarkan di bawah jagaan ibu yang mempunyai emosi ceria dan bahagia akan menjadi kanak-kanak yang sihat dan aktif,  perkembangan minda cerdas dan mantap  apabila besar kelak.


Pengajaran  dan iktibar:

1.        Suami sememangnya perlu memberi keutamaan untuk isteri dahulu dalam segala hal. Keranan ianya adalah tanggung jawab penting dalam melangsaikan nafkah suami kepada isteri. Peranan suami menjaga keperluang ibu bapa yang sudah tua juga perlu di tunaikan mengikut kemapuan.

2.       Keutamaan kepada isteri adalah sebagai tanda kasih  sumai dan juga tanda penghargaan dan terima kasih suami kepada isteri yang banyak berkorban semasa mengandung dan melahirkanb bayi dan seterunya membesar dan mendidik anakpanak mereka.

3.       Isteri yang diutamakan oleh suamil semasa saya senangan akan menjadi teman setia yang   membantu suami apabila berlaku kesusahan dan musibah. Sebalikanya jika kita memberi keutamaan kepada orang lain sedangkan isteri dan keluarga di ketepikan atau kurang di beri perhatian, maka akan timbul perhubungan kekeluargaan yang bermasalah, akan timbul perasaan cemburu dan  iri hati isteri dan anak-anak kepada suami sebagai  ketua keluarga. Jika situasi ini wujud dalam sesebuah rumah tangga tunggulah masanya rumah tangga berkenaan akan runtuh berkecai. Bila berlaku perceraian akan memberi impak kepada pembesaran dan perkembangan pendidikan anak-anak.


4.       Suami yang perihatin terhadap keperluam agama untuk menjaga amanah sebagai ketua keluraga, akan mempastikan isteri dan anak-anak mendapat keperluan asas kehidupan seperti nafkah zahir dan batin diberi secara sempurna.

5.       Suami yang memberi keutamaan kepada keperluan isteri dan anak-anak apabila saya menjangkau usia tua (warga emas) akan mendapat penjagaan yang sempurna dari anak –anak dan cucu mereka.

6.       Mengikut sunatullah jika kita membuat jasa baik kepada isteri dan anak-anak, apabila tiba masanya kita memerlukan pertolongan mereka, akan diberi dengan sebaik mungkin. Perlu di ingat segala sumbangan kita kepada isteri dan anak-anak jika diberi dengan niat ikhlas dan sebagai memenuhi tuntutan agama, kita akan mendapat ganjaran pahala yang tindak ternilai daripada Allah di akhirat kelak. Sebenarnya ganjaran syurga jannah oleh Allah terhadap hambanya yang beriman dan bertaqwa serta membuat kebajikan kepada keluarga dan orang yang memerlukan adalah satu asset yang amat penting di padang mahsyar dan di akhirat kelak.















Powered by Blogger.