Sunday, June 1, 2014

SEMUA KETENTUAN ALLAH ADA HIKMAHNYA....................




Setiap manusia lelaki dan wanita diciptakan oleh Allah sememangnya memerlukan pasangan yang saling lengkap dan melengkapi di antara satu sama lain sepertimana Allah menciptakan Siti Hawa a.s. untuk menjadi teman dan pasangan kepada  Nabi  Adam a.s.

Hampir kesemua lelaki, mempunyai idaman untuk menjadikan dirinya sebagai orang yang dikagumi.  bukan saja untuk memiliki perawakan menarik tetapi juga mempunyai satu pakej yang penuh kesempurnaan sehingga menjadi teladan kepada semua – disayangi oleh isteri, dihormati dan mentor kepada anak-anak, disanjungi oleh keluarga dan masyarakat serta sekali gus  mahu berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat untuk mendapat keredaan Allah. Kalaulah lelaki sebegini dimiliki oleh seorang teruna, pasti ramai  wanita yang memujanya. Oleh itu semua lelaki perlu berusaha untuk menjadi lelaki yang sempurna dan cuba memenuhi apa yang diinginkan  oleh wanita. Jika anda  mengidam untuk mendapat pasangan yang memenuhi segalanya, tidak salah sekiranya mencuba untuk menjadi lelaki yang sesempurna mungkin. Matlamat untuk membina sebuah keluarga yang dilimpahi kebahagiaan  dan keberkatan  bukanlah menjadi satu impian yang tidak mampu dicapai sekiranya kita  semua  mempunyai iltizam yang tinggi untuk mencapainya. Sebagaimana kata pepatah Melayu “ Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan”.

Saya pernah terbaca catatan artikel bagaimana hendak menjadi “suami mithali “ yang menjadi impian oleh semua kaum hawa atau isteri. Setelah di halusi artikel berkenaan, terdapat tip-tip  yang digariskan itu  ianya satu realiti dalam amalan kehidupan saya sendiri setelah isteri yang disayangi dan sebagai pembantu utama dalam melayari bahtera rumah tangga kami telah ditadirkan mengalami pendarahan dalam otak pada 2 Mac tahun 2001.Beliau terpaska dibedah untuk menyelamatkan nyawanya.  Kesan  pembedahan kepala (AVM) isteri yang cantik jelita dan amat disayangi telah mendapat kecacatan kekal sebagai Orang Kelainan Upaya (OKU).  Sebelah tubuh bahagian kanan telah lumpuh.  Semenjak detik itu bermulalah episod sedih dan muram dalam keluarga kami.

Mungkinkah ini adalah satu musibah Allah terhadap saya  sebagai balasan terhadap dosa-dosa yang penah saya lakukan sebelum ini atau satu ujian Allah untuk melihat bagaimana hambanya yang kerdil ini dapat mengatasinya dan berusaha untuk terus melayari bahtera walaupun dengan seribu kepayahan dan kesusahan.

Alhamdulillah hidayah Allah telah memberi kekuatan kepada  hamba yang kerdil ini bertukus lemus mendayung bahtera keluraga bagi mencapai hala tuju yang diredaiNya walaupun ianya terpaksa akur dengan serba kekurangan kerana isteri yang menjadi pembantu utama sebelum ini telah ditarik nikmat kesihatan olehNya, Bermula dari tarikh pembedahan sehinggalah kehari ini isteri tercinta telah menjadi seorang insan Orang Kurang Upaya (OKU) yang perlu kepada bantuan hampir hampir 100 peratus untuk mengurus kehidupan sehariannya kerana sebelah tubuh bahagian kanan (tangan dan kaki) tidak dapat berfungsi (lumpuh).

Alhamdulillah  saya amat bersyukur kerana Allah telah memberi ketabahan untuk saya hadapainya semua ini. Pejam celik-pejam celik kini telah melewati masa hampir 15 tahun.  Jika dicongak dengan tempoh perkahwinan kami  selama 34 tahun, secara realitinya hampir separuh masa perkahwinan kami telah dilalui dengan penderitaan kesakitan isteri. Sugguhpun begitu Alhamdulillah saya selaku suami dan ketua keluarga masih dapat mencapai kebahagian dalam berumah tangga semenjak hari pertama diijab Kabul sehiggalah ke hari ini. Alhamdullilah kami telah dikurniakan dengan 7 orang cahaya mata, 4 lelaki dan 3 perempuan. dan kini telah juga dikurniakan 6 orang cucu.

Semenjak tarikh keramat 2 Mac 2001, saya terpaksa  melalui liku-liku hidup yang penuh dengan dugaan dan cabaran, kerana isteri yang sebelum ini menjadi “Pengurus Besar” di rumahku tidak lagi dapat bekerja, malah ianya perlu kepada orang lain untuk mengurus keperluan sehariannya seperti , mandi manda, makan minum, buang air besar dan kecil, ditolak dengan kerusi sorong, dan juga untuk menyempurnakan wudud serta memakai telekung untuk solat.

Pernah saya cubah mendapatkan pembantu rumah warga Indonesia melaui Agen Pekerjaan bagi membantu kerja-kerja rumah dan menjaga isteri yang sakit. Keseluruhan kos untuk tujuan itu dihabiskan hampir RM 4,000.00, Pada bulan pertama saya berasa amat lega kerana kerja-kerja rumah sudah ada pembantu yang boleh diharapkan. Tetapi bila masuk bulan kedua dan ketiga mula ada unsur-unsur yang tidak menyenangkan, Bila pulang ke rumah isteri mula termenung dan berlinang air mata, bila saya tanyakan kenapa, dengan esakan tangisan dia mengatakan sakit kepala dan sakit hati kerana pembatu rumah  tidak lagi cerdas dalam menjalankan kerja-kerja rumah. Situasi sebegini membuatkan saya terpaksa mengambil tindakan darstik untuk memberhentikan pembantu rumah Indonesia bagi mengelakkan keadaan sakit isteri semakin serius, kerana saya telah diberi pesanan oleh doktor supaya menjaga hati dan emosi isteri jangan sampai ianya rungsing dan terkejut, kerana jika berlaku secara berterusan kerungsingan akan menyebabkan berlaku ‘fit’ yang akan mengakibat berlaku pendarahan dalam otak kali kedua, jika ini berlaku secara kerap akan membolehkan isteri saya kembali koma dan paling serius boleh membawa maut. Untuk itu saya dengan penuh tekad membuat keputusan memberhentikan pembantu rumah, dan bertekad untuk melakukan sendiri semua-kerja kerja rumah bagi memberi ransangan minda isteri supaya sentiasa gembira dan ceria. Mudah-mudahan isteri dapat kembali sembuh dan anak-anak masih dapat melihat dan bermanja dengan ibunya.

Bermula pada tarkih itulah saya melakukan sendiri kerja-kerja rumah seperti memasak, membersih pakaian dan lain-lain kerja  berkaitan, di samping menjaga keperluan isterinya seperti, mandi, makan minum, mengambil wudud dan memakai telekung untuk solat. Mujurlah saya telah ada sedikit pengalaman berhubung kerja-kerja rumah kerna semasa bujang dahulu saya pernah membantu ibu dan kakak untuk melakukan kerja-kerja rumah, bagi mengisi masa lapang saya yang pada ketika itu duduk dirumah sahaja kerana sakit lutut, dan diberi cuti sakit oleh pihak sekolah selepas saya tamat Sijil Rendah Pelajaran (LCE) pada tahun 1969.

Kini tempuh masa telah menjangkau hampir 15 tahun dan saya dapat lakukanya sebagai satu rutin kehidupan seharian. Kesyukuran yang tidak ada nilainya saya panjangkan kepada Allah Yang Maha Pengasih dan Penyang, kerana memberi kekuatan minda, fizikal kepada hambaNya yang kerdil ini untuk melakukan segala kerja-kerja rumah dan juga kerja di pejabat untuk menanpung kewangan keluarga.. Yang lebih penting Allah memberi ketenanagan dan kegembiraan di kalbu saya dalam menghadapi kehidupan yang penuh mencabar ini. Dengan izinNya segala kerja-kerja berkenaan dapat saya lakukan dengan mudah tanpa rasa penat dan jemu. Alhamdulillah.

Sebagai tanda kesyukuran kepada Allah  atas hidayahNya yang memberi, kekuatan, ketabahan dan kecekalan kepada hambaNya yang begitu kerdil ini dalam menghadapi cabaran dan dugaanNya.  Bila dikenang kembali tempoh masa yang agak lama, terdetik di hati kecil ini untuk membukukan rutin kehidupan yang saya lalui  itu untuk menjaga isteri yang lumpuh dalam tempoh hampir 15 tahun dan berterusan sehingga ke hari ini. Semoga catatan yang dibukukan ini dapat dijadikan bahan bacaan kepada bakal suami atau isteri yang baru mendirikan rumah tanagga, setidak-tidaknya dapat memberi sedikit info untuk di jadikan teladan dan sempadan. Bagi saya keizinan Allah yang memberi ilham kepada saya untuk menulis buku inil adalah satu sumbangan yang tak seberapa daripada saya, sebagai tanda kesyukuran di atas rahmatNya yang memberi kebahagian kepada keluarga kami yang saya diamanahkan sebagai penerajunya.

Catatan ini mungkin dapat didijadikan sebagai satu pedoman awal atau diambil teladan   oleh  para suami atau isteri yang pawsangannya baru mengalami kecacatan kekal, kerana di saat-saat awal dugaan sebegini adalah yang paling getir, jika kita tidak sabar dan cekal hati berkemungkinan rumah tangga yang dibina akan runtuh dan kecundang di pertengah jalan ( Saya juga pernah dihantui perasaan untuk berkahwin satu lagi di peringkat awal dahulu). Kemungkinan ini saya utarakan kerana mengikut catatan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dalan tempoh sepuluh tahun (2003 – 2013) Jumlah pasangan Islam yang bercerai di Malaysia purata lebih 20 ribu setahun, bilangan ini  sentiasa meningkat setiap tahun dimana pada tahu 2013 jumlahnya mencecah 28 ribu lebih. Kajian JAKIM juga mendapati mereka yang bercerai ini adalah dari kalangan pasangan yang berkahwin kurang 6 tahun. Faktor ini juga merupakan satu dorongan yang kuat untuk saya berkongsi segala pengalaman jerit-gentir yang dilalui oleh saya untuk mengurus isteri OKU sehingga dapat bertahan hampir 15 tahun hingga ke hari ini. Malah saya amat bersyukur kerana saya dianugarahkan olehNya ketabahan dan kecekalan hati, serta yang lebih penting kini telah lahir satu perasaan ehsan dan belas kasihan yang amat sangat untuk membantu isteri dan dua orang ibu yang tua dengan penuh bersemangat, malah Allah telah kurniakan satu perasaan beruntung pula dengan apa yang diduga olehNya ini, sebagai salah satu peluang untuk saaya berbakti bagi mendapat pahala akhirat  di penghujung usia ini. Yang lebih terharu saya dikurniakan kesihatan yang lebih baik  berbanding sebelum kedua-dua ibu tinggal bersama keluraga kami.

Pernah beberapa rakan akrab memberitahu kepada saya, jika situasi sebegini dialami olehnya, dia tidak yakin dapat bertahan untuk tempoh yang begitu lama, katanya sudah lama dia akan kahwin seorang lagi untuk mengurus keperluan harian hidupnya. Malah mereka pernah memberitahu bahawa apa yang saya alami ini bukannya musibah tetapi adalah satu anugerah Allah kepada saya, Seandaiannya telahan mereka itu betul, saya amat bersyukur kerana Allah telah memilih saya sebagai hamba yang untuk di uji. Saya juga memohon kehadaratNya supaya sentiasa memperbetulkan niat hati saya yang kerdil ini untuk menyikirkan sebarang perasaan bangga atau riak terhadap apa yang dicatit dalam buku kecil ini. Ya Allah ampunkanlan hamba Mu yang begitu kerdil ini. Amin Ya Rabbil Alamin.

Mungkin ujian kedua ini Allah berikan kepada saya sekali lagi kerana ujian pertama ke atas saya pada tahun 60an dahulu, dengan izinNya saya dapat lalui sehinggalah saya berada pada situasi sebagai seorang pesara pegawai perkhidmatan awam, yang telahpun mencapai umur 61 tahun 7 bulan . Kadangkala bila saya merung nasib hidup saya semenjak kecil sehingga lah menjadi warga emas yang di beri gelaran Tokayah oleh cucu, saban masa saya di uji. Pada masa saya dalam ketegori belia telah dihidapi penyakit sendi lutut. Walaupun ayah saya yang saya panggil WAN telah berikhtiar untuk mengubatinya sama ada di klinik swasta, hospital dan melalui perubatan tradisional, penyakit tidak juga sembuh. Malah penyakit telah sampai ke kemuncaknnya pada tahun 1969, lutut yang bengkak itu telah mengeluarkan air kekuningan yang amat hanyir sekali baunya. Saya redha dengan apa yang di alami dan meneruskan persekolahan untuk peperiksaan LCE pada bulan Oktober 1969 . Saya menjalani peperiksaan di hospital kerana perlu di rawat di dalam wad. Alhamdulillah keputusan peperiksaan LCE, saya berjaya memperolehi kelulusan pangkat A. Mulai tarikh itulah saya terpaksa menjalani kehidupan sebagai seorang pumuda yang sakit lutut dan berjalan dengan menggunakan tongkat. Saya diberi cuti sakit oleh pihak sekolah, tetapi sakit tidak juga sembuh, dengan demikian saya keseorangan terkandas dalam pelajaran berbanding dengan rakan sekelas yang lain. Pada tahun 1972 mereka semua telah melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam sebagai pesiapan ke Menara Gading. Sedangkan saya terkapai-kapai di rumah dengan melihat sijil LCE yang  tidak mampu untuk mendapat pekerjaan bagi diri ini yang sedang sakit.

Kadang kala saya menangis keseorangan dalam menghisab masa depan saya yang tidak menentu. Untuk mempastikan saya boleh berdikari dimasa depan apabila kedua ibu bapa sudah tiada nanti, saya mengambil keputusan untuk belajar membaiki radio dan talevision dengann harapan akan menjadi makanik Radio/TV, namum begitu saya tidak dapat teruskan pembelajaran kerana kaki sentiasa sakit. Sehinggalah pada tahun 1972  saya telah membuat keputusan untuk mengambil peperiksaan SPM secara calon persendirian. Dipendekkan cerita, Alhamdulillah dengan izinNya saya berjaya memperolehi pangkat dua SPM. Dan pada tahun 1975  berjaya mendapat  4 prinsipal STP dan melanjutkan pelajaran ke USM pada tahun 1975 dan memperolehi ijazah Sarjana Muda Sains pada tahun 1980 diikuti dengan memperolehi ijazah Saraja Sains (Pengursan Projek) pada tahun 1992. Pernah mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajran ke ijazah Doktor Falsafah pada tahun 2001. Tepati terpaksa minta menarik diri kerana kesuntukan masa untuk menjaga isteri yang sakit.

Memandangkan liku-liku kehidupan insan yang kerdil ini penuh dengan cabaran semenjak dari remaja, belia, dewasa dan bekerja diliputi dengan kisah-kisah duka dan mencabar, saya begitu insaf bahawa Allah sentiasa menguji saya namun begitu Allah Yang Maha Mengetahui bahawa ujian yang diberikan itu adalah bersesuaian dengan kebolehan dan kemampuan  saya untuk mengahadapi ujian tersebut. Saya tetap memanjatkan kesyukuran kepada Allah Yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui kerana dengan menganugrahkan kesabaran dan ketahanan minda saya dalam menghadapi cabaran hidup semejak remaja,dewasa dan dipenghujug senja usia sentiasa diuji dengan kesakitan dan penderitaan dalam menjalani kehidupan, namu ianya satu anugerah yang tidak ternilai kerana kekasiktan dan kesusuhan yang sering dilalui sepanjang jalan penghidupan saya ini telah memberi kesan yang mendalam terhdap sikap dan tingkah laku saya setiap masa, dengan kesukaran untuk mengatasi segala kesusahan dan kesakitan yang boleh dikatakan saban masa saya hadapinya membuatkan saya sentiasa mendekati Allah, kerana setiap masa saya memohon doa kepadanya untuk memberi taufik dan hidayah supaya segala kesusahan,kesakitan dan kesegsaraan yang dilalui itu dapat dihadapi dengan jayanya. Situasi kehidupan sebegini membuatkan saya tidak terpesong jauh dari pedoman hidup yang telah digariskan oleh Islam. Alhamdullilah.

0 comments:

Powered by Blogger.