PERTUNANGAN YANG MENGIKUT SYARIAT
Assalammualaikum…..
Sebelum seorang lelaki ingin
menghantar pinangan, utuskanlah wakil untuk meninjau latar belakang peribadi
wanita pilihannya itu. Begitu juga sebaliknya bagi pihak keluarga wanita dalam membuat
keputusan untuk menerima bakal menantunya.
Hendaklah diselidiki dahulu diri
lelaki yang hendak meminang itu tentang agamanya, fahamannya dan soal-soal
hubungan dengan Tuhan sebagai pokok utama.
Pertama; adakah fardhu ain si lelaki
benar-benar beres sebab suamilah tunjang yang bakal untuk
mengajar anak-anak dan isteri bila telah mendirikan rumahtangga kelak. Memerhatikan
perlaksanaan ibadah lelaki yang meminang itu seperti sembahyang secara individu dan
secara berjemaah. Memerhati matlamat perniagaan dan perusahaan atau matlamat dalam pekerjaan lelaki berkenaan.
mengajar anak-anak dan isteri bila telah mendirikan rumahtangga kelak. Memerhatikan
perlaksanaan ibadah lelaki yang meminang itu seperti sembahyang secara individu dan
secara berjemaah. Memerhati matlamat perniagaan dan perusahaan atau matlamat dalam pekerjaan lelaki berkenaan.
Orang sekarang tidak lagi memandang
soal-soal hubungan dengan Allah sebagai pokok utama
sejahteranya rumahtangga. Setiap kali berlangsungnya majlis merisik perkara utama yang
akan ditanya ialah hal-hal kemewahan keduniaan saja syarat yang akan mensejahterakan dan
mengukuhkan rumahtangga.
sejahteranya rumahtangga. Setiap kali berlangsungnya majlis merisik perkara utama yang
akan ditanya ialah hal-hal kemewahan keduniaan saja syarat yang akan mensejahterakan dan
mengukuhkan rumahtangga.
Tidak hairanlah bila lepas kahwin
kehidupan anak- anak dan isteri terbiar tanpa bimbingan dan tunjuk ajar yang
sewajarnya. Akhirnya anak-anak tidak taat kepada ibubapa dan isteri jadi ‘Queen
Control’ kepada suami. Akhirnya, suami hilang hemahnya di dalam mentadbir
rumahtangga menurut hukum Islam.
rumahtangga menurut hukum Islam.
Ibubapa tidak boleh menolak pinangan
seseorang lelaki itu semata-mata kerana darjat yang rendah.Sebaliknya, mestilah
menolak pinangan seseorang lelaki itu apabila diketahui bahawa lelaki berkenaan
berakhlak buruk seperti tidak sembahyang atau suka berfoya-foya, berjudi
sekalipun dia berpangkat dan mempunyai harta.
Rasulullah saw pernah bersabda yang
maksudnya: “Sesiapa yang mengahwinkan akan perempuannya dengan lelaki yang
fasik maka sebenarnya dia telah memutuskan silaturrahim dengan anaknya.”
Rasulullah saw bersabda lagi: “Jika
datang kepada kamu pinangan daripada
seseorang lelaki yang kamu redha terhadapnya agama dan akhlaknya, hendaklah kamu terima.
seseorang lelaki yang kamu redha terhadapnya agama dan akhlaknya, hendaklah kamu terima.
Kalau kamu menolaknya, padahnya adalah fitnah dan kerosakan di muka bumi.”
Setelah membuat perbincangan, wali
wanita ada hak menentukan samada mahu menerimanya atau tidak, cuma secara
beradapnya eloklah ditanya kepada empunya diri terlebih dahulu.
Mana-mana wanita yang tidak pandai
membuat keputusan, eloklah memberi keputusan kepada
walinya dalam membuat keputusan. Sebab pilihan walinya tentu tepat kerana seseorang bapa tidak akan sanggup menzalimi anaknya. Wali yang baik akan memilih lelaki yang beragama dan
berakhlak mulia.
walinya dalam membuat keputusan. Sebab pilihan walinya tentu tepat kerana seseorang bapa tidak akan sanggup menzalimi anaknya. Wali yang baik akan memilih lelaki yang beragama dan
berakhlak mulia.
Akan tetapi kalau si anak itu
mempunyai pilihan sendiri yang agak lebih baik agamanya dari pilihan bapanya
itu, bapa hendaklah menghormati hasrat anaknya itu.
Untuk mendapat keberkatan Allah,
dari awal majlis peminangan lagi kita mesti jaga iaitu tidak
berlakunya percampuran di antara lelaki perempuan. Keberkatan Allah ini tidak dapat
hendak kita gambarkan sebab hati yang akan terasa ketenangan itu. Kesannya bukan seminggu
dua tetapi sampai ke hari tua.
berlakunya percampuran di antara lelaki perempuan. Keberkatan Allah ini tidak dapat
hendak kita gambarkan sebab hati yang akan terasa ketenangan itu. Kesannya bukan seminggu
dua tetapi sampai ke hari tua.
Contohnya, orang di zaman
salafusaleh, rumahtangga mereka berkat sebab dari awal
peminangan lagi majlisnya sudah dijaga.
peminangan lagi majlisnya sudah dijaga.
Tetapi kalau dalam majlis peminangan
itu, awal- awal lagi kita tidak dapat menjaga syariat dan
peradapan menurut Islam. Sampai akhir hayat pun mungkin rumahtangga itu nampak tak cantik, tak bahagia. Ada saja kusut masainya. Hati pun kadang-kadang tidak tenang untuk tinggal di
rumah dan inilah yang banyak berlaku hari ini.
peradapan menurut Islam. Sampai akhir hayat pun mungkin rumahtangga itu nampak tak cantik, tak bahagia. Ada saja kusut masainya. Hati pun kadang-kadang tidak tenang untuk tinggal di
rumah dan inilah yang banyak berlaku hari ini.
Sebab itulah amat penting dijaga
suasana majlis ini. Biarlah bersusah-susah sedikit asalkan syariat Allah dapat
kita jaga dengan baik.
Seperkara lagi, jangan dibebani
rombongan peminangan dengan berbagai-bagai hantaran yang
mahal-mahal. Contohnya pakaian, makanan, buah- buahan, alat solek, beg tangan, kasut, cincin
bertunang, cincin nikah dan cincin hadiah. Memadai dngan sebentuk cincin saja sudahlah.
mahal-mahal. Contohnya pakaian, makanan, buah- buahan, alat solek, beg tangan, kasut, cincin
bertunang, cincin nikah dan cincin hadiah. Memadai dngan sebentuk cincin saja sudahlah.
Malah ajaran Islam tidak pernah
menyusahkan umat Islam dengan cara demikian. Bila hantaran terlalu tinggi
hilang keberkatan rumahtangga.
Harus diingat, yang paling layak
dalam menentukan mas kahwin ini ialah diri wanita itu sendiri, kerana mas
kahwin itu memang haknya. Walau bagaimanapun sekarang ini semua negeri sudah
menetapkan berapa mas kahwin untuk wanita tersebut bila berkahwin, boleh kita terima, tetapi
sekiranya diri wanita tersebut hendak menetapkan berapa mas kahwinnya, kita perlu hormati.
Begitulah kehendak syariat.
menetapkan berapa mas kahwin untuk wanita tersebut bila berkahwin, boleh kita terima, tetapi
sekiranya diri wanita tersebut hendak menetapkan berapa mas kahwinnya, kita perlu hormati.
Begitulah kehendak syariat.
Sebab itulah dalam soal ini,
Rasulullah memaklumkan kepada umat Islam bahawa mas kahwin yang paling baik
yang terendah. Sabda Rasulullah saw:
“Bermula yang terbaik perempuan itu
iaitu yang terlebih murah mas kahwinnya.”
Sabda Rasulullah saw lagi:
“Sebesar-besar berkat pernikahan
ialah yang paling sediki mas kahwinnya.”
Bersabda Baginda lagi:
“Setengah daripada berkat permpuan
itu iaitu segera dipersuamikan dan segera rahimnya itu
kepada beranak dan murah mas kahwinnya.”
kepada beranak dan murah mas kahwinnya.”
Kita patut mengetahui setengah
daripada mas kahwin isteri Rasulullah saw itu hanya sepuluh
dirham saja; sama nilainya dengan harga batu pengisar tepung atau sebiji tempayan atau sebiji
bantal di rumahnya.
dirham saja; sama nilainya dengan harga batu pengisar tepung atau sebiji tempayan atau sebiji
bantal di rumahnya.
Setengah daripada para sahabat
berkahwin dengan mas kahwin hanya seberat sebiji buah kurma (lebih kurang lima
dirham)
Manakala Said Ibnu Musayyab
mengahwinkan anak perempuannya dengan Abu Hurairah berbekalkan mas kahwin
sebanyak dua dirham sahaja.
Sayidina Umar sangat melarang jika
ada wali-wali perempuan yang menaikkan mas kahwin anak gadis mereka. Katanya:
“Tiada berkahwin Rasulullah dan
tiada mengahwinkan ia anaknya yang perempuan dengan
isi kahwin yang lebih daripada empat ratus dirham.”
isi kahwin yang lebih daripada empat ratus dirham.”
Mas kahwin bukanlah semestinya hanya
dengan wang atau emas permata, ayat-ayat Al Quran juga boleh dijadikan mas kahwin.
Contohnya ayat dalam surah Al Fatihah atau Al Ikhlas, tidak kiralah seberapa
banyak yang dikehendaki.
Akan tetapi apa yang dinamakan
sebagai hantaran tidak wujud dalam Islam. Hantaran itu merupakan adat yang
sepatutnya sudah lama ditinggalkan. Ini adalah kerana hantaran itu sebenarnya
akan digunakan oleh pihak keluarga wanita untuk persiapan majlis perkahwinan.
Kalau begitu halnya, hantaran tidak patutlah diminta kepada bakal menantunya. Kecuali bakal
menantu hendak memberi hantaran, boleh kita terima, inilah cantiknya ajaran Islam dan ada
hikmahnya.
Pada hari pertunangan, hendaklah ia
menggalakkan tunangnya agar memperluatkan agamanya dan bersikap zuhud (bukan
buang dunia, tetapi hati tidak terpaut kepada dunia). Hendaklah bersama-sama
berazam di atas satu dasar hidup iaitu qanaah, memadai dengan apa yang
telah ada tanpa rasa tamak.
telah ada tanpa rasa tamak.
Setelah bertunang, janganlah
mengenakan sesuatu tempuh yang agak lama jaraknya dengan
penikahan. Sebaik-baiknya dilaksanakan pernikahan itu secepat mungkin agar terhindar dari
berbagai fitnah manusia.
penikahan. Sebaik-baiknya dilaksanakan pernikahan itu secepat mungkin agar terhindar dari
berbagai fitnah manusia.
Elakkan pertemuan yang sia-sia
semasa dalam pertunangan. Islam tidak memberikan kebebasan
bergaul selepas meminang kerana menjaga maruahm wanita dan lelaki itu sendiri. Pertunangan yang dibuat bukanlah sebagai tiket yang membolehkan seseorang lelaki itu untuk bergaul atau berdua- duaan dengan bakal isterinya.
bergaul selepas meminang kerana menjaga maruahm wanita dan lelaki itu sendiri. Pertunangan yang dibuat bukanlah sebagai tiket yang membolehkan seseorang lelaki itu untuk bergaul atau berdua- duaan dengan bakal isterinya.
Lelaki hanya diberi peluang melihat
dan meneliti wanita itu dalam ruang yang aman daripada fitnah sosial dan
kerosakan maruah. Walau bagaimanapun, pertemuan dengan tunang
diharuskan sekiranya mengikut syariat.
diharuskan sekiranya mengikut syariat.
Lelaki hanya dibolehkan melihat pada
muka dan kedua pergelangan tangannya sahaja dan tidak
melihat bahagian aurat tunang.
melihat bahagian aurat tunang.
Perbualan hanya sekadar menanya
khabar, memberi maklumat, menerima maklumat dan memberi nasihat. Perbualan yang
tidak berfaedah memadu kasih, berjanji mesra, bercinta asmara dan sebagainya
sangat dilarang atau haram hukumnya.
Pergaulan yang melibatkan tunang
samada waktu melihat atau berbual hendaklah bersama
muhrimnya. Di larang melihat tunang secara bersendiri. Rasulullah saw telah mengingatkan kita
di dalam sabdanya:
muhrimnya. Di larang melihat tunang secara bersendiri. Rasulullah saw telah mengingatkan kita
di dalam sabdanya:
“Barangsiapa beriman kepada Allah
dan Hari Kemudian maka jangnlah sekali-kali menyendiri
dengan seorang perempuan yang tidak disertai oleh mahramnya, sebab nanti yang jadi orang ketiganya adalah syaitan”
dengan seorang perempuan yang tidak disertai oleh mahramnya, sebab nanti yang jadi orang ketiganya adalah syaitan”
Rasulullah saw bersabda lagi yang
maksudnya:
“Tidak boleh sekali-kali seorang
lelaki menyendiri dengan perempuan yang tidak halal baginya,
kerana orang ketiganya nanti adalah syaitan, kecuali kalau ada muhramnya.”
kerana orang ketiganya nanti adalah syaitan, kecuali kalau ada muhramnya.”
LARANGAN DALAM
PERTUNANGAN
Bertunang adalah janji untuk perkahwinan dan boleh membawa fitnah dengan
mudah. Kedua-dua mereka tetap dalam kongkongan ajnabi dan dilarang serta
diharamkan berdua-duan atau bertemu tanpa ditemani oleh anggota keluarga mahram
saperti bapa, abang atau bapa saudara gadis tersebut.
Bergaul mesra dan berdua-duan (khalwat) antara pasangan yang bertunang
sebelum akad nikah adalah haram serta tidak diredhai oleh Allah swt. Dalam satu
hadis, Rasullah saw bersabda yang bermaksud ”Tidak
boleh sama sekali lelaki dan perempuan berkhalwat (duduk berdua-duan secara sunyi)
melainkan mahram ada bersama mereka”.[1][28]
Daripada Jabir r.a., katanya Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud ”Barangsiapa beriman kepada Allah swt dan
hari kemudian maka janganlah sekali-kali menyendiri dengan seoarng perempuan
yang tidak disertai oleh mahramnya, sebab nanti yang jadi orang yang ketiganya
adalah syaitan”
Daripada ’Amir bin Rabiah, katanya Rasulullah saw pernah bersabda yang
bermaksud ”Jangan sekali-kali seorang
lelaki menyendiri dengan perempuan yang tidak halal baginya, kerana orang
ketiganya nanti adalah syaitan, kecuali kalau ada mahramnya”[2][29].
Perempuan yang berakal dan cerdik ialah perempuan yang tidak memperlihatkan
dirinya di hadapan tunangnya sehinggalah selesai akad nikah. Ini kerana dia
mesti memikirkan masa depannya dan mengambil kira kemungkinan yang mungkin
berlaku yang mesti dihadapi. Dia juga perlu memikirkan jika pertunangannya
terputus, lelaki lain tidak akan meminangnya lagi setelah mereka mengetahui
perhubungannya dengan bekas tunangnya.
Sumbur : mencari redha -mu
0 comments:
Post a Comment