Friday, November 28, 2014

REFLEKSOLOGI UNTUK MERAWAT PESAKIT STROK



Refleksologi Untuk  Rawatan Strok

Strok adalah salah satu punca utama yang mengakibatkan kehilangan upaya yang utama dalam golongan dewasa di UK dan  ia juga adalah  penyebab ketiga kematian di negara-negara maju.
Setiap lima minit seorang akan mengalami strok pertama, dengan kira-kira 10% daripada mereka  yang berada di bawah umur 55 tahun. Di kalangan warga tua, strok kekal sebagai punca utama kematian.
Penggunaan refleksologi untuk membantu pemulihan mereka yang  diserang strok telah dilaksanakan dan  kejayaannya amat bergantung kepada penerimaan seseorang pesakit dan juga bergantung kepada keadah urutan refleksologi yang lembut. Kaedah ini telah dapat mempercepatkan  proses pemulihan.

Tumpuan titik refleks pada ibu jari kaki
Kebanyakan orang mengetahui refleksologi sebagai terapi pelengkap  di mana tekanan khusus digunakan kepada kaki dan kadang-kadang  tangan. Refleksologi moden bermula sejak tahun 1913 apabila Dr William Fitzgerald memperkenalkan 'zon terapi' kepada dunia Barat.
Kawasan refleks pada kaki dan tangan berkaitan dengan kawasan di dalam zon yang sama dalam tubuh dan oleh kawasan-kawasan ini bekerja dengan cara yang tertentu ia boleh membantu untuk mengembalikan tubuh kepada keadaan asal.
Ia adalah rawatan pengimbangan yang dapat membantu pemukihan sisten saraf  badan yang berkaitan dengan minda dan emosi. Mereka yang pernah menerima rawatan  melaporkan perasaan kesejahteraan dan juga dapat mengurankan pelbagai gejala penyakit yang berkaitan dengan gangguan pencernaan, sakit kepala, sakit otot, keletihan, dan  yang paling utama dapat mengurangkan tertekanan.
Kepentingan refleksologi dalam merawat penyakit adalah sebagai 'pelengkap' dengan kata lain  ia boleh digunakan bersama rawatan perubatan kovensional atau ianya sebagai altenatif rawatan.

Refleksologi  tidaklah bertujuan untuk merawat sesuatu penyakit secra khusus,  tetapi ianya lebih bertujuan merawat  system saraf seluruh bandan seseorang. Bagi mereka yang pernah mengamalkan refleksologi untuk menjaga kesihatan dirinya telah dapat merasakan ianya adalah salah satu keadah yang amat baik untuk merancang kesihatan seseorang individu.

Faktor-faktor Risiko Strok
 'Stroke' istilah yang digunakan untuk menggambarkan "pesat membangun gejala klinikal dan tanda-tanda fokus, dan pada masa-masa global, kehilangan fungsi serebrum yang memakan masa lebih daripada 24 jam atau membawa kepada kematian, tanpa sebab yang jelas selain daripada yang asal vaskular". [5] Angin ahmar boleh dirujuk sebagai 'trombosis serebrum' atau 'embolisme serebrum. Istilah lain menandakan darjah yang berbeza-beza daripada angin ahmar termasuk 'serangan iskemia sementara (TIA) dan' episod vaskular serebral ', yang sebelum ini dikenali sebagai kemalangan vaskular serebral atau CVA. Kebanyakan strok adalah disebabkan oleh tersumbat dalam salah satu daripada saraf (arteri) yang membawa darah ke otak. Strok juga mungkin disebabkan oleh pendarahan dalam saluran otak yang disebabkan oleh arteri pecah. Bergantung kepada kerosakan berlaku di dalam otak dan kawasan di mana trombus disetempatkan, setiap orang akan mempunyai tanda-tanda fizikal yang berbeza.
Beberapa faktor yang meletakkan  seseorang lebih berisiko untuk  mendapat strok adalah disebabkan   tekanan darah tinggi, merokok, kolesterol darah tinggi, gula yang berlebihan, berat badan, darah tinggi dan, bagi wanita, pil perancang. Malah banyak lagi faktor-faktor lain yang mempunyai hubungkaitkan dengan gaya hidup yang boleh menjurus kepada tekanan hidup.

Matlamat Refleksologi
Tumpuan secara Holistik  - merawat keseluruhan system badan - pengamal refleksologi akan memberi tumpuan untuk memulihkan system saraf seluruh badan, Penyembuhan urutan rerleksologi  adalah lebih cenderung untuk berlaku apabila seseorang pesakit itu menyakini dirinya dapat dipulihkan dengan  adanya keyakinan diri ini kesan refleksologi  amat menggalakkan .Insya Allah ianya mampu  meningkatkan keberkesanan dan keupayaan individu untuk sembuh dengan lebih cepat;

Matlamat Rawatan:
Mengikut pengamal refleksologi, matlamat rawatannya yang utama adalah memulihkan system sarat dalam badan pesakit dan tumupuan lebih kepada mengembalikan perasaan tertekan kepada status normal dan keceriaan.
Satu lagi matlamat utama rawatan adalah untuk melegakan sakit otot di bahagian  bahu pesakit yang dianggap punca utama serangan  angin ahmar. Peskit juga dinasihatkan supaya perskripsi ubat darah tinggi yang diberikan oleh doktor perubatan perlu dipatu pemakanan sebaik mungkin supaya tekanan darah sentiasa berada pada tahap normal kerana  tekanan darah yang tinggi adalah faktor utama penyebab kepada serangan strok.

Bagaimana Strok Memberi Kesan Kepada Manusia.

Secara fizikal
Gejala fizikal yang jelas apabila seseorang diserang strok ialah  masalah dengan keseimbangan dan penyelarasan; lumpuh di sebelah  muka yang memberi kesan kepada mulut,menyebabkan kesurukan untuk bercakap dan juga  kesukaran untuk menelan untuk beberapa hari selepas strok; sakit di kedua-dua bahu terutamanya apabila tangan diangkat di atas ketinggian bahu dan apabila berpaling atau regangan; dan peningkatan kepekaan terhadap suhu sejuk. Bahagian badan yang diserang strok suhunya lebih sejuk berbanding dengan anggota badan yang normal. Ini mengakibatkan pesakit lebih mudah untuk berasa sejuk.


Mental
Jika pesakit alami strok otak ianya  sangat memberi kesan kepada mental pesakit.Keupayaan pemikiran akan terjejas menyebabkan ianya lambat untuk bertindak balas dan ini memberi kesan kepada keupayaan pesakit untuk berkumunikasi dengan orang lain. Pertuturan pesakit akan menjadi gagap dan kadangkal kurang jelas sebutannya. Pesakit akan mengambil sikap untuk menyediri dan cuba mengelakkan bertemu dengan orang ramai.

Emosi
Gangguan emosi akan berlaku jika bahagian tertentu dalam otak yang terjejas. Kehilangan selera makan begitu ketara selepas mengalami strok, dan  pergerakan fizikal yang terbatas juga boleh menyebabkan kemurungan.  Disamping itu keyakinan diri juga  akan terjejas dengan kehilangan kawalan diri setelah di serang strok, seperti  tidak dapat memandu atau melakukaan kerja yang biasa dilakukan olehnya.

Secara sosial
Masalah kurang upaya fizikal yang agak lama untuk  beberapa ketika selepas alami strok  akan mengganggu kehidupan sosial pesakit. Sebagai contoh, jika seseorang itu mempunyai kesukaran untuk  menelan atau lumpuh di bahagian muka, ia mungkin akan timbul perasaan malu oleh pesakit yang akan menghalang dirinya bersosial seperti pergi makan di luar  atau di tempat awam. Terdapat juga Stigma yang berkaitan dengan kehilangan upaya mengawal pundi kencing atau usus, yang boleh menyebabkan pesakit terasa malu dan tidak selesa.

Kajian Kes oleh Perundingan Reflexology  tetang keberkesanan urut di tapak kaki.

Wlliam mengalami strok kecil pada bulan Januari 1999, doktor yang merawatnya memaklumlkan  ia  mungkin diserang oleh strok Palsi Bell. GP beliau didiagnosis didapati mengalami tekanan darah tinggi dan keputusan ujian. CT scan menunjukkan bahawa dia telah mengalami strok iskemia akut; akibatnya dia tidak dapat berkerja selama empat minggu. Dia juga dinasihatkan  untuk tidak memandu untuk sekurang-kurangnya  bagi tempoh satu bulan dan selepas itu jika ingin memandu perlu menjalani pemeriksaan doktor bagi  memastikan bahawa dia boleh memandu dengan selamat  selepas tempoh itu. William  percaya bahawa berlakunya serangan  strok terhadap dirinya disebabkan oleh tekanan yang begitu kuat di tempat kerjanya.
Perundingan awal Pakar Reflexologi  dengan William (berumur 55) berlaku 15 bulan selepas  dia mengalami strok. Dignosis yang dijalankan keatasnya telah memperolehi  gambaran yang lebih jelas dari pelbagai aspek kehidupan beliau  sebelum dan selepas di serang strok yang berkaitan dengan  diet dan gaya hidup beliau.

Semasa dijalankan siasatan terhadap William didapati masanya banyak dihabiskan untuk memandu kenderaan ke tempat kerjanya setiap hari. Situasi sebegini dapat dirumuskan bahawa dia mengalami tekanan yang ketara  di tempat kerja. William juga didapati  menghisap rokok 20-30  batang sehari semenjak dia masih muda tetapi telah berhenti merokok sepenuhnya lebih 30 tahun yang lalu. Rutin senaman beliau adalah berjalan di hujung minggu di samping pergerakan yang  aktif secara fizikal samada semasa dan  selepas kerja. Beliau telah menghadapi kesukaran tidur sebelum diserang strok, beliau hanya tidur sebentar sahaja dan  mudah terjaga dari tidur. Apabila ditanya apa yang dia lakukannya semasa beliau tidak dapat tidur,  beliau berkata bahawa dia sering minum (alkohol) atau menonton TV.
Berat badannya adalah  13 stone (_  kilogram) ini  juga merupakan faktor yang menyumbang kepada serangan  strok  yang di alami olehWilliam. Walaupun William mendakwa mempunyai alahan terhadap beberapa jenis makanan, selepas makan makanan  berkenaan menyebabkan dia rasa tidak selesa dan ia adalah jelas bahawa sistem pencernaan Willaumm telah terjejas teruk. William juga  minum dua pain air setiap hari, dan enam tin cider serta  dua hingga tiga gelas wain putih setiap minggu.
Pemeriksaan tekanan darah William sebelum dan selepas rawatan awal dan semasa rawatan refleksologi beliau telah dilakukn.. Ubat-Nya ditetapkan termasuk Aspirin (75mg sehari), Atenolol (50mg sehari) dan amlodipine (10mg sehari).
Pemerhatian kaki adalah tumpuan yang dilakukan semasa rawatan reflexsologi untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai  keadaan kesihatannya. Kaki William didapati kering, merekah dan bersisik dalam tekstur dengan beriak-riak, kulit kendur pada belakang dan plantar permukaan kaki. Terdapat bintik-bintik  merah dan putih tidak aktif dan hipersensitiviti. Semua kuku kaki beliau telah menguning, malah di beberapa tempat kelihatan warna kehitaman, ia menunjukkan sistem imun tubuhnya yang lemah. Calluses telah berlaku pada keempat dan kelima jari kaki beliau, ibu jari kaki dan tumit di bahagian dalam terdapat. gumpalan kecil  amat ketara dirasai di bawah permukaan kulit pada ibu jari kaki kiri, ianya merupakan kawasan refleks yang berkaitan dengan otak.

Rumusan pemerhatian kaki mendapti berlaku  ketidakseimbangan sepertimana ditunjukkan oleh semua jari-jari kaki dengan tumpuan utama pada kaki kiri (otak refleks bahagian bertentangan untuk lumpuh), bahu dan refleks tulang belakang, sistem penghadaman, solar plexus, jantung dan diafragma .

Keputusan Rawatan Refleksologi Terhadap William.

Hasil ujian amat positif sekali,  usaha untuk mengurangkan tekanan darah telah dicapai melalui urutan refleksologi.Ini telah dibuktikan dari bacaan yang diambil sebelum dan selepas rawatan dan GP beliau telah menurun begitu ketara sekali. Pengambilan ubat darah tinggi - amlodipine telah dikurangkan dari 10mg ke 5mg selepas rawatan refleksologi keenam. Kesakitan pada  bahu William juga telah memperolehi kesan daripada refleksologi, kerana sebelum dia memulai rawatan  kedua-dua bahunya adalah tegang dan menyakitkan; selepas setiap sesi ianya bertambah baik secara beransur-ansur dan kini menyebabkan dia tidak lagi  distres. William telah  mengurangkan pengambilan  alkohol dan  makanan yang tinggi lemak. Beliau juga mulai menikmati sayur-sayuran segar dan buah-buahan dalam manu diet hariannya dan hasilnya yang amat ketara perut beliau telah susut dengan ketara.
Pada mula diberi rawatan reflex  kepada William, dia agak ragu-ragu mengenai manafaat rawatan refleksologi, tetapi setelah dia diberi  jaminan bahawa dia memperolehi  manfaat yang positif selepas rawatan nanti. kes ini mengesahkan bahawa William telah mendapat banyak manafat setelah menjalani beberapa sesi  rawatan refleksologi kerana keupayaan dirinya untuk sembuh secara semulajadi telah bertambah dan beliau telah dapat tidur dengan nenyaknya pada setiap malam.
Laporan kes dan bukti anekdot menunjukkan bahawa refleksologi adalah berguna untuk merawat kesan-kesan strok, khususnya penstabilan tekanan darah, namun lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memastikan bahawa cadangan klinikal untuk rawatan boleh diperakukan.

Rawatan masa depan dan Perancangan Hadapan.

William terus melakukan rawatan refleksologi bulanan untuk memulihkan perasaan ketenagan dirinya  dan mengekalkan homeostasis. Beliau telah  bersara dari pekerjaannta., dan pergerakan fizikal badannya telah bertembah baikt secara mendadak setelah  badan yang  telah dapat dikurangkan.
Beliau juga telah  makan diet yang lebih seimbang.Suasana kehidupan seharian William begitu baik, tenang dan positif, berbanding dengan sebelum ia menjalankan rawatan refleksologi di mana dian sering letih, tertekan.
Hasil daripada ujicuba kes ini, memberi implikasi kepada  amalan untuk masa hadapan dan disyorkan satu  penyelidikan klinikal dibuat untuk mendapat kepastian bahawa urutan reflekslogi boleh digunakan sebagai rawatan alternatif bagi mereka yang mengalami strok.

0 comments:

Powered by Blogger.