Adakah Wajar Anak, Menantu, Mertua Tinggal Sebumbung:
Baru-baru ini ada laporan di akhbar tentang seorang mertua telah dibelasah oleh menantu keranan cuba menyelematkan anaknya
yang dibelasah teruk oleh menantu.berdasarkan keadaan itu, bolehlah kita
beranggapan menantu itu yang hantu kerana membelasah si isteri.
Namun,
dalam pada itu, kita juga perlu merujuk kepada nasihat dan pandangan oleh bekas
Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz (seperi di laporankan Harian Metro). Beliau antara
lain menyatakan:
“Dalam
Islam, apabila anak sudah berkahwin, ibu bapa tidak boleh mencampuri urusan
rumah tangga anak-anak kerana dikhuatiri mendatangkan keburukan,”
“Perlu
diingat mentua tidak boleh masuk campur urusan anak mereka melainkan untuk mendamaikan
rumah tangga dan ke arah kebaikan,”
Saya
pasti ramai ibubapa dan mertua yang masuk campur tangan dengan niat untuk
mendamaikan rumah tangga dan ke arah kebaikan mengikut pandangan masing-masing
(iaitu pandangan ibubapa atau mertua itu sendiri). Benar, ramai ibubapa dan
mertua yang tidak mahu rumahtangga anaknya diakhiri dengan penceraian. Akan
tetapi, betulkah cara, pendekatan dan perkara yang ingin dicampuri itu?
Disinilah
persoalan yang amat subjektif dan tidak tetap jawapannya. Disinilah setiap
ibubapa, mertua dan anak menantu perlu bertenang dan menilai keadaan bagaimana
yang dibolehkan untuk ibubapa dan mertua campur tangan atau sekadar memberi
pandangan dan nasihat (yang kemudiannya terpulang kepada pasangan anak menantu
itu untuk mengikutnya atau tidak).
Pastinya
rumahtangga sianak menantu (malah ibubapa dan mertua itu sendiri) ada
kisah-kisah turun dan naik, menggembirakan dan menyedihkan serta menggusarkan
hati. Perkara-perkara itu boleh meliputi urusan penjagaan anak, pengurusan
kewangan, pengurusan harta, dan urusan hidup seharian serta akhirat.
Secara
dasarnya, ibubapa, mertua dan anak menantu perlu mengingat kembali akan
detik-detik manis ketika upacara akad nikah. Semua pihak perlu merenung kembali
apa yang terkandung dalam khutbah nikah yang dibacakan oleh imam atau tok kadi.
Secara amnya, dalam khutbah itu disentuh tanggungjawab suami kepada isteri,
isteri kepada suami, tanggungjawab suami isteri itu kepada anak yang bakal
dilahirkan. Dan buat ibubapa dan mertua, pastinya tahu, tika akad dan
nikah itu sah dilafazkan oleh silelaki, terpindahlah tanggungjawab dunia
akhirat dan “hak” siibubapa si perempuan kepada menantu lelaki, dan
bermulalah anak menantu melayari kehidupan berdasarkan pengurusan mereka
sendiri.
Namun,
bukan bermakna sisuami boleh dan sentiasa mengikut kata ibubapanya. Ditangannya
kini tanggungjawab menguruskan rumahtangga sendiri. Salah silap dalam
pengurusan keluarga, si suami bertanggungjawab. Oleh itu sisuami juga perlu
bijak menguruskan rumahtangganya. Jika siibu bapa mahu memberikan
pandangan dan nasihat, nilaikanlah dan berbincanglah bersama si isteri untuk
kebaikan bersama.
Ini
juga bermaksud, ibubapa si suami juga perlu memberi kebebasan dan peluang
kepada anak lelakinya menguruskan rumahtangganya sendiri, kerana kelak,
yang disoal di Padang Masyar adalah si anak lelaki itu atas apa yang berlaku
dalam rumahtangganya, dan bukannya ibubapa si anak lelaki.
Janganlah
mudah menjatuhkan hukum “derhaka” kepada sianak menantu kerana tidak menurut
kehendak ibubapa atau mertua sendiri. Kenapa? Biar saya berikan satu contoh
(yang kebiasaannya menyesakkan pemikiran pasangan anak menantu yang boleh
membawa kepada perselisihan).
Ibu
bapa perempuan mahu cucunya dijaga oleh mereka, dan begitu juga ibubapa si
lelaki. Jika pasangan itu tidak diberikan kebebasan membuat keputusan, pastinya
begitu mudah jatuhnya hukum “derhaka” kerana tidak mahu mengikut kata ibubapa
masing-masing.
Contoh
lain yang boleh diberikan adalah saat dan ketika pulang beraya dikampung. Saban
tahun pastinya ada pasangan bergaduh mahu balik beraya kerana terdapat desakan
daripada ibubapa masing-masing yang mahu anak cucunya pulang beraya bersama
mereka. Adilkah jika menggunakan hujah si isteri perlu mengikut kata suami
semata? Adilkah sisuami memutuskan perhubungan isteri dan anaknya dengan
mertuanya?
Nah,
ini antara dilema pasangan anak menantu jika didesak oleh ibubapa mereka dan
tidak memberi ruang dan peluang untuk anak menantu menguruskan rumahtangga
mereka sendiri.
Ini
belum termasuk campurtangan pengurusan harta si anak menantu. Contoh situasi
yang mungkin tertimbul dalam hal ini adalah ibubapa si isteri mahukan anak
perempuannya membeli harta yang diinginkan oleh mereka kerana menurut hujah, si
suami tidak berhak ke atas harta si isteri. Padahal, si suami mengizinkan si
isteri bekerja untuk membantunya menguruskan keluarga. Bagaimana?
Benar,
dari satu sudut, si suami itu tidak berhak ke atas pendapatan isterinya, tetapi
dari satu sudut yang lain, jika si suami tidak mengizinkan si isteri keluar
rumah, apa akan jadi pada pendapatan tersebut? Apa jatuh hukumnya jika si
isteri tetap keluar rumah tanpa keizinan suami?
Oleh
itu, biarkanlah anak menantu menguruskan keluarga mereka mengikut cara dan
kemampuan mereka. Sebagai ibubapa dan mertua, biarkanlah, pantaulah dari jauh.
Jika apa yang dilakukan oleh mereka melanggar hukum agama dan alam, barulah
masuk campur tangan secara berhikmah.
Selain daripada itu, cukuplah sekadar memberi nasihat dan pandangan serta
biarkanlah mereka menentukan jalan yang mereka pilih.
Renung-renungkanlah
rencana ini. Buat tambahan bacaan untuk memperluaskan pengetahun kita dan
membolehkan sebarang tindakan yang akan dilakukan pada masa-masa hadapan adalah
berdasarkan tuntun agaman dan selaras dengan amalan naluri manusia.
Semoga
kita dapat mengambil iktibar daripada apa yang telah berlaku.
Wallahualam…
Sumbar : On Da Street.
0 comments:
Post a Comment