Saturday, August 9, 2014

Khutbah Perkahwinan sebelum akad nikah

Assalamualaikum saudara  Se Islam..

Semlam saya menghadari Majlis Perkahwinan ( akad nikah) di Kemaman, Terengganu. Sebelum dilangsungkan "akad nikah" oleh wali bagi pengantin peremuan, Imam selakuk pendaftar nikah kahawin telah menyapaikan Khutbah Kahwin. Apa yang saya salute kebolehan iman ialah dia dapat memberi khutbah dengan lanacar dan gaya bahasa , isi kandungan yang baik penuh dengan nasihat dan maklumat yang amat berguna kepada pasangan suami dan isteri yang baru sahaja kahwin dan akan menempuh segala kejadian manis pahit dalam proses kemantangan rumah tangga sehinggalah mereka mempunyai akan (berkeluarga).

Diantara isi kandungan khutbah ialah:
1. Allah jadikan pasangan lelaki dan perempuan  untuk saling cinata dan mencitai. cinta yang paling baik hendaklah berlandaskan garis panduan yang ditetapkan oleh Islam.
2, Bila dua pasangan teruna dan dara berkahwin syaitan akan kecewa kerana tidak dapat mempengaruhi wanita dan lelaki melakuka maksiat sehingga boleh mencetus berlakunya zina.
3. Dalam berumahtangga akan ada masa suka dan duka. suami dan isteri perlu menangani dengan baik dan sabar. untuk elakkan berlaku perceraian.
4. berhati-hati dalam alafaz cerai oleh suami, jangan dibuat mudah dan bergurau senda kerana silap haribulan boleh jatuh talak.
5. Cerai adalah perkara yang harus dalam Islam tetapi amat di benchi oleh Allah
6.Jadikan matlamat untuk mengekalkan hubungan suami isteri sehingga ke akhir hayat dan di bawa ke syaurga.
7. Suami dan isteri hendaklah dijadikan contoh yang terbaik kepada anak-anak.

Jika cara ini dilakukan oleh semua para imam yang menikahi pasangan adalah amat baik sekali.
Keadah yang digunakan oleh imam ini amat baik sekali.




0 comments:

Powered by Blogger.