Tahukah anda tentang melakukan
hubungan intim yang mengikut ajaran Islam? Masih ramai yang tidak begitu faham
dengan betul perkara ini. Hubungan Intim juga merupakan satu Ibadah kepada
Allah S.W.T jika diikut dgn cara yg betul berlandaskan garis panduan Islam.
Lelaki wanita yang hidup dalam perkahwinan tentu mengharapkan anak dari hasil
hubungan seks antara suami isteri.
Hubungan Intim juga merupakan satu
Ibadah kepada Allah S.W.T jika diikut dgn cara yg betul berlandaskan garis
panduan Islam. Lelaki wanita yang hidup dalam perkahwinan tentu mengharapkan
anak dari hasil hubungan seks antara suami isteri. Tentunya anak yang sihat,
cerdas dan berbakti kepada orang tuanya serta taat menjalankan ibadah kepada
Allah Taala. Anak yang demikian ini disebut anak yang soleh yang menjadi
dambaan bagi setiap orang tua.
Terbentuknya anak menjadi orang yang
soleh di samping unsur pendidikan, juga perilaku orang tuanya sewaktu melakukan
persetubuhan akan menentukan corak keperibadian anaknya. Oleh sebab itu agama
Islam telah memberi tuntutan yang sangat tepat baik ditinjau dari segi
kesihatan ataupun moral.
Bimbingan Islam itu antara lain
adalah:
- Mandi terlebih dahulu bagi suami. Faedahnya adalah membersihkan badan dari semua kotoran dan bau yang kurang sedap, di samping untuk menguatkan syahwat. Cara ini sungguh sangat hygenis kerana badan telah dibersihkan dari segala macam bibit penyakit terutama pada bahagian alat kelamin.
- Sewaktu mendekati isterinya ucapkanlah salam sebagai tanda kasih saying. Salam mesra ini amat berpengaruh dalam jiwa isteri untuk membangkitkan ghairah seksnya serta perasaan menyerah setulus hati.
- Berwuduk sebelum bersenggama. Berwuduk ini dilakukan setelah mandi, gunanya adalah untuk membersihkan hadas kecil. Orang yang bersetubuh dalam keadaan suci lahir dan batinnya, lebih tenang dan tenteram daripada bersetubuh dalam keadaan kotor. Wuduk ini lebih ditekankan lagi sewaktu melakukan hubungan seks untuk yang kedua atau ketiga kalinya dalam satu malam. Faedahnya juga untuk menguatkan kelamin dan kebersihan.
Sebagaiman tersebut dalam hadis
riwayat
- Ucapan salam harus disambut isterinya dengan ucapan mesra pula sebagai dorongan agar suaminya benar-benar dapat melaksanakan tugasnya dengan baik serta memuaskan.
- Selepas kedua-duanya saling mengucapkan salam, suami boleh meneruskan acara itu dengan membelai rambut isterinya serta menciumnya tiga kali sebagai ciuman kasih sayang seraya mengucapkan selawat nabi tiga kali. “Allahumma Shalli `Alaa Muhammad”. Ucapan selawat ini sebagai satu usaha agar persetubuhan ini mendapat berkat dan diredhai Allah. Sebagaimana disebutkan dalam hadis Qudsi yang bersumber dari Abdur Rahman bin Auf, Allah telah berfirman kepada Rasulullah s.a.w. yang ertinya: “Barangsiapa mengucapkan salam kepadamu, nescaya Aku (Allah) memberi kesejahteraan kepadanya Dan barangsiapa membaca selawat kepadamu, nescaya Aku memberi rahmat kepadanya”.
- Menjelang akan dilakukannya persetubuhan suami hendaklah membaca doa puji-pujian kepada Allah agar dianugerahi anak yang soleh, taat kepada Allah dan mahu berbakti kepada orang tuanya.
- Hendaklah mandi selesai bersetubuh. Tidak seperti mandi ketika bersetubuh, mandi terakhir ini hukumnya wajib, baik mengeluarkan mani ataupun tidak. Kewajipan mandi ini sungguh merupakan tindakan kebersihan dan kesihatan sebab keletihan dan kelelahan badan waktu bersetubuh perlu penyegaran kembali.Biasanya setelah malam harinya melakukan persetubuhan, maka pada pagi harinya badan terasa lesu, malas dan timbul berbagai perasaan yang bukan-bukan. Timbulnya kelesuan badan itu tiada lain kerana keletihan saraf-saraf di seluruh badan akibat keluarnya air mani dari dalam tubuh yang memerlukan tenaga. Sehubungan dengan itu, Islam telah mewajibkan kepada umatnya untuk mandi setiap kali mengeluarkan air mani atau sehabis bersetubuh. Maka terasalah badan segar kembali, timbul vitaliti baru, hilang rasa ngilu, fikiran berjalan normal seperti sediakala dan sebagainya.
- Mengenai perintah mandi wajib setelah bersetubuh itu tersimpul dalam hadis Nabi:
“Apabila ia duduk di antara empat
anggotanya (dua tangan dan dua kaki) kemudian ia kerjakan dia (perempuan) maka
sesungguhnya wajiblah mandi”.(riwayat Bukhari dan Muslim)Selanjutnya timbul
pertanyaan pada kita apakah boleh melihat aurat semasa melakukan persetubuhan?
Pengertian aurat dalam Islam ialah
bahagian-bahagian tubuh baik lelaki mahupun perempuan yang haram dilihat oleh
orang yang bukan muhrimnya atau suami isteri sendiri. Aurat orang lelaki
terdapat di bahagian tubuh antara pusat hingga lutut. Sedang aurat perempuan
meliputi seluruh tubuhnya. Bahagian-bahagian aurat ini sama sekali tidak boleh
dilihat oleh sesiapapun kecuali oleh muhrimnya atau suami isterinya sendiri.
Kerana aurat tidak boleh dilihat, wajiblah aurat itu ditutup dengan pakaian
yang sopan.Aurat mempunyai pengaruh tersendiri pada pandangan mata. Ia punya
daya rangsangan yang bisa membangkitkan nafsu berahi seseorang. Hanya dengan
melihat aurat, orang lelaki bisa tegang batang zakarnya. Begitu pula orang
perempuan timbul nafsu berahinya kerana melihat aurat orang lelaki. Begitulah
aurat yang oleh agama Islam sangat dihormati, yang harus ditutup dari pandangan
mata kecuali oleh suaminya, isterinya atau muhrimnya sendiri.
Firman Allah Taala:
“Katakanlah kepada orang laki-laki
yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara
kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya
Allah Maha mengetahui apa yang mereka perbuat”.
(Al Quran Surah An Nur Ayat 30)
Lagi firman Allah Taala:
“Katakanlah kepada wanita yang
beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya dan
janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak
daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya, dan janganlah
menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka”.
(Al Quran, Surah An Nur Ayat 31)
“Tidaklah boleh orang lelaki melihat
aurat orang lelaki dan tidak boleh orang perempuan melihat kepada aurat orang
perempuan. Tidak boleh pula orang lelaki berselimut dengan orang lelaki dalam
satu kain. Tidak boleh orang perempuan berselimut dengan orang perempuan dalam
satu kain”.
(Hadis riwayat Muslim dari Abu Said
r.a)
Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Janganlah kamu perlihatkan pahamu,
dan janganlah kamu melihat paha orang hidup dan jangan pula paha orang mati”. (Hadis riwayat Abu Daud, Ibnu Majah
dan Hakim)
Jelaslah, melihat aurat antara
sesama jenis atau lain jenis dilarang oleh agama kecuali yang melihat itu
muhrimnya atau suami isterinya sendiri, bagi suami isteri yang ingin
meningkatkan ghairah seksualnya dalam cumbu rayu, tentu melihatnya
diperbolehkan.Walaupun demikian ada batasan bagi suami isteri melihat aurat
iaitu faraj atau vagina, maka melihatnya dilarang. Bahkan di dalam hadis
disebutkan alasan mengapa dilarang melihat vagina (kemaluan wanita).
Rasulullah s.a.w. bersabda yang
ertinya:
“Apabila seorang dari kamu
mendatangi isterinya maka janganlah ia melihat faraj (kemaluannya) kerana
sesungguhnya yang demikian itu menyebabkan buta”.Adakah maksud melihat faraj
itu menyebabkan menjadi buta? sekiranya belum ada ketentuan yang pasti secara
ilmiah yang membenarkannya. Sebab betapa pun tercorok faraj itu, akan tetapi faraj tidak
mengeluarkan zat atau gas-gas yang boleh menyebabkan penyakit mata. Jadi secara
perubatanya melihat faraj itu tidak membahayakan mata.
Mengapa hadis menyebutkan begitu?
Allahlah yang Maha Mengetahui. Akan tetapi yang jelas faraj merupakan anggota
kelamin wanita yang sangat dihormati, siapa pun wanitanya. Bahkan wanita
primitif-primitif yang belum mengenal kebudayaan pun tidak lupa menutup
kemaluan mereka walaupun anggota-anggota badan lainya tetap dibiarkan terbuka
bebas. Mereka mempunyai perasaan malu jika kemaluannya dilihat orang lain.
Secara alamiah memberi petunjuk
betapa kemaluan wanita itu merupakan anggota kelamin yang terhormat, yang tidak
boleh dijadikan tontonan dan dipertontonkan.Hendaklah ingat, bahawa wanita
mempunyai sifat pemalu, lebih pemalu daripada lelaki. Malu sebagai salah satu
unsur penghalang timbulnya dorongan seksual. Jadi kalau suami akan bersetubuh
kemudian merayu isterinya sambil melihat kelaminnya pastilah ghairah seksual
isterinya akan turun secara drastik kerana didesak oleh rasa malunya. Oleh itu
tidak berfaedah sama sekali usaha merayu isterinya yang justeru mengharapkan
kepuasan dalam hubungan seks.
Di samping itu melihat kelamin
wanita atau isterinya biasa menimbulkan akibat lain. Iaitu kemungkinan nafsunya
akan cepat terangsang sehingga menimbulkan hajat yang tidak terbendung lagi.
Jadi belum lagi ia merayu isterinya yang belum siap melakukan hubungan seks, ia
sudah terburu-buru memaksa isterinya untuk melayani nafsunya. Sehingga
benar-benar butalah hatinya, ia tidak lagi memikirkan keperluan seks isterinya
melainkan hanya keperluan dirinya yang dikejar untuk mencapai kepuasan. Memang
benar-benar buta ia iaitu buta hatinya.
Dengan kenyataan seperti di atas,
maka kemungkinan besar larangan melihat kelamin wanita yang terdapat dalam
hadis di atas merupakan tindakan moral saja agar setiap orang tidak begitu
gelabah melihat kelamin wanita. Jadi buta yang dimaksudkan di dalam hadis
tentunya dapat diertikan sebagai buta hati bukan buta mata yang
sesungguhnya.Islam telah menuntut umatnya ke jalan yang benar, hidup yang
benar, hubungan kelamin yang benar, dalam redha Allah. Yang demikian itu
dimaksukan agar semua umatnya selalu memegang prinsip yang benar dalam semua
segi kehidupannya, termasuk kehidupan seksnya.
Sumber: Yusri Zahar.
0 comments:
Post a Comment