Wednesday, September 3, 2014

DOSA MEMBICARA KEBURUKAN ORANG LAIN



DOSA MEMBICARA KEBUKUKAN ORANG LAIN

Membuka aib orang lain merupakan perbuatan yang sangat keji. Selain tercela, perbuatan itu merupakan dosa besar. Rasulullah  SAW bersabda: 

“Siapa yang menutupi aib seorang muslim maka akan ditutupi aibnya di dunia dan di akhirat” (HR Ibnu Majah Juz II/79, shahih).
"Siapa yang mengajak kebaikan maka baginya pahala seperti pahala orang yang mengikutinya tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun, dan siapa yang mengajak kesesatan maka baginya dosa seperti dosa yang mengikutinya tanpa mengurangi dosa mereka sedikit pun”. HR Muslim 2674

Firman Allah yang artinya:  
“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan dari orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah atau berbuat ma`ruf atau mengadakan perdamaian di antara manusia (QS An Nisa: 114).

Bahkan Nabi Muhammad SAW  juga megajar kepada umat muslim untuk menutupi rahasia (keburukan) sudara muslim lainnya. Dalam sabda Rasulullah disebutkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu yang artinya:

 "Tahukah kamu apakah ghibah atau menceritakan aib orang lain itu? Maka para sahabat menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih tahu."
Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menerangkan:

“ Yaitu kamu menyebut saudaramu dengan sesuatu yang dia benci? Maka ada sebahagian sahabat yang bertanya: Beritahukan kepada kami, bagaimana jika yang saya katakan ada padanya? Beliau nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: Jika yang kamu katakan ada padanya, maka kamu telah berbuat ghibah, dan jika tidak ada padanya apa yang kamu katakan maka kamu telah berdusta padanya”. (HR Muslim).

Dari penjelasan di atas telah banyak larangan-larangan yang bersumber kepada Al Qur'an dan As Sunnah tentang membuka aib orang lain. Dan secara psikologis, membuka dan membicarakan aib orang lain merupakan gangguan kepribadian yang harus segera di ubati. Sebab jika tidak segera di atasi maka akan memunculkan penyakit hati dan berkesudahan kepada kekufuran.
Lebih baik kita membetulkan niat dan memperbaiki ibadah kita sendiri. Ambil cermin dan lihatlah kesalahan dan kelemahan kita. Sudah banyak Allah menutupi kesalahan-kesalahan kita, tidak terhitung betapa kasih dan rahmat Allah kepada kita sehingga keburukan-keburukan kita dilindungi-Nya.

Allah juga berfirman di dalam surat Al Hujurat ayat 12 yang artinya: 

“Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati. Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya”.

Memang pada kenyataannya untuk mencegah perbuatan dan sifat tercela sangat berat godaannya. Tetapi Allah sudah memberikan akal untuk memilih, yang paling penting niat dan ikhtiar merupakan hal yang wajib. Maka dari itu, apabila ada saudara muslim disekeliling yang suka menceritakan kejelekan, maka kewajiban kita mengingatkan dan mencegahnya.

"Saudaraku seiman, kita ini manusia yang lemah. Tidak ada manusia yang hidup tanpa salah dan dosa. Bahkan kita wajib memimiliki dosa. Maka dari itu, jadilah kita hamba-hamba Allah yang saling mengingatkan dan memaafkan kesalahan orang lain, bukan menjadi hakim atas kesalahan dan aib orang lain”

Rasulullah bersabda: Dari Anas radhiyallahu, ketika aku (Rasulullah) dinaikkan (mi'raj), aku melewati suatu kaum yang mempunyai kuku dari kuningan, mereka mencakar-cakar muka dan dada mereka sendiri, maka aku (Rasulullah) berkata: Siapa mereka itu, wahai Jibril? Maka Jibril pun menjawab: Mereka itu adalah orang-orang yang memakan daging manusia (membicarakan aib) dan menyentuh kehormatan mereka" (HR Abu Daud).

Dari penjelasan hadis di atas, maksudnya haram bagi seorang muslim untuk membunuh, memakan harta, atau melecehkan kehormatan muslim lainnya dengan cara yang tidak dibolehkan dalam syariat. Menceritakan aib orang lain adalah termasuk dosa besar dan termasuk maksiat yang paling tersebar dikalangan kaum muslimin. Dan mereka menganggap remeh permasalahan ini sehingga mereka tidak memungkiri perbuatan tersebut jika terjadi dihadapan mereka.

Ghibah atau membicarakan kejahatan atau keburukan orang lain merupakan di antara penyebab terjadinya permusuhan antara kaum muslimin dan merosakkan persaudaraan di antara mereka. Kerana buruknya perbuatan ghibah ini Allah Ta'ala mengumpamakan orang yang berbuat ghibah dengan orang yang makan daging saudaranya dalam keadaan mati. 

 .
Wallahu alam

Tuesday, September 2, 2014

KELUARGA BAHAGIA (Cinta Sampai Ke Syurga) SENTIASA MENYIMPAN RAHSIA RUMAH TANGGA



Sentiasa menyimpan rahsia rumah tangga:

Rumah tangga perlu dibina berasaskan kepada nilai-nilai murni yang cukup sempurna kerana rumahtangga yang sempurna dan bahagia akan mampu menjamin lahirnya suami, isteri, ibu bapa dan anak-anak yang berkualiti. Untuk itu seharusnya suami isteri membuat persediaan secukupnya berkenaan ilmu rumahtangga untuk diaplikasikan dalam kehidupan berkeluarga. Betapa tidak, rata-rata ibu bapa tidak begitu serius dalam mengendalikan urusan rumah tangga mereka.

Cukuplah sekadar menyediakan makan pakai serta menguruskan persekolahan anak-anak tanpa mementingkan unsur kasih sayang dan merapatkan hubungan antara kesemua ahli keluarga. Kesannya berlakulah kes perceraian yang bukan sahaja melibatkan golongan muda bahkan yang sudah tua. Malah yang lebih menyedihkan, kerosakan rumah tangga ini  menyebabkan pelbagai isu serius timbul seperti penderaan terhadap isteri, anak, sumbang mahram dan seumpamanya.
Kebijaksanaan suami isteri dalam mengendalikan rumah tangga adalah aspek yang paling penting dalam menjaga kerukunan sebuah keluarga kerana di antara unsur yang boleh mengganggu hubungan kasih sayang ialah kegagalan pihak suami atau isteri dalam menjaga rahsia rumahtangga di mana banyak sekali rumah tangga yang kucar-kacir disebabkan suami atau isteri yang bersikap suka menjaja dan menyebarkan rahsia pasangannya kepada orang lain.
Hakikat rahsia rumahtangga yang dimaksudkan sebenarnya adalah terbahagi kepada beberapa bentuk yang perlu diketahui kedudukannya seperti:

1. Rahsia khusus: Rahsia-rahsia khusus adalah hal peribadi yang diminta secara khusus oleh suami atau isteri kepada pasangannya supaya dirahsiakan. Iamam al-Ghazali ada mencatatkan di dalam kitabnya Mukasyafatu al-Qulub tentang beberapa tafsiran ulama mengenai perintah Allah kepada orang-orang mukmin supaya menjaga dan di mana antara amanah itu ialah “satu perkataan atau ayat” yang diamanahkan supaya dijaga dan dirahsiakan. Maka wajib menjaga amanah tersebut. Begitu juga sesuatu yang dibisikkan kepada pasangan dengan permintaan supaya ia menjadi rahsia antara mereka berdua, maka ia tergolong dalam amanah yang wajib dijaga.

2. Rahsia Yang Menyentuh Keselamatan: Mungkin ada orang yang memusuhi pasangan kita berniat jahat dan hendak mengkhianati dan menganiayainya. Musuh itu mungkin menyamar dengan meminta daripada kita segala maklumat, latar belakang dan sebagainya. Dalam keadaan ini kita sebagai pasangannya harus cerdik dan bijaksana. Tersalah memberi maklumat kepada musuh sesungguhnya akan mengundang bahaya kerana sejarah ada mencatatkan tentang kisah isteri Sam’un al-Ghazi yang mendedahkan rahsia kekuatan suaminya kepada pihak musuh hingga menyebabkan nyawa suaminya terancam. Oleh itu janganlah terlalu jujur atau memberi segala maklumat sehingga mendedahkan “rahsia” keselamatan pasangan. Seboleh mungkin cubalah mengesan helah orang yang berniat jahat terhadap pasangan melalui tutur kata atau perilaku mereka.

3. Rahsia Harta Benda: Harta benda dan kewangan pasangan juga adalah rahsia yang wajib dijaga dan dipertahankan oleh isteri. Dalam hal ini, isteri terutamanya yang berfungsi sebagai pengurus rumah tangga tentulah orang yang paling berperanan dalam menjaga rahsia rumah tangga yang dibina kerana Rasulullah SAW sendiri pernah bersabda yang bermaksud: “Sebaik-baik isteri adalah yang dapat menyenangkan hati suaminya apabila suami melihatnya dan apabila disuruh dia menurut perintahmu, dan ia dapat menjaga kehormatan dirinya dan harta bendamu ketika engkau tiada di rumah.” (at-Thabrani)
Dalam konteks ini, rumah tangga dan segala isinya adalah dikatakan “harta” dan benteng rahsia keluarga. Adalah menjadi tanggungjawb suami isteri menjaganya dengan sebaik-baiknya. Sehubungan itu, Islam melarang keras orang yang mencuri-curi pandang ke dalam rumah orang lain tanpa mendapatkan keizinan daripada tuan rumah. Sabda Rasulullah s.a.w. : “Jika ada orang yang menjengok-jengok rumahmu tanpa izin, lalu engkau melontarkan batu kepadanya sehingga pecah matanya, tidaklah engkau berdosa.” (Bukhari dan Muslim)
4. Rahsia Bilik Tidur: Inilah rahsia yang paling utama dan benteng terakhir rahsia rumah tangga di mana rahsia yang berkaitan hubungan kelamin suami isteri ini hendaklah disembunyikan dan hanya menjadi rahsia antara pasangan kerana adalah haram dan berdosa hukumnya sekiranya salah seorang dari pasangan menghebahkan hubungan mereka kepada pengetahuan, pendengaran dan penglihatan orang lain meskipun anak-anak sendiri. Itulah sebabnya mengapa Islam mensyariatkan agar dipisahkan tempat tidur anak-anak sejak mereka berusia tujuh tahun serta mengajarkan kepada mereka supaya memberi salam dan meminta izin terlebih dahulu sebelum masuk ke bilik ibu bapa mereka terutamanya pada tiga masa seperti yang disebut di dalam al-Quran iaitu sebelum Subuh, sekitar waktu Zuhur dan selepas Isyak kerana pada waktuwaktu ini kemungkinan suami isteri sedang bersama atau pun mereka sedang berehat, bersantai atau tidur.

5. Rahsia Berhubung Soal Maruah: Maruah melibatkan aurat, aib dan kelemahan seseorang. Firman Allah S.W.T. yang maksudnya: “Adapun wanita wanita yang solehah itu ialah wanita-wanita yang patuh (taat) dan memelihara kehormatan dirinya semasa ketiadaan suaminya sebagaimana Allah telah memelihara mereka.” (An-Nisa: 34) Dalam hal ini banyak perkara boleh berlaku sekiranya pasangan gagal menjaga maruah dirinya seperti:
i. Isteri atau suami berlaku curang terhadap pasangannya.
ii. Pasangan mencari hiburan di luar rumah.
iii. Pasangan menduakan suami atau isteri.
iv. Pasangan menceritakan rahsia rumah tangganya kepada orang lain.
6. Rahsia Berhubung Nafkah: Dalam hal ini suami adalah wajib hukumnya untuk memberi nafkah atau perbelanjaan untuk isteri dan anak-anaknya. Pemberian ini adalah mengikut kemampuan, tidak sampai dilabelkan sebagai suami yang bakhil dan kedekut atau pun suami yang terlalu boros dan bermewah-mewah. Pokok pangkalnya seseorang itu wajib memberikan nafkah menurut kemampuannya. Oleh itu permasalahan sara hidup hendaklah dibincangkan sebaiknya dengan pasangan agar tidak menganiayai diri atau pun umpatan orang lain lantaran kegagalan kita menyimpan rahsia tersebut.
Sikap saling memahami dan berlapang dada (sabar) adalah yang paling utama mesti ada di dalam jiwa setiap individu yang menjadi suami atau isteri. Tidak seharusnya mana-mana pihak, suami atau isteri bertindak meluahkan perasaan dan menceritakan rahsia pasangan kepada orang luar sebelum cuba menyelesaikan masalah itu dengan jalan perbincangan melainkan tidak ditemui jalan penyelesaian lain sehingga rahsia rumah tangga terpaksa diluahkan kepada pihak ketiga.
Contohnya sebagaimana peristiwa yang telah berlaku di zaman Rasulullah SAW di mana seorang wania mengadu kepada baginda bahawa dia telah dipukul oleh suaminya. Pada awalnya, Rasulullah memutuskan bahawa suaminya boleh dikenakan qisas (pukul dibalas pukul), tetapi pada ketika itu juga telah turun wahyu yang membolehkan suami memukul isterinya dalam keadaan tertentu  iaitu dengan tujuan mendidik (bukan memukul untuk menyakitkan atau memukul kerana geram). Secara tidak langsung, wanita tadi telah membocorkan rahsia rumah tangganya dengan menceritakan keburukan suaminya kepada pihak ketiga iaitu Rasulullah s.a.w.
Maka dalam kes seumpama ini, tidak menjadi kesalahan bagi isteri (atau suami) untuk membuka rahsia rumah tangganya kerana ia dibuat demi kepentingan atau kebaikan rumah tangga itu sendiri. Iaitu apabila timbul
masalah dalam hubungan suami isteri yang tidak dapat diselesaikan melalui perbincangan bersama, dan pihak suami atau isteri merasakan bahawa dia sudah tidak mampu menghadapinya, maka satu jalan penyelesaian perlu diambil dengan melibatkan ‘orang luar’, dengan kata lain, rahsia rumah tangga terpaksa dibuka ke pengetahuan seseorang. Maka beberapa perkara harus diambil kira iaitu:
i) Merujuk Kepada Orang Yang Sesuai
Andainya sudah bulat tekad untuk membawa soal dalaman rumah tangga kepada orang lain, maka haruslah dirujuk kepada orang yang tepat kerana bukan sebarangan orang boleh menjadi tempat mengadu masalah apalagi jikalau ia melibatkan perkara sulit. Maka pastikanlah bahawa orang yang diadu itu adalah orang yang amanah, boleh dipercayai, memiliki sifat adil mudah dipengaruhi emosi, tenang dan berwatak pendamai. Jika tidak, dia mungkin menjadi penghasut dan pengusut masalah. Tidak kira sama ada ia merupakan teman rapat atau pun seorang kaunselor yang berpengalaman, yang penting di boleh membantu dalam memberi pandangan dan nasihat, atau menjadi orang tengah dalam membetulkan hubungan dua hala antara suami isteri yang tergendala.
ii) Membuka Rahsia yang sesuai
Kita harus ingat bahawa orang yang diadu itu tetap merupakan ‘orang luar’ dalam konteks sesebuah rumah tangga. Oleh itu apa jua rahsia yang mahu diceritakan kepadanya harus dibataskan kepada hal-hal yang berkaitan dengan masalah yang dihadapi sahaja. Tidak lebih daripada itu. Jangankan disebabkan pengaruh emosi, kita membuka segala rahsia pasangan.
iii) Merujuk kepada Hakam
“Hakam” adalah wakil daripada kedua-dua pihak suami dan isteri di mana pihak lelaki diwakili seorang hakam, begitu juga dengan pihak wanita. Adakalanya mahkamah sendiri yang akan melantik hakam tersebut di mana kedua-dua hakam ini berfungsi sebagai pendamai untuk membantu menyelesaikan kes yang dihadapi.
Hal ini disebutkan melalui firman Allah SWT yang maksudnya: “Dan jika kamu khuatirkan ada persengketaan antara kedua-duanya (suami isteri), maka kirimlah seorang hakam dari keluarga lelaki dan seorang hakam dari keluarga perempuan.” (An-Nisa’: 35)
Kedua-dua hakam ini akan melakukan ‘soal selidik’ ke atas suami atau isteri dalam sesi berasingan, untuk mengetahui punca dan kedudukan masalah. Di sinilah pentingnya peranan hakam yang dipilih itu yang mesti memiliki sifat sebagai orang yang boleh dipercayai, bijaksana dan adil, boleh menyimpan rahsia, bijak bertindak dan tidak menyebelahi mana-mana pihak. Dalam hal ini, suami mahupun isteri harus memberi kepercayaan kepada hakam di mana sedikit sebanyak rahsia rumah tangga mereka terpaksa diluahkan. 
Kemudian  kedua-dua hakam ini akan bertemu untuk mencari penyelesaian. Andainya didapati tidak ada lagi titik temu antara kedua-dua suami isteri, kedua-dua hakam harus sepakat untuk membuat keputusan memisahkan mereka dengan cara baik di mana ia perlu dirujuk kepada mahkamah.

iv) Merujuk kepada mahkamah
Ini merupakan peringkat terakhir di mana jalan penyelesaian melalui perbincangan dan melalui kaunselor atau orang tengah “hakam” tidak lagi membuka sebarang harapan untuk perdamaian. Di sini mahkamah boleh
membuat keputusan ke atas masa depan rumah tangga tersebut di mana rahsia rumah tangga terbabit terpaksa disingkap di hadapan hakim atau mahkamah.

Mengambil Iktibar:
Teladanilah kisah-kisah yang pernah berlaku di zaman Rasulullah s.a.w. seperti kebijaksanaan saiditina Khadijah r.a. dalam menjaga rahsia kerasulan Rasulullah iaitu selepas menerima wahyu pertama di Gua Hira’ di mana beliau telah bertindak bijak dengan menceritakan peristiwa itu hanya kepada orang tertentu untuk mendapatkan pandangan dan tidak merujuk kepada sebarangan orang tetapi memilih orang yang telah dikenal pasti layak menjadi tempat rujuk dan boleh menyimpan rahsia. Orang itu adalah sepupunya sendiri, Waraqah bin Naufal, seorang alim yang masih berpegang pada ajaran tauhid. Rahsia ini disimpan kemas sehinggalah Rasulullah s.a.w. sendiri menerima perintah untuk pergi ke tengah masyarakat menyampaikan amanah wahyu yang diterimanya.
Biar apa pun masalah yang dihadapi termasuklah hal rumah tangga, selaku seorang Islam hendaklah kita sentiasa mengingati Allah dan memohon bantuan daripadanya. Kerjakanlah solat istikharah dan solat hajat sebelum membuat apa jua keputusan agar diberi hidayah dan kekuatan. Di samping itu ambillah iktibar daripada hitam putih kehidupan masyarakat sekeliling kita. Bak kata pepatah “Yang baik, jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan.”

Bagi saya isteri adalah yang terbaik dalam kehidupan keluarga kami, namun begitu setiap insan yang bergelar manusia mesti ada kelemahanya, Cuma bezanya peratus kelemahan seseorang adalah berbeza dari seorang ke seorang yang lain. Secara reality dalam kehidupan hanya Baginda Nabi Muhammad SAW yang sempurna segala-galanya. Pun begitu baginda sentiasa beristighfar lebih 70 kali dalam sehari semalam (hadis).

Bagi mempastikan perhubungan diantara suami dan isteri sentiasa aman, damai dan harmoni, saya mengamalkan tabiat suka menyimpan rahsia  tentang kelemahan dan keburukan isteri.. Semua rahsia ini disimpan untuk diri saya  sahaja dan sebagai pedoman untuk saya mencari kaedah terbaik bagaimana untuk menasihati dan memberi tunjuk ajar kepada isteri. Semoga dia akan berubah untuk menjadi insan yang  lebih baik dan tidak lagi mengamalkan perangai yang buruk dalam hidupnya di masa hadapan.

Satu amalan yang saya sentiasa praktikkan  ialah saya tidak memberi tumpuan sangat sifat buruk isteri, kerana bagi saya sifat itu hanya dalam lingkuan kurang 10 - 15% sahaja daripada keseluruhan sifat-saifat baik yang terdapat pada isteri. Islam juga mengajar umatnya  untuk melihat kebaikan bukan keburukan seseorang.  Lagipun agama Islam mengajar umatnya supaya menjadi pemaaf. Kerana Allah semanagnya mempunya sifat Maha Pemaaf dan Pengampun. Apabila kita menjadikan diri kita sebagai seorang yang sentiasa berfikiran positif, jika ada kelemahan yang dilakukan oleh isteri, saya akan membuat analisa terlebih dahulu dan dapatkan punca  kenapa ianya berlaku, apakah faktor yang menyebakan  isteri membuat perkara yang tak baik, juga dianalisa kesalahan itu sama ada dosa kecil atau dosa besar.

Sehingga kini tidak ada kesalahan dosa besar yang dilakukan oleh isteri saya. Sekali sekala ada dilakukan kesalahan  kecil yang boleh dimaafkan.  Disamping itu saya akan bertindak untuk  memberi nasihat secara bijaksana supaya  isteri dapat memperbaiki dirinya. Sebagai seorang suami, jika kita berjaya mendidik isteri yang melakukan kesilapan, untuk balik ke pangkal jalan dan bertaubat terhadap kesilapan yg dilakukan. Mungkin ia lakukan tanpa disengajakan atau disebabkan oleh kejahilannya.  Suami patut beri  peluang kepada isteri untuk memperbaiki kesilapan, dan bantulah isteri untuk memperbetulan kesilapannya itu supaya dapat dikembalikan kepada landasan agama yang betul.

Saya berperinsip, jika kita ingin orang lain membuat perkara baik ke pada kita, diri kita terlebih dahulu perlu menjadi baik untuk orang lain, berpekerti mulia didasarkan kepada acuan agama Islam. Jika diri kita sendiri dapat mengamalkan segala suruhan agama pada setiap masa. Maka isteri kita juga akan mengikut tingkah laku kita dan akan menjadi isteri yang sangat menghormati suami dan punyai budi pekerti yang baik dan mulia.

Hasil amalan  sebegini menjadikan hubugan suami isteri kami berdua selalu intim dan mesra, malah suasana kehidupan seharian kami ibarat sumi isteri yang baru sahaja mengalami kehidupan malam pertama perkahwinan dan membuatkan perasaan cinta dan kasih sayang tidak pernah pudar di telan  zaman. Sungguhpun perkahwian kami telah melewati tempoh 34 tahun.

jika kita sentiasa mengamalkan sikap berpandangan positif, hidup kita menjadi ceria pada setiap masa. Kerana  bagi saya jika terdapat sesuatu masalah dalam rumah tangga saya lebih cepat membuat tindakan untuk menghisbah diri – direnungi  kepada diri saya dahulu, tentang apakah kesalahan yang dilakukan menyebabkan Allah memberi musibah. Setelah itu barulah dilihat keluar tentang kelemahan isteri dan anak-anak.  Kita juga mestilah mempunyai sangkaan baik terhadap musibah yang Allah berikan kepada kita dengan tanggapan bahawa Allah sedang menguji keimanan dan ketaqwaan kita, bagi membolehkan Allah meningkatkan lagi darjat kita. Kerana firman Allah. “ Adakah manusia itu akan memperolehi kebaikan nikmat dari Ku sebelum mereka di uji “ (Quran). “ Selepas kesusahan akan tiba kerahmatan dan kenikmatan Allah.” Ini diantara prinsip yang dipengang oleh saya dalam kehidupan ini. Oleh itu, bila kita sentiasa berserah diri kepada Allah setelah kita  berikhtiar untuk lakukan sebaik mungki. InsyaAllah kita akan memperolehi hasil yang  baik dengan pertolongan dari Allah.


Pengajaran dan iktibar:

1.        Sisuami perlu sentiasa menjaga kerahsiaan keburukan si isteri. Inilah sifat seorang suami yang akan mendapat keredaan Allah. Kerana Islam mengajar penganutnya supaya menjaga rahsia orang lain terutama kelemahannya.

2.       Suami sebagai ketua keluraga adalah menjadi tanggung jawab untuk menjaga rahsia tentang keburukan isteri dan anak-anaknya. Kerana keburukan pekerti isteri dan anak-anak adalah menjadi tanggung jawab suami untuk memberi nasihat dan  juga mendidik mereka supaya menjadi baik dan tidak mengalami kesilapan yang pernah dilakukan sebelum ini.

3.       Islam mengajar umatnya supaya sentiasa menjaga kerahsiaan dan keburukan orang lain yang kita ketahui. Tujuannya supaya tidak timbul fitnah dalam kehidupan sehairan masyarakat. Jika banyak berlaku fitnah memfitnah dalam kehidupan masyarakat, akan timbul perhubungan kemasyarakatan yang agak tegang dan dalam tempoh jangkan panjang akan  berlaku  permusuhan yang lebih besar. Oleh itu Islam menganggap ‘fitnah itu lebih merbahaya daripada membunuh’ (rujukan hadis).

4.       Jika sisuami merahsiakan kelemahan isteri daripada pengetahuan orang lain, maka sifat ini juga akan diikuti oleh si isteri dan anak-anak mereka, Keadaan senbegini yang wujud dalam sesuatu keluaraga akan melahirkan suasana perhubungan kekeluargaan yang lebih baik kerana  ahli keluaraga mempunyai tabiat suka menyimpan rahsia keburukan orang lain. Akhirnya akan melahirkan sistiasi persikataran keluraga yang harmoni dan ceria. Dan suasana  beggini jika dapat diwujudkan dalam sesebuah keluarga  itu, maka matlamat untuk mewujud kan konsep ‘Rumah Ku Syurga Ku “ akan wujudkan.

5.       Perhubungan yang mesra dan erat dalam sesbuah keluarga itu, akan menjadikan perisai  kepada syaitan trerutamanya dan juga manusia lain daripada mempengaruhi pemikiran dalam ahli keluarga.  Jika situasi sebegini dapat diwujudkan dalam setiap isi rumah, maka akan tercapailah cita-cita kita semua untuk menjadikan Keluarga Bahagia dalam sesebuah Negara.







Powered by Blogger.