SOAL JAWAB TENTANG PERKAHWINAN
Bacaan surah An-Nisa', ayat 1 yang
bermaksud,
Nabi SAW bersabda yang bermaksud,
“Berkahwin itu adalah sunnahku. Barangsiapa yang tidak menyukainya, maka
bukanlah dia daripada umatku.” Islam mensyariatkan perkahwinan atas tiga tujuan:
- Pertama - untuk melahirkan zuriat dan keturunan, seperti yang dibacakan dalam ayat tadi. Ada dalam satu hadis Nabi menyebut bahawa baginda akan berbangga dengan umatnya yang ramai di akhirat nanti. Isteri Nabi Adam diriwayatkan bersalin sebanyak 20 kali, dan setiap kalinya kembar dua.
- Kedua – melahirkan cara hidup yang aman, tenteram seperti yang disebut dalam surah Ar-Rum, ayat 21 yang bermaksud: "Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir." Allah menjadikan manusia untuk berpasangan dengan manusia juga. Perkahwinan dibenarkan agar manusia dapat hidup dalam keadaan penuh kasih sayang dan kasihan belas.
- Ketiga – untuk mengelak perkara mungkar dan maksiat. Nabi SAW bersabda yang bermaksud “Wahai orang muda, jika mampu, berkahwinlah”.
Jika salah satu tujuan ini tidak
tercapai, maka tidak tercapailah tujuan perkahwinan sebenar dalam Islam.
Senarai soalan & jawapan:
S: Ada orang berkahwin tanpa niat
untuk mendapatkan zuriat. Apakah hukumnya?
J: Setiap benda yang dilakukan, atau
diciptakan pasti ada tujuan tertentu. Contohnya, jika kita tanam pokok
rambutan, tapi setelah lama menunggu tetapi tetap tidak berbuah. Apa yang kita
lakukan? Kita akan tebang, bukan? Jadi jika ada pasangan yang kahwin dengan
niat begitu, takut-takut termasuk apa yang dikategorikan sebagai kahwin mut'ah
yang boleh jatuh haram hukumnya. Lainlah jika memang pasangan itu tidak
dikurniakan anak. Contohnya Nabi Ibrahim dan isterinya Siti Sarah yang
berkahwin pada awal umur 30 tahun, tetapi masih belum mendapat zuriat setelah
berumur 80 tahun lebih.
S: Setelah lama berkahwin, pasangan
masih belum mendapat anak. Suami ingin berkahwin lagi, tetapi isteri
menghalang. Jadi apakah yang perlu dilakukan?
J: Dalam kisah Nabi Ibrahim, setelah
mendengar Nabi Ibrahim berdoa untuk dikurniakan zuriat, Siti Sarah sendiri
meminta suaminya berkahwin lagi. Kaum wanita jangan menolak poligami. Dalam
surah An-nisa', ayat 3, Allah berfirman yang bermaksud:
"Dan jika kamu
takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila
kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu
berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika
kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu)
maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba
perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah)
supaya kamu tidak melakukan kezaliman."
Sebelum berbuat apa-apa keputusan,
buat ujian dulu untuk menyemak siapakah yang bermasalah – suami atau isteri.
Usahakan dahulu untuk mencari alternatif dengan bantuan doktor pakar. Jika
tidak berjaya, dan suami subur, izinkanlah suami berkahwin lagi kerana Islam
membenarkan. Allah sangat benci kepada perceraian. Isteri pertama boleh membuat
syarat agar suami berlaku adil.
S: Jika seseorang berkahwin
semata-mata untuk menganiaya pasangannya kerana ingin membalas dendam. Apakah
hukumnya?
J: Nikah juga terikat dengan hukum
yang 5 iaitu boleh jadi harus, wajib, haram, sunat atau makruh. Jika niatnya
begitu, hukumnya haram. Tetapi jika setelah berkahwin, pasangannya pandai
memujuk sehingga niatnya berubah, hukum haram tapi berubah menjadi harus.
S: Apakah hukum seorang lelaki yang
mengahwini seorang perempuan untuk diceraikan setelah itu?
J: Jika begitu, mengapa berkahwin.
Nabi SAW bersabda, “Berkahwinlah kamu dan jangan bercerai-berai.” Jadi jika
mereka niat begini, perkahwinan itu sah tetapi hukumnya haram. Jika boleh
biarlah maut yang memisahkan kita yang berkahwin. Kita juga mengharap agar
dapat bertemu semula di syurga. Sebagai masyarakat, kita jangan silap mendoakan
pengantin bahagia sehingga ke anak cucu sahaja. Doakanlah kebahagian mereka di
dunia hingga ke akhirat.
S: Jika seseorang ingin berkahwin,
adakah perlu dibuat majlis Walimatul Urus? Apakah hukum meninggalkannya?
J: Nabi SAW bersabda yang bermaksud
jika kamu bernikah, iklankanlah. Maksud iklan disini adalah menghebahkan kepada
orang-ramai. Kenduri sunat dilakukan, tetapi biarlah mengikut kemampuan
masing-masing. Kompang boleh digunakan untuk mewar-warkan perkahwinan tersebut.
Boleh bersanding, tetapi ikutlah cara Islam, tutup aurat dengan sempurna dan
jaga syariat. Pekahwinan tidak elok disorok-sorok.
S: Apakah perbezaan perkahwinan
ketika zaman Jahiliyyah dan selepas Islam?
J: Pada zaman Jahiliyyah, wanita
dipaksa untuk berkahwin. Mereka juga ada ramai isteri. Jika ayahnya meninggal,
anak lelakinya boleh mengahwini mana-mana ibu tirinya, selagi bukan ibu
kandungnya. Mas kahwin tidak diberi kepada wanita sebaliknya diambil oleh pihak
lelaki. Oleh sebab itu Allah turunkan ayat 19, surah An-nisa' yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang
beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan
paksaan, dan janganlah kamu menyakiti mereka (dengan menahan dan menyusahkan
mereka) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang kamu telah
berikan kepadanya, kecuali (apabila) mereka melakukan perbuatan keji yang
nyata. Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara
yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan
tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya), kerana boleh jadi
kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci
itu kebaikan yang banyak (untuk kamu)."
Lagi disebut dalam ayat 4, suran
An-Nisa' yang bermaksud:
"Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan
itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika
mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya
maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang
lazat, lagi baik kesudahannya."
S: Bagaimana jika berlaku
perkahwinan secara paksa, apakah hukumnya?
J: Kalau sempurna rukun nikah yang
lima – ada bakal suami atau wakil, bakal isteri, wali, 2 orang saksi, ijab
& kabul, hukumnya sah. Tetapi walaupun sah, jika terpaksa, ditakuti tiada
keberkatan di dalamnya. Nabi SAW bersabda yang bermaksud jika anak gadis ingin
dikahwinkan, perlu diminta izin daripada dirinya. Tetapi jika janda, tidak
perlukan izin dirinya. Biarlah kedua-dua belah pihak redha dengan perkahwinan agar
mendapat keberkatan daripada Allah SWT.
S: Jika tak silap saya, ada ibu bapa
yang menjadikan majlis perkahwinan sebagai sumber perniagaan. Apa pandangan
ustaz?
J: Betul, ada ibubapa yang berharap
sumbangan yang diberi akan memberikan untung kepadanya. Sebenarnya kenduri itu
dilakukan sebagai tanda kesyukuran dan semata-mata kerana Allah. Jadi ibu bapa
tidak sepatutnya mengharapkan pulangan wang ringgit, hatta ucapan terima kasih
sekalipun.
Sumber :
Tanyalah Ustaz TV9
0 comments:
Post a Comment