Saturday, June 7, 2014

SUAMI MITHALI - Realiti atau Fantasi.....Tip 1: PASANG NIAT BERKAHWIN KERANA ALLAH





Secara reality dalam kehidupan “ pasang niat “ adalah kunci utama dalam apa jua tindakan. Mengikut ajaran Rasullah SAW  “mulakan sesatu pekerjaan dengan niat kerana Allah”. Sekiranya kita melakukan sesuatu kerja kerana Allah sudah pasti  hasil dan natijah tindakan kita itu akan berlandaskan kepada syariah dan peraturan yang digariskan oleh Allah. Bila kita niat lakukan sesuatu kerana Allah ianya tidak akan tergelincir daripada garis panduan yang telah ditetapkan oleh Islam yang berkisar kepada hukum wajib, haram, sunat, harus dan makruh. Jika ini berlaku ianya akan memperolehi kebaikan dunia dan kebaikan akhirat. Kerana sebarang kerja yang dimulakan dengan niat kerana Allah akan diberi pahala olehNya. Contohnya jika kita berpagi-pagi keluar rumah untuk pergi bekerja kerna mencari rezeki yang halal bagi membolehkan kita memberi nafkah kepada isteri dan memberi makanan dan tempat kediaman serta kenderaan kepada ahli keluarga ianya akan dikira ibadah, sebaliknya jika kita tidak pasang niat ianya tidak akan mendapat ganjaran sebagai satu ibadah. Alangkah ruginya…. Tetapi secara realitinya berapa ramai yang mengamalkannya.

Reflek kepada realiti kehidupan  saya,  semasa  mula-mula berhasrat untuk mendirikan rumah tangga pada awal tahun 80an dahulu. Niat utama adalah untuk memilih wanita idaman ( beriman, berilmu,cantik,berada) untuk dijadikan isteri. Dengan tersematnya niat  sebegini, mendorong saya tidak bersosial. Berbanding dengan pemuda lain yang pada masa itu telah bercouple semasa sedang menuntut di universiti lagi.

Isteri yang  dikahwini sekarang ini adalah wanita yang saya sembunyikan keinginan saya kepadanya semasa bersama-sama menaiki bas untuk ke sekolah sejak hampir 2 tahun lebih. Bila kami terserempak semasa menunggu bas untuk ke sekolah,  hanya  jelingan mata dan senyuman sahaja yang dizahirkan oleh kami, hasrat tersimpan di dalam hati masing-masing. Minat saya terhadap isteri saya sekarang ini disebabkan oleh kecantikan rupa parasnya yang tiada tandingnya bagi saya pada masa itu. Kecantikannya yang mempunyai raut wajah yang sentiasa kelihatan muda (cute) dengan rambut ekar mayang, warna kulit yang puteh melepak, bentuk tubuh badan yang kurus ramping dengan ketinggian sederhana menyebabkan banyangan wajahnya sentisa terbayang dalam fikiran. Mirip  wajahnya sehampir-hampir sama dengan pelakon filem dan drama popular pada tahu 80an (Rubiah Suparman).

Setelah kami berkahwin  barulah isteri saya menceritakan yang ia juga mempunyai minat pada saya semasa kami bersama-sama menaiki bas setiap hari menuju ke sekolah, Cuma dia  malu untuk menyatakan isi hatinya. Mungkinkah ini adalah realiti apa yang diperkatakan bawa jodoh seseorang lelaki atau perempuan telah ditentukan olehNya di Luh Mahfuz lagi.

Perkenalan kami secara serious terjalin setelah kami  secara tidak sengaja, berjumpa pada suatu malam di tempat Persembahan Pentas di sebuah sekolah, bertembung dengan isteri yang pada masa itu bersama ibu dan keluarga untuk menyaksikan persembahan tersebut.   Setelah bertegur sapa dan berkenalan, kami terus memaklumkan kepada keluarga masing-masing. Seterusnya  disusuli dengan majlis pertunangan. Majlis perkahwinan disempurnakan selepas setahun bertunang.

Kami mengenali hati budi masing-masing semasa tempoh pertunangan selama satu tahun lebih sahaja, itu pun berjumpa dua tiga kali sahaja secara bersemuka, selebihnya adalah melalui surat, disitulah diluahkan segala perasaan kami untuk mengenali dengan lebih dekat bagi mencari keserasian. Mungkin  faktor jarak tempat tinggal  yang menjadi penghalang, si dara di Kota Bharu, Kelantan  dan si teruna di USM Penang.

Jika diimbas kembali niat saya pada mula kahwin dahulu, terdapat juga kelemahan diri ini yang jahil tentang tuntutan agama, kerana pada mula pasang niat itu, masih ada niat ego orang muda yang inginkan isteri yang cantik, yakni cantik rupa paras  lebih diutamakan, kemudian barulah diikuti dengan ilmu agama, kekayaan, keturunan keluarga dan budi pekerti. Sedangkan dalam nasihat agama Islam kepada bakal suami supaya memberi keutamaan kepada pegangan agama dan amalannya, kemudian barulah diikuti dengan kencantikan, kekayaan dan kekeluragaan.  Bagi saya kecacatan yang dialami oleh isteri setelah kami berkahwin dan hidup bahagia bersama lebih 20 tahun, merupakan satu peringatan oleh Allah kepada saya bahawa jika kamu memilih kecantikan seorang wanita, ianya tidak akan kekal lama dan Dia boleh mengambilnya pada bila-bila masa. Nah sudah terbukti terhadap diri ini yang ada juga tersasar niat yang mendahulukan  kecantikan, kini dia menjadi kenyataan sebagai satu iktibar bahawa isteri yang dibanggakan kencantikan oleh saya sebelum ini sudah menjadi seorang wanita yang cacat. Bila ini telah berlaku membuatkan saya terasa sensitif apabila melihat orang yang cacat yang biasa dipandang sinis oleh kebanyakan orang. Sedarlah wahai insan mereka juga adalah makhluk ciptaan Allah. Dia tidak diminta dilahirkan cacat – bukan salah ibu mengandung. Oleh itu marilah kita sama-sama membantu mereka yang cacat atau OKU dengan memberi peluang kepada mereka untuk sama-sama menikmati kebebasan kehidupan seperti orang normal. Bagi Allah rupa paras, sempurna atau cacat bukan menjadi batu ukur status seseorang. Allah menilai manusia berdasarkan keimanan dan ketaqwaan. Mereka yang tinggi nilai keimanan dan ketaqwaan adalah yang disanjug oleh Allah. Mereka inilah yang akan dimasukkan kedalam syurga Allah yang penuh dengan kenikmatan di hari akhirat yang kekal abadi.

Bila dikenang kembali terhadap niat yang dipasang dahulu ada juga unsur mengikut hawa nafsu, kini Allah tunjukkan kebesaran dan kekuasaanNya untuk mengubah segala kejadian insan. Pengajaran yang amat mendalam kepada diriku yang hina ini bahawa kita hendaklah  sentiasa ikhlas  apabila memasang sesuatu niat untuk lakukan sesuatu bagi mendapat  keredaan Allah.

Mujurlah pada awal kahwin dahulu telah disemat niat dikalbu bahawa saya akan menjadi suami yang terbaik kepada isteri dan anak-anak yang akan dilahirkan kelak serta cuba sebaik mungkin untuk menjadi seorang insan yang disenangi oleh keluarga dan ipai duai. Niat ini Alhamdulillah Allah telah makbulkan walaupun tidak 100%.  Ini saya luahkan kerana Allah telah memberi ketabahan, kecekalan, dan kemampuan fizikal kepada saya untuk menghadapi kesusahan menjaga isteri yang lumpuh sehinnga kini telah menjangkau tempoh masa hampir 15 tahun.  Hidayah Allah membuatkan terdengar suara-suara pujian dari sanak saudara bahawa saya memampu bersabar untuk menjaga isteri yang sakit lumpuh dan perlu dicontohi oleh keluraga yang lain. Sebenarnya pujian sebegini membuat saya lebih khuatir untuk menerimanya kerana, kita belum tahu masa depan kita adakah ianya akan sentiasa baik seperti hari ini atau hari semalam atau hari-hari sebelumnya. Kerana sejarah telah mencatatkan banyak cerita kejayaan seseorang pada mulanya dan setelah meniti kemuncak  kejayaan dia mula lupa diri dan akhirnya kecundang dengan sifat ego yang begitu tinggi hingga akhirnya dia mula dikutuk dan dikeji. Ya Allah aku momohon supaya Engaku jauhkanlah sifat sebegini terhadap diriku dan keluarga serta sahabat karib ku ini. AminehYa Rabil Alamin.

Sungguhpun begitu terdengar juga rungutan seorang  dua ipai duai yang merasa iri hati terhadap kemampuan saya menjaga isteri yang sakit  dan juga menyebabkan mertua saya telah menetap di rumah saya hampir 15 tahun, kerana mertua begitu rapat dengan isteri saya. Perasaan tidak puas hati ini timbul kerana bila mererka mengajak ibunya untuk berziarah ke rumah mereka, jika mertua saya pergi pun hanya untuk semalam dua sahaja dengan alasan dia tidak dapat tinggal lama kerana kesehan kepada anak perempuan yang sakit  lumpuh itu. Ini membuatkan mereka mula sedikit renggan berhubung dengan saya. Namun begitu saya diberi hidayah oleh  Allah untuk menjadi isu sebegini sebagai isu kecil yang pasti dihadapi dalam kehidupan kita. Allhamdulilah salitulrahin kekeluargaan dapat saya kekalkan.

Kadang kala kita telah pasang niat dengan begitu baik sekali untuk menjadi suami, yang  beriman dan bertaqwa, supaya dapat membimbing keluraga menjadi orang yang soleh dan solehah.Tetapi yang menentukan pencapainnya adalah Allah Yang Maha Berkuasa. Manusia hanya merancang tetapi Allah yang tentetukan pencapaiannya.

Bagi insan yang tinggi tingkat keiman dan ketaqwaan akan reda dengan ketentuan Allah terhadap dirinya, dan dia yakin kepada Qada dan Qadar Allah. Namun begitu kita tidak semestinya menyerahkan bulat-bulat kepada qada dan qadar Allah, kerana kita diberi ikhtiar untuk terus berusaha dan juga disarankan supaya sentiasa berdoa kepadaNya setiap masa. Mudah-mudahan doa kita akan dimakbulkan. InsyaAllah.









Hukum Hudud adalah untuk pengajaran dan pencegah - intipati khutbah Jumaat .



Intipati Khutbah Jumaat Masjid Mukim Panji -6/6/2014 (Hukum Hudud)

Khatib menyeru agar kita bersama-sama meningkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT dengan
melaksanakan perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya dengan penuh kesabaran dan kepatuhan. Islam datang untuk menyelamatkan manusia daripada terpesong dari landasan kebenaran, oleh itu Islam amat menitikberatkan untuk menjaga dan memelihara perkara asas dalam kehidupan manusia iaitu agama, nyawa, harta, akal, dan keturunan. 

Islam menghalang jenayah murtad demi menjaga akidah dan agama, Islam mengharamkan membunuh  bagi memelihara nyawa, mengharamkan mencuri dan merompak untuk menjaga harta manusia, mengharamkan minum arak untuk memelihara akal manusia dan melarang melakukan perbuatan zina demi menjaga menjaga kehormatan dan kemuliaan nasab keturunan.

Hukum Islam adalah dicipta khas oleh Allah SWT untuk mendidik dan mencegah umat manusia dari melakukan perbuatan keji dan munkar secara yang paling berkesan, contohnya hukum keatas pencuri sebagaimana firman Allah SWT : “ Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukuman) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan,(juga sebagai) satu hukuman pencegahan (pendidikan) dari Allah dan ingatlah Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana”.(Al Anbia’:ayat 38)

Cara perlaksaan hukum sebat, memotong tangan dan hukum bunuh yang  dijalankan dihadapan orang ramai akan membuatkan para penjenayah yang menjalani hukuman itu benar-benar merasakan bahawa mereka sedang dihukum oleh orang ramai. Disinilah terletaknya factor-faktor keberkesanan hukuman hudud yang dapat melahirkan kesan-kesan pencegahan yang berkesan sehingga membuat setiap orang bercita-cita untuk melakukan jenayah-jenayah hudud yang keji itu terpaksa berfikir sedalam-dalamnya sebelum melangkah ke alam jenayah itu. Masyarakat perlu diberi kefahaman yang jelas bahawa hukum hudud itu adalah bersifat mencegah dan mendidik.

Dalam melaksanakan hukuman bagi kesalahan yang berkaitan hudud, tidak semudah yang disangkakan. Sesuatu kesalahan yang dinyatakan mestilah dengan penuh keyakinan yang betul dan tepat dan tidak juga mengandungi sebaran keraguan, Nabi Muhammad SAW bersanda: maksudnya “Ketepikan hukum hudud sekiranya terdapat keraguan (subahah)

Hukum hudud walaupun bersifat mandatory amat sukar dilaksanakan melainkan keatas penjenayah-penjenayah yang amat jahat dan benar-benar wajar di hukum atau penjenayah yang amat jujur dan tinggi keinsafan dan ketaqwaannya  hingga sanggup minta hukuman dijalankan keatasnya walaupun diberi isyarat oleh hakim supaya tidak membuat pengakuan seperti itu sebagaimana kisah dalam hadis Rasullah SAW yang diriwayatkan daripada Ibnu Abas R.A. Kes Muaz bin Malik yang mengaku  di hadapan Rasullah SAW bahawa dia telah berzina, lalu Baginda  Sabda Baginda :
“ Barangkali engaku baru mencium atau baru memegang sahaja atau engkau baru melihat”, “tidak ya Rasullah”, lalu Rasullah SAW bertanya: “adakah kamu telah ‘Mohsan’” Muaz menjawab “ya aku telah mohsan’. Maka Rasullah SAW memerintahkan sahabat-sahabat merejam Muaz.(Hadis riwayat Bukhari).



Hukum hudud adalah satu hukum yang berbentuk pendidikan dan pencegahan. Pendidikan dan pencegahan dapat dihasilkan melalui kesan perlaksanaan hukum hudud sebagaimana berikut:

1.      Individu :  Hukum hudud yang dilaksanakan mendidik manusia menjadi insan yang bermanafaat kepada dirinya sendiri dan alam sejagat, mencegahnya daripada melakukan kesalahan-kesalahan yang melanggar syariat Allah SWT serta dapat menghalangnya daripada melakukan kesalahan yang seterusnya.

2.       Masyarkat: Dengan perlaksanaan hukum hudud ini, ia dapat mewujudkan dan melindungi maslahah umum dan masyarakat tanpa mengira agama, bangsa atau kedudukan. Didalam masyarakat manapun ada orang jahat sebagaimana juga dalam badan manusia, pasti ada penyakitnya sama ada banyak atau sedikit. Seseorang pembunuh atau penjenayah adalah manusia berpenyakit dan sangat berbahaya dalam kehidupan masyarakat. Adanya penjenayah  pasti akan mengugat ketenteraman masyarakat. Dalam hal ini peranan syariat dalam mengubati masayarakat sama seperti peranan seorang doktor mengubati pesakit (jika pesakit kencing manis yang serius, anggota badan yang luka teruk perlu dipotong),

3.      Agama: Perlaksanaan hukum hudud dapat memberi gambaran positif kepada penganut-penganut agama lain tentang agama Islam. Ini kerana perlaksanaan sistem ini amat memerlukan ketepatan bukti, ketelitian,keyakinan, adil dalam meletakkan keputusan, tegas dalam melaksanakan hukum dan mempunyai rasa belas terhadap pesalah yang tidak memenuhi syarat-sayarat hudud atau menarik balik pengakuan.

4.      Negara: Perlaksanaan system hukum hudud ini dapat melahirkan Negara yang jauh lebih aman, makmur, penuh dengan keberkatan, keampunan dan rahmat Allah SWT.lam adalah agama yang lengkap dan penuh kesempurnaan. Maka kita sebagai hamba Allah SWT sentisasa mematuhi segala bentuk arahan daripada Allah SWT dan meninggalkan segala larangan.

Melaksanakan hukum Islam, antaranya termasuklah perlaksanaan hukum hudud, qisas dan  takzir merupakan satu tanggung jawab dan amanah untuk mentadbir, mengurus dan permerintah hendaklah sedaya upaya berusaha untuk memastikan undang-undang Allah ini dapat dilaksanakan. Kita semua akan dipersoalkan dan dipertanggung jawabkan oleh Allah Rabul Jalil di hari akhirat kelak mengikut bidang kuasa yang ada pada diri masing-masing semasa di dunia. Apakah kita tergolong dalam golongan mereka yang menentang syariat Islam atau tergolong dalam kalangan mereka yang berusaha dan berikhtiar untuk melaksanakan undang-undang Alallah SWT ?. Semua pihak mestilah BERSATU dalam menjayakan syariat yang murni ini. Masyarakat hendaklah diberi kefahaman yang secukupnya tentang undang-undang Allah SWT ini dan ianya merupakan sebahagian daripada amanah Allah SWT. Sebarang kekeliruan dan salah anggap perlaksanaan undang-undang hudud ini hendaklah ditangani dengan cara yang hikmah dan bijaksana. Wallahualam.


Powered by Blogger.