Firman Allah S.W.T.
'Maha suci Allah yang menjadikan kejadian semua berpasangan
dari sesuatu yang tumbuh di bumi, dari mereka (manusia) dan dari sesuatu yang
mereka tiada mengetahui.' (Yaasin: 36)
Jika kita perhatikan kejadian di
langit dan di bumi, jelas menampakkan kebenaran ayat ini. Setiap yang kita
saksikan ada pasangannya. Keadaan tanah di bumi, tidak sama rata semuanya,
bahkan dijadikan berpasangan antara tinggi dan rendah. Di suatu kawasan penuh
dengan tumbuhan menghijau. Di kawasan yang lain berpadang pasir. Daratan
berpasangan dengan lautan. Pokok-pokok yang meliputi bumi ini ada yang jantan
dan betina. Kemudian Allah jadikan pula malam berpasangan dengan siang meliputi
alam ini. Binatang-binatang yang hidup di daratan dan di lautan juga
berpasangan jantan dan betinanya. Demikian pula manusia. Atom yang sangat halus
yang tidak dapat dilihat dengan pandangan mata dan terdiri dari pasangan
positif dan negatif, begitulah Allah
ciptakan perbagai makhluk lain yang manusia belum mengetahuinya juga
berpasang-pasangan.
Jika kita bertanya apakah hikmat
Allah S.W.T. menjadikan berbagai-bagai jenis kejadian ini dalam keadaan
berpasangan? Kita sudah tentu dapat memahaminya dengan mudah. Cuba kita
bayangkan bagaimana keadaan alam ini sekiranya ia sentiasa dalam keadaan malam,
bumi berkeadaan pamah, semuanya berpadang pasir Manusia semuanya lelaki atau
semuanya perempuan. Keadaan dunia seperti ini tentu membosankan dan kejadian
ini tidak melahirkan keturunan. Manusia akan hapus dalam jangka waktu yang
singkat. Dengan adanya pasangan, dunia kelihatan indah dan sesungguhnya
kejadian Allah S.W.T. ini sangat indah.
Lelaki Dan Perempuan Dalam Kejadian
Manusia
Dengan memberikan sedikit peihatian
kepada kejadian alam ini, anda pasti mengerti mengapa anda dijadikan lelaki
atau perempuan. Kedua-duanya dari acuan yang sama iaitu manusia yang dibentuk
dari unsur-unsur kemanusiaan. Tetapi yang satunya berwatak keras dan yang satu
lagi lemah lembut. Gerak langkah melambangkan kekuatan dan gerak langkah wanita
melambangkan keindahan dan sifat penyanyangnya. Sifat-sifat tersendiri yang ada
pada lelaki dan wanita itu menunjukkan bahawa kekuatan lelaki dijadikan sebagai
pelindung kecantikan wanita.
Betapa indahnya kehidupan manusia
ini dengan adanya pasangan di dalam kejadiannya. Betapa jemu dan bosan
kehidupan ini jika yang menjadi penghuni alam lelaki semuanya, atau perempuan
semuanya. Jadi, kejadian berpasangan antara lelaki dan perempuan it merupakan
ramuan yang mengindahkan kehidupan. Allah S.WT. berfirman:
'Di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ia menjadikan untuk
kamu pasangan dari jenis kamu sendiri untuk kamu tinggal tenteram di sampingnya
dan dijadikan di antara kamu kasih sayang dan belas kasihan. Semuanya itu
menjadi tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir. '(ar-Ruum:21)
Kejadian berpasangan juga sebagai
saluran untuk meneruskan keturunan manusia.Allah S.WT. berfirman:
'Wahai manusia bertakwalah kepada Tuhan kamu yang menjadikan
kamu semua dari jiwa yang satu dan dijadikan daripadanya pasangannya dan
berkembang daripada keduanya banyak lelaki dan perempuan... ' (An-Nisa':1)
Dengan keterangan di atas jelas
sekali hikmat Allah menjadikan manusia dari lelaki dan wanita, pertama untuk
memperindahkan kehidupan manusia itu sendiri. Kedua untuk mengekalkan keturunan
manusia di dalam jangka waktu yang panjang sehingga Allah S.W.T. menentukan
berakhirnya sejarah manusia di bumi ini. Ini semuanya adalah rahmat Allah S.WT.
kepada manusia yang diamanahkan untuk mengendalikan ulusan di bumi sebagai
khalifah-Nya.
Mengapa Berkahwin ?
Manusia akan menghadapi berbagai
kepincangan sekiranya pergaulan lelaki dan wanita tidak diatur dan disusun
mengikut peraturan tertentu. Tajuan perkahwinan ialah menyusun pergaulan antara
lelaki dan wanita supaya dapat mewujudkan suasana kasih sayang yang
memperindahkan kehidupan. Tanpa penyusunan yang rapi di dalam pergaulan di
antara lelaki dan wanita, kepincangan tidak dapat dielakkan. Kerana itu,
perkahwinan disyariatkan. Dalam perkahwinan ditentukan kewajipan-kewajipan dan
peraturan-peraturan yang akan membawa kebahagiaan kepada pasangan yang
mematuhinya. Sebabnya jika peraturan-peraturan itu tidak dipatuhi, sama ada
kerana kejahilan atau sengaja mengingkarinya, pasangan itu sentiasa dilanda
arus yang menjadikan suasana hidup mereka tidak tenteram.
Membentuk Keluarga
Peraturan yang ditetapkan itu,
menentukan pembentukan keluarga di dalam satu institusi masyarakat yang
dinamakan rumahtangga. Rumahtangga adalah tahap pertama pembentukan masyarakat.
Sebagaimana masyarakat yang besar memerlukan penyusunan yang rapi, begitulah
juga masyarakat lumahtangga memerlukan penyusunan. Pembentukan rumahtangga
secara bersekedudukan bebas tanpa perkahwinan dan perlindungan undang-undang
melambangkan suatu pembentukan rumahtangga yang tidak tersusun. Ia akan
berkembang menjadi belukar dan hutan belantara yang hidup di dalamnya
binatang-binatang buas. Hak-hak suami isteri tidak dapat dibela dan diberi
keadilan di dalam kehidupan seumpama ini.
Sebaliknya, rumahtangga yang
dibentuk meneiusi perkahwinan yang tertakluk kepada peraturan-peraturan
tertentu yang lengkap dan sempurna, akan menjadi seperti pohon-pohon yang
ditanam secara tersusun. jika pohon-pohon ini terus dipelihara, ia kekal
menjadi taman indah yang menyegarkan kehidupan. Demikianlah halnya sebuah
rumahtangga yang diikat dengan perkahwinan akan menjadi tempat yang paling
indah dalam kehidupan dan kebisingan anak-anak meniadi seperti siulan
burung-burung di taman yang indah.
Rumahtangga
Sebagai Masyarakat Kecil
Mendirikan rumahtangga dalam Islam
bukan urusan individu seperti yang difahami dalam kehidupan bangsa lain
terutama bangsa Barat. Rumahtangga dalam Islam merupakan bahagian penting
masyarakat dan masyarakat mempunyai tanggungjawab dalam pembentukannya.
Falsafah Perkahwinan Dalam Islam
Oleh kerana perkahwinan adalah
perkembangan daripada keluarga yang sedia ada dan hubungan antara kcluarga baru
dan yang sedia ada, wajib diperteguhkan dan oleh kerana keluarga baru itu
sebahagian daripada masyarakat yang boleh mempengaruhi keadaan baik buruk masyarakat,
maka perkahwinan yang tidak menghormati masyarakat, seperti kahwin lari,
tangkap basah dan lain-lain, sangat dikeji oleh Islam, melainkan di dalam
keadaan-keadaan tertentu, di mana pemerintah boleh menggantikan tempat sebagai
wali bagi menggantikan wali daripada keluarga si isteri.
Prinsip Pembentukan Keluarga Islam
Sebagai Nizamul Hayah (peraturan
hidup) yang syamil (lengkap) dan sempurna, yang merangkumi pembentukan
masyarakat yang sejahtera, Islam telah menetapkan peraturan- peraturan
perkahwinan dan perjalanan keluarga dengan sempurna. Peraturan ini tidak hanya
berbentuk undang-undang tetapi juga menerusi pembentukan rasa tanggung-jawab
dan menghormati nilai-nilai akhlak yang dibina menerusi kesedaran beragama yang
dipupuk menerusi pendidikan. Kesempurnaan undang-undang yang mengawal
perjalanan keluarga tidak mencukupi bagi menjamin ketenteraman keluarga itu.
Keluarga mesti disusun dan dikawal oleh rasa tanggungjawab dan menghormati
nilai-nilai akhlak Islamiyyah. Rasa tanggungjawab dan menghormati nilai-nilai
akhlak itu hanya akan berkembang subur di kalangan orang-orang yang mempunyai
kesedaran keagamaan.
Dalam menyusun keluarga yang
tenteram dan sejahtera, Islam berpandu kepada dua prinsip.
1. Didikan yang mengukuhkan
kesedaran beragama (di dalamnya disuburkan perasaan taat kepada Allah, tidak
menganiaya sesama manusia, belas kasihan, bertimbang rasa dan lain-lain)
2. Undang-undang dan peraturan yang
menentukan kewajipan, hubungan antara suami isteri, kewaiipan terhadap
anak-anak, nafkah, peraturan jika berlaku perselisihan dan penceraian dan
sebagainya.
Kepincangan dan kegelisahan yang
banyak berlaku di dalam keluarga Islam hari ini adalah kerana pembentukannya
tidak sangat memenuhi kehendak-kehendak Islam. Selain daripada kurangnya
asas-asas keagamaan, pasangan suami isteri pula jahil tentang hukum-hukum yang
berkaitan dengan hubungan antara mereka, dan tanggungjawab keduanya terhadap
anak-anak.
Peraturan Mencari jodoh
Sebelum sesebuah keluarga dibentuk,
Islam telah menetapkan terlebih dahulu pertimbangan dalam men cari pasangan
dengan tujuan menjamin kesejahteraan. Rasulullah S.A.W. melarang kecantikan dan
kekayaan menjadi ukuran penting di dalam memilih isteri, tetapi hendaklah
memilih yang berpegang kepada agama. Sabda baginda yang bermaksud:
'Janganlah mengahwini wanita-wanita kerana kecantikan.
Mungkin kecantikan itu memburukkan hidup. Jangan mengahwini mereka kerana
harta, mungkin harta itu menyebabkan kezaliman mereka. Tetapi kahwinilah mereka
atas dasar agama. Seorang sahaya yang hitam, berbibir tebal yang beragama
adalah lebih baik.
(Diriwayatkan oleh Ibn Majah).
Begitu juga bagi seorang wanita,
janganlah menjadikan pangkat dan harta sebagai pertimbangan asasi di dalam
memilih suami, kerana pangkat dan harta tanpa akhlak dan agama menjadi punca
fitnah yang akan merosakkan kehidupan rumahtangga.
Keturunan Dan Kufu'
Salah satu asas pertimbangan, selain
daripada keagamaan seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, ialah keturunan
bakal isteri itu. Aspek yang penting yang hendak ditinjau ialah dari segi kesihatan
dan keadaan hidup keluarga. Dari segi kesihatan, perlu dikaji sama ada bakal
isteri dan suami mempunyai keluarga yang mempunyai penyakit keturunan. Ini
tidak bermakna wanita yang mempunyai keluarga yang beipenyakit tidak boleh
dikahwini dan dipandang hina. Bahkan apa yang dimaksudkan di sini ialah
ketehtian di dalam membentuk keluarga yang mahu mencapal peringkat yang ideal.
Demikian juga perlu ditinjau aspek
keadaan hidup keluarga bakal isteri, saina ada berpegang teguh kepada agama dan
akhlak atau tidak. Keadaan dan suasana rumahtangga ibu bapa, sudah tentu
mempengaruhi kehidupan anaknya. Sekiranya bakal suami isteri itu daripada
keluarga yang tidak menghormati agama dan akhlak, sudah tentu sukar untuk
membentuk suasana yang sesuai dengan kehendak Islam dalam keluarga tersebut.
Satu masalah lagi yang menjadi tanda
tanya ialah perkahwinan sekufu' atau setaraf. Adakah Islam mengakui suami
isteri itu bertaraf-taraf. Jawapannya ya. Taraf ini diukur dari darjat
kehidupan. Tentulah tidak sama orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu,
orang yang suka berpoya-poya dan berbuat maksiat dengan orang yang warak. Dari
aspek inilah Islam melihat adanya perbezaan hidup manusia. Walaupun begitu dari
segi nilai kemanusiaan, manusia itu sama. Manusia yang jahat pun, dari sudut
peri kemanusiaan, perlu diberi pertolongan dan dihormati sebagai manusia. Dari
semua perbezaan hidup dan nilai-nilai hidup manusia, tidak ada yang lebih mulia
daripada insan yang bertakwa. Inilah sebenarnya yang dimaksudkan apabila Islam
mengakui darjat-darjat hidup manusia. .
Perkahwinan kufu' ialah perkahwinan
di antara suami dan isteri yang mempunyai persamaan dari segi keadaan hidup.
Memang ada aliran hukum di dalam perundangan Islam yang tidak melihat perkara
ini sebagai penting. Mereka memandang tidak penting yang kaya berkahwin dengan
yang miskin, yang berpangkat berkahwin dengan yang tidak berpangkat. Aliran ini
melihat dari aspek kemanusiaan semata-mata, yakni Allah S.W.T. menjadikan
manusia sama sahaja. Tetapi satu aliran hukum lagi dalam peiundangan Islam
iaitu aliran al-Syafiyyah, memandang perbezaan taraf hidup sama ada dari segi
kekayaan, ilmu, akhlak dan lain-lain mempunyai pengaruh dalam menentukan
kehidupan rumahtangga, kerana realiti kehidupan seperti ini tidak boleh diperkecilkan.
Seorang perempuan kaya yang sudah biasa dengan kehidupan mewah mungkin akan
timbul masalah bila berkahwin dengan lelaki yang miskin.
Aliran perundangan al-Syafiyyah,
memberi hak kepada wali untuk melarang anak perempuan berkahwin dengan orang
yang tidak sekufu' dengannya untuk mengelak daripada masalah ini dan untuk kepentingan
hidup anaknya. Demikian juga aliran ini memberi hak kepada anak perempuan
membantah wali mengahwinkah dirinya dengan orang yang tidak sekufu' dengannya,
demi untuk menjaga kepentingan diri dan kehidupannya di masa hadapan.
Keharusan Berpoligami
Di antara persoalan yang
meniinbulkan masalah paling kontroversi dalam unisan perkahwinan umat Islam
ialah keharusan berpoligami. Ia dijadikan bahan oleh setengah golongan untuk
mengecam Islam dan ramai wanita yang tidak puas hati dengan pelaksanaannya.
Bagi menghuraikan masalah ini,
terlebih dahulu mestilah difahami apakah yang dimaksudkan dengan keharusan itu.
Dari segi perundangan, harus bererti sesuatu yang tidak diseksa dan tidak
diberi pahala kepada orang yang melakukannya. Ertinya, ia tidak mempunyai
obligasi dari segi hukum. Tetapi, keharusan berpoligami ini dari segi
pelaksanaannya bukan sahaja tunduk kepada hukum ini. Ia juga tertakluk kepada
prinsip pembentukan keluarga yang telah diterangkan sebelum ini iaitu perasaan
tanggungjawab dan perasaan-perasaan lain yang dituntut oleh Islam. Sungguhpun
dari segi perundangan, poligami boleh dilaksanakan tetapi bukan tanpa mempunyai
pertimbangan lain yang dikehendaki agama. Pertimbangan ini termasuklah apa yang
dikatakan oleh ahli-ahli tasawwuf bahawa tidak dinamakan seseorang itu beriman.
Dengan sebab itu, jika sesuatu yang
harus itu boleh mendorong kepada melakukan yang haram, maka seseorang yang
bertaqwa akan meninggalkan yang haius itu untuk menjaga dirinya dari melakukan
yang haram.
Dalam masalah poligami, seseorang
itu hendaklah menjauhi sekiranya berkahwin lebih daripada satu menyebabkan ia
mencuaikan hak-hak isteri dan anak-anak yang diwajibkan ke atasnya, seperti
memberi nafkah dan lain-lain. Walaupun hukum mengharuskan, tetapi ia terus
menanggung dosa kerana kecuaiannya menjalankan kewajipan tediadap anak-anak dan
isteri-isteri. Jika perkara ini menjadi penyakit masyarakat yang menular,
pemerintah boleh mengenakan peraturan-peraturan untuk mencegah kerosakan yang
timbul daripadanya.
Penggunaan maksud keharusan
berpoligami secara wajar dapat dilihat daripada contoh yang ditunjukkan oleh
Rasulullah s.a.w. dan masyarakat Islam pertama yang dibentuk oleh baginda.
Dengan penggunaan yang wajar ini, poligami bukan menjadi masalah kepada
masyarakat, tetapi mempakan cara bagi menyelesaikan masalah-masalah yang wujud
dalam masyarakat iaitu pembelaan tediadap anak-anak yatim dan janda-janda yang
menderita kerana kehilangan atau kematian suami.
Pada masa sekarang masalah seperti
di atas masih lagi wujud dan tetap akan wujud selagi adanya manusia. Kerana itu
poligami tetap berfungsi memberi kebaikan kepada masyarakat jika keharusan ini
tidak disalahgunakan. Tetapi sekiranya poligami disalahgunakan dan dilakukan
semata-mata untuk memuaskan nafsu dan menempah dosa, ia akan menjadi masalah
dan langkah-langkah mengawalnya hendaklah dilakukan oleh pemerintah dengan
mengenakan peraturan-peraturan tertentu untuk mengelak kerosakan.
Perancangan Keluarga
Beralih kepada perbicaraan mengenai
perancangan keluarga. Perkara ini juga menimbulkan tanda tanya di kalangan
masyarakat. Perancangan keluarga mengandungi dua program. Pertama merancang
kelahiran anak dengan menghadkan kelahiran atau membatasinya. Kedua, menyusun
keluarga untuk mencapai kesejahteraan dengan memberi perhatian kepada
kebajikan, kesihatan dan keselesaan hidup keluarga serta memastikan
perkembangan yang sihat dalam pertumbuhannya.
Program pertama yang bertujuan
membataskan kelahiran anak itu berdasarkan teori yang dikemukakan oleh seorang
ahli fikir barat yang bernama Maltus. Pada pendapat beliau, perkembangan
penduduk dunia, jika dibandingkan dengan pertambahan pengeluaran bahan makanan
adalah tidak seimbang. Perkembangan penduduk berjalan dengan kadar 2,4,6,8,
sedangkan pertambahan bahan-bahan makanan dengan kadar 1,2,3,4. Jika
perkembangan seperti ini terus berjalan, satu bencana kekurangan bahan makanan
akan berlaku dan manusia akan menghadapi masalah kelaparan.
Dalam program yang kedua, kita
mestilah memberi sokongan bagi menjayakan usaha membaiki keadaan kesihatan,
kebajikan dan kesejahteraan keluarga. Tetapi sukalah ditegaskan di sini,
usaha-usaha ke arah mencapai tujuan tersebut tidak akan dicapai, sekiranya
unsur-unsur akhlak dijadikan program sampingan sahaja. Suatu program yang
bersifat menyeluruh hendaklah dirangka untuk mewujudkan kesejahteraan keluarga
yang sebenar. Program ini, jika hendak dipercayai oleh rakyat secara berterusan
tidak seharusnya dijadikan alat atau piling bagi melaksanakan usaha menghadkan
kelahiran anak. Niat yang tidak jujur seperti ini akan menimbulkan akibat buruk
dan kesan yang tidak sihat kepada masyarakat.
Kewajipan Dan Tanggungjawab
Seseorang yang hendak mendirikan
rumahtangga hendaklah menginsafi bahawa kewajipan dan tanggung-jawab sedang
menantinya. Membina keluarga bertnakna bertambahnya tanggungjawab tediadap
isteri dan anak-anak. Di sini digariskan beberapa tanggungjawab penting suami
dan isteri di dalam rumahtangga.
Kewajipan Suami
1. Suami adalah ketua keluarga,
pelindung isteri dan anak-anak. Sebagai pelindung keluarga dan ketua unit
masyarakat yang kecil ini, suami berkewajipan mangawal, membimbing, menentukan
tugas, menyelaraskan kehidupan, berusaha mencari keperluan hidup keluarga dan
berusaha menyediakan faktor-faktor kebahagiaan dan keselamatan keluarganya.
2. Dia wajib menyediakan rumah
kediaman, pakaian dan makan minum keluarga. Dia wajib mengajar anak isterinya
dengan hukum-hukum agama. Kalau tidak mampu mengajar sendiri dia wajib
menanggung biayanya. Dalam hal ini suami yang bijak awal-awal lagi akan memilih
isteri yang beragama. Dengan itu dapat meringankan beban dan kewajipannya
mengajar agama kepada isterinya. Isteri yang beragama itu, pasti dapat bekerjasama
mendidik anak-anak dalam kehidupan beragama
.
3. Pentadbiran suami di dalam
iumahtangga hendaklah berdasarkan rahmah (kasihan belas) berakhlak dan contoh
yang baik. la bertanggungjawab di hadapan Allah S.WT. terhadap keluarganya.
Bersikap baik dan adil di dalam mengendalikan nunahtangga adalah penting.
Rasulullah s.a.W mensifatkan orang yang baik ialah orang yang baik kepada ahli
rumahnya.
4. Suami hendaklah mengasuh isteri
dengan baik. Rasulullah s.a.w. menyifatkan kaum wanita sebagai amanah Allah
S.W.T. Amanah itu hendaklah dijaga dengan cermat. Misalnya jika kita
diamanahkan sesuatu barang dan barang itu rosak di tangan kita, tentulah ia
akan melibatkan nama baik kita. Sebab itu Rasulullah s.a.w. berpesan supaya
bersikap baik terhadap wanita dan sentiasa memesan mereka supaya berkelakuan
baik.
5. Tanggungjawab suami adalah
penting di dalam membina keluarga. Tidak sah pernikahan orang yang tidak boleh
mengendalikan urusan rumahtangga seperti pernikahan kanak-kanak dan orang gila.
Adapun orang yang bodoh (safah) yang ditahan dari mengurus harta benda dan
dirinya, tidak sah berkahwin melainkan dengan izin walinya. Orang yang
mempunyai keinginan berkahwin tetapi tidak sanggup menyediakan mahar dan nafkah
tidak digalakkan berkahwin, kata AI-Syafiyyah, sunat tidak berkahwin bahkan
hendaklah berpuasa kerana puasa itu penahan keinginan.
Demikian juga orang yang tidak
mempunyai keinginan dan hendak menumpukan perhatian kepada ibadah tidak
digalakkan berkahwin. Ulama berselisih pendapat mengenai orang yang tidak
mempunyai keinginan yang mampu menyediakan makan dan nafkah dan tidak Dula
hendak menumpukan seluruh hidupn-y-a- kepada ibadat sahaja. Menurut satu
pendapat, tidak disunatkan. Menurut pandapat lain sunat ia berkahwin.
Kita dapat melihat dengan jelas
bahawa perkahwinan itu hanya digalakkan bagi mereka yang sanggup menunaikan
tanggungjawab. Apabila berkahwin, menunaikan tanggungjawab kepada keluarga
adalah wajib.
Kewajipan Isteri
Apabila suami sebagai ketua di dalam
lumahtangga, maka isteri itu timbalannya yang mempunyai tugas dan tanggungjawab
tertentu. Di antara tanggungjawab isteri ialah:
1. Bergaul dengan suami secara baik.
Menuiut ulama Mazhab As-Shafie, wajib bagi isteri menggauli suaminya dengan
baik.
2. Mengendalikan kerja-kerja rumah.
Menurut riwayat Janzani, Rasulullah s.a.w menentukan kewajipan anaknya Fatimah
mengurus rumah dan Ali mengurus kerja-kerja di luar rumah. (AI Mar'ah fi
Tasawwuri Islam, m.s 105, oleh Abdul Muta'al AI Jibry).
3. Berhias untuk suami. Isteri
hendaklah sentiasa berada di hadapan suami dalam keadaan menarik dan kemas.
Dengan itu suami menjadi terhibur ketika di sampingnya. Tugas ini tidak dapat
dilaksanakan dengan baik oleh isteri kecuali mereka yang faham dan benar-benar
perihatin.
4. Pujuk memujuk adalah penting
dalam kehidupan rumahtangga. Ibn al-Aswad AI-Dualy berkata kepada isterinya:
'Apabila kamu melihat aku marah,
tenangkanlah aku. Apabila aku melihat kamu marah, aku pula menenangkan kamu.
Jika tidak janganlah kita bersama-sama. '
5. Isteri hendaklah taat kepada
suami. Di dalam sesuatu tindakan, jangan sekali-kali membelakangkan suami,
kerana dia ketua rumah-tangga. Jika hendak keluar rumah mestilah mendapat izin
dari suami terlebih dahulu. Isteri pula hendaklah memahami tugas dan kewajipan
suami di luar. Sekiranya keja itu untuk Allah S.W.T. dan RasuINya, ia mestilah
menyokongnya, memberi galakan dan semangat dan menasihatinya supaya tidak
berputus asa.
6. Wanita hendaklah sentiasa menjaga
kehormatan diri dan nama suami. Wanita yang menjaga kehormatannya dianggap oleh
Rasulullah S.A.W. sebagai wanita yang baik dan patut menjadi ukuran bagi lelaki
yang hendak memilih isteri.
Inilah di antara kewajipan isteri
terhadap suami. Apabila setiap pihak menunaikan tanggungjawab, akan
berkembanglah mawaddah atau kasih sayang. Batas-batas dan tanggungjawab suami
isteri ini ditetapkan oleh Islam sebagai peraturaif yang bertujuan mengukuhkan
kehidupan dan hidup di dalam suasana ibadah kepada Allah S.WT. Rumahtangga akan
hancur jika sekiranya setiap pihak mengabaikan tanggung-jawabnya. Dengan
mengamalkan prinsip agama dengan betul, akan wujudlah keluarga bahagia yang
merupakan tahap pertama pembentukan masyarakat Islam.
Masyarakat Islam
Untuk mengakhiri perbincangan kita
ini elok juga ditinjau sikap umat Islam hari ini teihadap perkahwinan.
Sejak kejatuhan umat Islam dari
memegang teraju kepimpinan manusia, dengan kemunculan tamadun barat, ajaran
Islam diusahakan supaya lenyap sedikit demi sedikit daripada kehidupan kaum
muslimin. Paling tidak ia dikelirukan sehingga masyarakat Islam mengamalkan
ajaran-ajaran Islam secara kesamaran. Kejahilan umat Islam teihadap agamanya,
bukan kerana serangan daripada barat sahaja. Keruntuhan personaliti juga turut
terlibat sehingga kecintaan kepada ilmu dan kegigihan mempelajarinya menjadi
bertambah malap. Akhlak yang baik dan nilai-nilai yang mulia beransur-ansur
menjadi layu dengan kemaraan nilai-nilai songsang. la mudah sahaja memenuhi
kekosongan dan menguasai kelemahan yang sudah merata di kalangan masyarakat.
Keadaan yang disebutkan di atas
mempengaruhi sikap masyarakat Islam dalam segenap kehidupan iaitu politik,
ekonomi dan sosial, khususnya dalam kehidupan keluarga yang menjadi tajuk
pembicaraan kita. Dengan lain perkataan, suasana pembentukan keluaiga hari ini
dan kelemahan-kelemahan yang teidapat di dalamnya, bukanlah semata-mata hasil
daripada serangan nilai-nilai songsang tetapi juga kerana kelemahan yang sedia
wujud dalam masyarakat Islam setelah berlakunya krisis personaliti Islam dan
kerenggangan nilai-nilai Islam daripada kehidupan.
Walaupun pada umumnya masyarakat
kita masih menganggap perkahwinan itu suatu ikatan suci, tetapi minat untuk mempertahankan
kesucian itu makin berkurangan dengan berkembangnya maksiat dan lumrahnya
perzinaan. Lebih-lebih lagi perzinaan yang berlaku di kalangan ora ng yang
sudah beristeri atau bersuami. Kerana itulah maka tujuan perkahwinan untuk
menjaga kesucian (Iffah) tidak sangat diperhitungkan oleh banyak kalangan
masyarakat kita. Namun begitu, tidaklah boleh dikatakan penyakit ini be@angkit
kepada semua lapisan masyarakat kita. Masih banyak lagi di kalangan kita yang
tetap memeliharaiffah ini dan mempertahankannya. Masyarakat kita belumlah
sampai kepada peringkat kerosakan seperti masyarakat barat. Tetapi jika
sekiranya tidak diawasi dan langkah-langkah berkesan tidak diambil.
Bersekedudukan adalah akibat
pembahan sikap terhadap perkahwinan. Perkembangan ini jika dibiarkan akan
menggugat kesucian ikatan perkahwinan dan meletakkan institusi keluarga dalam
keadaan yang tidak dikawal oleh peraturan dan nilai-nilai akhlak. Perkembangan
ini sebenarnya mempakan masalah yang sangat serius yang tidak boleh dihadapi
oleh mahkamah semata-mata., tetapi selunih masyarakat adalah terlibat di dalam
usaha mencegahnya dan kekuatan masyarakat dalam menolak perkembangan ini adalah
lebih berkesan daripada hukuman mahkamah. Untuk mempertahankan kesucian
perkahwinan dan keutuhan institusi keluarga yang mempunyai peraturan yang
membawa kepada kesejahteraan, nilai-nilai Islam hendaklah diperkukuhkan dalam
masyarakat.
Masyarakat Islam hendaklah menyedari
bahawa institusi keluarga dan syariat perkahwinan wajib dipertahankan kerana
punca terbesar keruntuhan sesuatu masyarakat berpunca daripada kehancuran
institusi keluarga dan sikap terhadap perkahwinan. Apabila keluarga telah
runtuh tanggungjawab memelihara dan mengawal rakyat terserah kepada pemerintah.
Sedangkan bagaiinana cekap sesebuah kerajaanpun ia tidak berupaya menjalankan
tugas-tugas keluarga seperti memelihara, mendidik dan memberi kasih sayang
kepada anak-anak. Tanpa didikan yang sempuma dan biinbingan yang wajar,
anak-anak ini akan menjadi generasi yang pincang.
Kesimpulan
1 . Perkahwinan adalah cara hidup
semula jadi manusia dan asas perkembangan masyarakat secara tersusun dan
teratur. Peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh Islam adalah menjamin penerusan
perkembangan masyarakat secara sihat dan tersusun demi kesejahteraan ummat.
2. Perkahwinan adalah ikatan suci
yang wajib dipertahankan dan merupakan pembaha hendak berpoligami atau tidak,
pertimbangan yang adil hendaklah diberikan di samping tujuan dan roh
berpoligami itu tidak dirosakkan. Dalam hal ini keharusan yang diberikan oleh
Islam bukan bermakna galakan atau kebenaran yang boleh dilakukan
sewenang-wenangnya. Kehanisan berpoli gami bertujuan membela orang-orang yang
tidak bernasib baik di dalam masyarakat. Berpoligami yang membawa kepada
mengabaikan tugas terhadap anak-anak dan isteri adalah bertentangan dengan
kehendak ketaqwaan.
3. Perancangan keluarga dalam
pengertian menghadkan kelahiran anak tidak dapat diterima oleh Islam. Tetapi
perancangan keluarga dalam pengertian memberi layanan lebih baik kepada
keluarga, meningkatkan mutu kesihatan dan keselesaan hidup serta meningkatkan
penglibatan teihadap amalan-amalan yang bermoral, adalah wajib di dalam Islam.
Siapa Anda Dalam Kehidupan
Berkeluarga
Kita telah menjelaskan bahawa untuk
memastikan suatu masyarakat itu berada dalam keadaan sihat dan harmoni, setiap
keluarga yang lahir daripada masyarakat itu perlu dibina dengan kukuh kerana ia
sebagai asas tertubuhnya sesebuah masyarakat. Oleh itu marilah kita semua
mengambil tanggung jawab untuk mempastikan setiap perkahwinan yang dilakukan
itu dalah mengikaut garis panduan yang telah ditetapkan oleh Islam. Semoga keluarga
yang akan kita bina itu adalah keluarga bahagia dan akan melahirkan masyarkat
dan Negara yang sejahtara dan aman damai
demi kebaikan di dunia dan kesejahteraan di akhirat.
Sumber : JAKIM
0 comments:
Post a Comment