Thursday, August 21, 2014

KELUARGA BAHAGIA (Cinta Sampai Ke Syurga): SENTAISA BANTU ISTERI MELAKUKAN KERJA RUMAH



1   Sentiasa bantu isteri melakukan kerja rumah.

Pernah saya diajukan soalan bagaimana amalan membantu isteri membuat kerja rumah telah menjadi tugasan rutin. Sebenarnya  pada mulanya saya melakukan perkara ini adalah kerana kesian melihat isteri yang ‘alahan’ semasa mengandung anak sulung kami. Kerana ditakdirkan kami berdua begitu subur sekali, setelah berkahwin satu bulan isteri saya telah  hamil dan sering pening dan muntah-muntah, tak berselera nak makan.

“ Ayang tak payah masak untuk abang, nanti abang boleh masak untuk kita, abang bimbang jika ayang pening dan terjatuh di dapur nanti kandungan tu gugur” saya menasihati isteri.
“ Abang kan pandai memasak, apa nak susahkan diri, yang penting kandungan anak sulung kita tu perlu di jaga sebaiknya, ok sayang” Saya  cuba meyakinkan isteri.
“ OK lah, saya menurut perintah “Tuanku” .isteri berjenaka.

Pada mulanya timbul perasaan kesihan yang amat sangat, saya sentiasa membantu kerja rumah seperti menyiang ikan, membersih sayur, mengosak kain-baju, mencuci dapur, mencuci halaman rumah. Memasak nasi dan lauk pauk untuk dimakan olih seisi keluarga terutamanya pada hari cuti hujung minggu atau hari cuti umum. Rutin ini menjadi satu tugas berterusan setelah mendapat anak kedua, ketiga ,dan seterunya hingga anak ke tujuh. Malah  hasrat awal hanya untuk membantu isteri bagi meringankan kerja-kerja rumah, telah menjadi tugas yang utama kepada saya setelah isteri menjadi lumpuh sebelah tubuh dan berterusan sehingga kini.

Allah Maha Mengetahui, Dia memberi pasangan saya dan isteri adalah yang terbaik, dan segala musibah dan ujian yang kami terima adalah yang mempu di hadapai oleh kami. Buktinya Dia menarik nikmat tangan isteri sebelah tubuh yang mengakibatkan susah untuk lakukan kerja-kerja rumah terutama memasak kerana saya sememangnya tahu memasak semenjak remaja lagi.
Allah tidak akan membebankan manusia dengan dugaan yang diluar kemampuannya. Sebagaimana firman-Nya “
لاَ يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفْسًا اِلاَّ وُسْعَهَا‌ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ‌ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَاۤ اِنْ نَّسِيْنَاۤ اَوْ اَخْطَاْنَا‌ۚ رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَاۤ اِصْرًا كَمَا حَمَلْتَه عَلَى الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِنَا‌‌ۚرَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِه‌ ۚ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا اَنْتَ مَوْلٰنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكٰفِرِيْنَ
Artinya : “Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan batas kemampuannya. Baginya ganjaran untuk apa yang diusahakannya, dan ia akan mendapat siksaan untuk apa yang diusahakannya. Dan mereka berkata, Ya Tuhan kami, janganlah Engkau menghukum kami jika kami lupa atau kami berbuat salah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau membebani kami tanggung jawab seperti Engkau telah bebankan atas orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami janganlah Engkau membebani kami apa yang kami tidak kuat menanggungnya; dan ma’afkanlah kami dan ampunilah kami serta kasihanilah kami kerana Engkaulah Pelindung kami, maka tolonglah kami terhadap kaum kafir.” (Al Baqarah : 287)

Dipermulaan ayat ini Allah swt telah berfiman dengan jelas bahwa : لاَ يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفْسًا اِلاَّ وُسْعَهَا “Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan batas kemampuannya. Jadi Allah swt tidak membebani hamba-hamba-Nya diluar batas kekuatannya atau kemampuannya. Setiap orang diwajibkan untuk mengamalkannya sesuai kemampuan dan kekuatannya itu sehingga dia akan menerima ganjaran bila dilaksanakan atau dia akan mendapat hukuman jika tidak dilaksanakannya.

Mulai pada tarikh 2 Mac 2001 setelah isteri menjadi lumpuh, saya terpaksa melakukan kesemua aktiviti penjagaan diri  isterinya seperti, menyuapkan makan dan minuman, mandi manda, mebersih diri semasa baung air kecil dan besar, memakai pakaian,  mengambil wudu dan memakai kain telekung semasa hendak solat lima waktu.

“ Ayang kesian melihat abang lakukan semua kerja rumah” isteri berbisik kepada saya dengan lenangan air jernih keluar dari kelopak matanya. Saya hanya membisu sahaja sambil memerhatikan isteri dengan penuh sedu.
“ Apa nak di risuakan, abang boleh memasak, kerja-kerja lain tu bukannya susah sangat” saya cuba mengubatI hati isteri yang sedih itu,
‘ ayang rasa bersalah kerana tidak dapat melakukan itu semua seperti dulu”
“ tak usah dirisaukanlah sayang, ini semua dah takdir Allah kepada kita” aku cuba memujuk isteri.

Isteri diam membisu sambil mengesat air mata yang membasahi pipinya. Di benak hatiku terfikir bahawa ujian Allah yang selalu menimpa diri saya dan keluarga adalah satu anugerah. Kerana dengan adanya musibah dan dugaan seperti ini saya telah diuji degan kesusahan dan penderitaan, dan dengan adanya episod yang menyayat hati ini, saya yang berusaha sedaya upaya untuk membantu isteri yang sakit itu akan di beri ganjaran pahala yang memberi manafaat yang tidak ternilai di akhirat kelak.

“ Isteri macam mana Nik sekarang” tanya ustaz Ahmad mustaffa kepada saya .
“ Alhamdulillah, sakitnya dah beransur baik, tapi saya terpaksa lakukan semua kerja-kerja rumah kerana tangan dia masih tak boleh berfungsi” saya memberi maklumbalas.
“Subahnallah Nik, buat semua kerja rumah dan jaga isteri, Masya Allah..” ustaz agak terperanjat.
“ Subahanallah, Nik beruntung kerana dapat lakukan itu semua, itu adalah tiket ke syurga”.

Saya masih ingat kata-kata ustaz itu sampai kini. Ianya sebagai satu-satunya kata semangat untuk saya teruskan kerja-kerja rumah semampu yang mungkin. Lebih-lebih lagi pada masa ini ibu dan ibu mertua yang berusia 84 dan 92 tahun tinggal bersama kami sekeluarga. Saya perlu melayan makan minum mereka setiap hari sebagai tugas rutin. Alhamdulillah Allah beri kekuatan dan kesihatan kepada hambanya yang serba kukurangan ini untuk lakukan itu semua dengan seadanya.

Saya lakukan  secara sendirian kerja-kerja rumah hampir dua tahun, setelah kesihatan isteri semakin bertambah baik (melalui rawatan hospital dan rawatan tukang urut tradisional) isteri  mula boleh ke tandas dan berjalan perlahan-lahan di dalam rumah.

 Rakan-rakan pernah juga  bertanya kepada saya, bagiamana persaan saya melakukan kerja sebagai suri rumah dan juga tugas sebagai suami mencari nafkah untuk keluarga ( pada masa itu saya memegang jawatan sebagai Pengurus Kanan di sebuah syarikat swasta).  Saya meberi tahu mereka bahawa, tugas yang agak berat itu menjadi rutin dan biasa sahaja kerana saya mempunyai prinsip berikut:

1.    Dilakukan secara ikhlas sebagai satu amanah yang telah ditetapkan oleh Allah mengikut syariat Islam. Bila dilakukan dengan penuh ikhlas dan tanggung jawab kepenatan dan keletihan tiadak terasa walaupun pada masa itu umur saya telah menjangkau 50an. Malahan timbul satu keseronokan pula di sanubari saya  atas dasar ianya  satu  ujian yang diberikan Allah kepada saya  sebagai ketentuan-Nya  bagi menguji sejauh mana keimanan, kesabaran dan ketaqwaan saya.

Lagi pun dalam ajaran agama Islam, jika kita diuji dengan musibah, kita dapat menghadapinya dengan sabar sebagai ketentuan Allah dan reda dengannya, akan diberi ganjaran pahala untuk ke syurga yang penuh dengan kenikmataan. Ini adalah pendorong dan  motivasi utama kepada saya untuk istiqamah lakukan itu semua.

2.    Setelah timbul kesedaran sebegini, saban hari minat saya semakin bertambah untuk melakukanya, apabila kerja rumah sudah menjadi rutin, timbul perasaan kerajinan dan komitmen untuk melakukan semua kerja-kerja rumah sebagai satu amanah yang diberikan oleh-Nya kepada saya.

3.    Saya juga mempunyai perasaan gembira dan seronok bila menu masakan yang dibuat  mendapat pujian “sedap” oleh isteri, mertua, ibu, dan anak-anak kami. Malahan saya saban hari mengurus masa dengan begitu berkesan sekali, ( Saya cuba mempraktikkan keadah pengerusan masa yang di ajari di Universiti dahulu, ( semasa mengikuti ijazah Sarjana Sains Pengurusan Projek -1991).

Sikap suka membantu isteri membuat kerja rumah, terutamanya memasak menjadikan ianya satu hikmah bagi saya,  mungkin Allah telah mengtakdirkan diri saya suka memasak dan akhirnya mampu memasak pelbagai menu masakan, dan Allah telah menguji diri saya dengan memberi kesakitan kekal kepada isteri  selepas menjalani pembedah kepala untuk membuang darah di dalam otak pada 2 Mac 2001, seluruh tangan dan kaki sebelah kanan isteri telah lupuh (OKU). Semenjak tarikh itu saya telah mengambil alih segala tugasan rumah terutama kerja-kerja memasak di dapur untuk makanan seharian kami sekeluarga. Sehingga kini tugasan itu telah menjadi rutin seharian dan saya begitu bersyukur di atas rahmat Allah yang memberi ketabahan, kesabar dan keikhlasan untuk melaksanakan kerja-kerja rumah yang saya ambil alih dari isteri dan dapat di sempurnakan, kini telah mengjakau masa hampir 15 tahun.

Melihat kepada kesabaran dan ketabahan saya itu dalam menjalani bahtera rumah, saya sentiasa berdoa  agar Allah terus memberi hidayah kepada saya itu untuk terus berkhidmat kepada  isteri, ibu dan ibu mertua,  anak-anak dan cucu-cucu kami.

Sikap saya yang begitu rajin untuk melakukan kerja-kerja rumah sebagai satu tugas rutin seharian, telah menyebabkan timbul sikap negetif kepada anak-anak perempuan. Natijah dari sikap saya yang gemar membuat kerja-kerja di dapur menjadikan anak perempuan kami mempunyi sikap lepas tangan dan kurang  rajin untuk melakukan kerja di dapur, Biasanya dia akan melengah-lengahkan kerja, menyebabkan saya yang sentiasa melakukannya. Sekali sekali timbul juga perasaan marah di hati saya. Tapi bila dihalusi kembali bahawa timbul sikap sebegitu adalah salah didikan saya sendiri semasa anak-anak kecil dahulu, Saya tidak begitu mengalakan mereka melakukan kerja-kerja memasak di dapur.

Oleh itu para ibu bapa yang mempunyai anak perempuan perlu memberi tugas kepada anak-anak mereka untuk berjinak-jinak dengan kerja memasak di dapur bagi memberi pendedahan dan membiasakan dirinya sebagai persiapan untuk masa dewasa kelak.
Sungguhpun begitu, ada pula kelebihan dan kebaikannya. Semua empat orang anak lelaki saya suka memasak, mereka menjadikan hobi memasak untuk makanan sendiri setiap malam seperti memasak mee soup, mee gorong, nasi goreng dan sebagainya. Anak ke empat  suka mencuba masak steak kambing dan daging hampir pada setiap minggu. Mungkin itu adalah ikutan anak-anak apabila melihat dady mereka sentiasa memasak saban hari.

Bagi memberi keyakinan hati sendiri dalam melakukan kerja –kerja rumah ini, saya membuat rujukan beberapa buah buku agama dan juga penulisan berhubung dengan tanggung jawab siapakah sebenarnya untuk lakukan kerja-kerja rumah mengikut pandangan Islam. Sala satu pendapat yang saya kira agak lojik dan disertakan dengan hujjah dan nas Al-Quran perkara ini, Ustaz DR. ABDUL HAYEI BIN ABDUL SUKOR memberi pendapat berikut:
Saya turut membaca buku berjudul Fatwa-Fatwa Mufti Kerajaan Johor seperti yang disebutkan dalam soalan di atas. Buku ini merupakan himpunan fatwa Almarhum Datuk Syed Alawi al-Haddad (meninggal dunia 1962). Beliau adalah bekas Mufti Kerajaan Johor (1934-1961). Pada saya, fatwa mufti itu kurang jelas menyatakan tanggungjawab siapa menjalankan kerja-kerja rumah seperti mencuci pakaian, memasak, menyediakan makanan, mengasuh anak, menyidai kain dan sebagainya.
Saya membaca lagi beberapa buah buku yang ada dalam simpanan saya untuk mendapatkan penjelasan lebih lanjut tentang perkara itu. Saya dapati, kebanyakan menyatakan kerja-kerja rumah seperti yang disebutkan di atas adalah tanggungjawab suami.
Saya tersentak seketika apabila membaca kerja-kerja seperti itu termasuk dalam senarai kewajipan suami terhadap isteri, di samping nafkah utama yang meliputi makan minum, kediaman, pakaian dan perubatan. Kewajipan isteri pula dinyatakan ialah melayani kehendak suami dan menyerahkan tubuh badan kepadanya serta menyahut panggilannya dengan segera bila diperlukan, sekalipun ketika dia sedang memasak di dapur.
Buku-buku itu antara lain menjelaskan lagi, isteri tidak harus berpuasa sunat, kecuali terlebih dahulu memaklum dan mendapat keizinan suami, kerana khuatir nanti suatu panggilan kecemasan akan berlaku, sedangkan dia tidak dapat menyahutnya kerana berpuasa. Dinyatakan lagi, jika isteri tidur bermalaman, sedangkan dia dengan sengaja tidak melayani kehendak suaminya, maka sepanjang malam itu dia dilaknat Allah dan malaikat.
Kesetiaan isteri terhadap kehendak suami semacam boleh ditafsirkan dengan ada bayarannya, iaitu kerja-kerja rumah seperti mengasuh anak, memasak, membasuh pakaian, menyidai kain dan sebagainya hendaklah dijalankan oleh suami. Kecuali jika isteri dengan rela hati sedia melakukannya.
Saya tidak mempertikaikan hukum-hukum yang telah diputuskan oleh al-Quran dan hadis-hadis sahih berhubung kewajipan suami terhadap isteri, seperti nafkah makan minum, kediaman, pakaian dan perubatan yang wajib ke atas suami menyempurnakannya. Manakala kewajipan isteri terhadap suaminya pula hendaklah melayani sepenuhnya kehendak suami sebaik sahaja panggilan dibuat.
Persoalan yang berbangkit ialah mengenai kerja-kerja harian di dalam rumah seperti memasak, mengasuh anak, menyidai pakaian dan sebagainya, benarkah ia termasuk antara tugas suami? Isteri hanya boleh melakukannya secara sukarela atau suami sendiri menyempurnakannya sebagai tanggungjawab terhadap isteri. Begitulah apa yang saya faham daripada buku-buku yang saya baca.
Saya berpendapat hukum ini adalah hasil ijtihad ulama pada beberapa abad terdahulu. Ijtihad boleh berubah dari masa ke masa mengikut perubahan zaman, keadaan dan tempat. Ijtihad ulama juga tidak selalunya tepat dan betul, kadang-kadang boleh disanggah oleh ulama melalui ijtihadnya yang dihasilkan pada waktu dan masa yang lain pula. Dalam hadis menyebut: Sesiapa yang silap dalam ijtihadnya maka ia memperoleh satu pahala dan siapa yang betul, akan mendapat dua pahala.
Menurut mazhab Imam Malik, uruf dan kebiasaan dalam sesebuah masyarakat boleh dipakai bagi menurunkan sesuatu hukum. Atas dasar ini, isteri boleh memasak, menyidai pakaian, mengasuh anak dan sebagainya jika dia suka, tetapi bukan sebagai kewajipannya. Beberapa alasan berikut boleh dijadikan hujah:
Pertama: Allah berfirman kepada para isteri yang membawa maksud: Isteri menanggung kewajipan terhadap suaminya yang wajib dilaksanakan dengan cara yang baik, suami juga dikehendaki melakukan kewajipan yang serupa (al-Baqarah: 228). Ini bermakna suami isteri sama-sama mempunyai tanggungjawab terhadap satu sama lain.
Saya beranggapan tidak adil jika urusan yang dilakukan di luar rumah seperti mencari nafkah makan minum, kediaman, pakaian, perubatan menjadi kewajipan suami sepenuhnya, kemudian kerja-kerja di dalam rumah juga menjadi kewajipan suami. Isteri seolah-olah tiada sebarang kerja, selain melayan suami dengan tubuh badannya sahaja. Cara yang lebih adil ialah kerja-kerja di luar rumah menjadi kewajipan suami, sementara dalam rumah pula hendaklah diambil tanggungjawab oleh isteri.
Kedua: Dalam pergaulan sesama manusia dan juga keluarga, setiap hak yang wajib ditunai hendaklah ada balasan yang diterima. Suami dipertanggungjawab memberi nafkah dengan jalan yang terbaik, seperti yang dinyatakan terdahulu. Apakah hak ini telah dibalas oleh isteri dengan cara yang terbaik juga seperti yang sepatutnya? Apakah kewajipan menyara hidup yang disempurnakan oleh suami terhadap isteri dan anak-anaknya itu dianggap sebagai percuma dan tidak perlu dibalas apa-apa? Islam dan juga budaya Melayu tidak menyatakan begitu.
Mungkin ada orang menjawab, tubuh badan isteri yang diserah kepada suami itu sendiri bayarannya. Suami berhak mendapat kepuasan sesuka hati dan pada bila-bila waktu sahaja. Alasan ini boleh ditolak dengan mudah, kerana kepuasan itu bukan hak suami semata-mata, tetapi hak bersama.
Jika tubuh badan isteri dianggap hak suami, maka tubuh badan suami juga boleh dianggap hak isteri. Sesetengah orang menyebutnya sebagai nafkah batin yang wajib disempurna oleh suami, sekalipun saya tidak setuju dengan istilah nafkah batin itu.
Ketiga: Suami dikira sebagai qawwam (pemimpin) dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap isteri, dengan itu isteri hendaklah menjaga kepentingan suaminya. Jika suami bertanggungjawab dengan memasak dan membasuh pakaian isteri, bermakna isteri sebagai pengawal suami. Ini bertentangan dengan maksud ayat 34 surah al-Nisa. Oleh itu jalan yang paling serasi dan bermuafakat dengan adat dan budaya Melayu ialah isteri bertanggungjawab dengan kerja-kerja rumah, manakala suami hanya membantu.
Mungkin ada suami yang bersedia melakukan kerja-kerja itu. Ada suami yang sangat berminat dengan kerja-kerja memasak, mengasuh anak dan menjahit pakaian sendiri, sementara isteri pula berminat dengan kerja-kerja di luar rumah seperti berniaga dan sebagainya. Amalan ini tidak salah dari segi hukum jika suami isteri rela dengan cara itu.
Keempat: Banyak riwayat menyatakan kehidupan harian para sahabat sebagai suami atau isteri, masing-masing memberi khidmat dan bantu-membantu antara satu sama lain. Sebagai contoh, Asma' binti Abu Bakar, isteri al-Zubayr Ibn al-Awwam, selalu membantu suaminya dengan memberi makan kuda, mengangkut air dari tempat yang berbatu-batu jauhnya. Tidak pula kedengaran Baginda Rasulullah melarang Asma' berbuat demikian dengan alasan semuanya itu adalah kewajipan suami.
Fatimah al-Zahra, isteri Ali Abu Talib dan puteri Nabi, juga melakukan sendiri kerja-kerja memasak dan membakar roti, menyediakan makanan dan mengisar tepung, sehingga menjadi pecah-pecah pada tangannya. Fatimah dan suaminya pernah mengadu kepada Nabi agar mengizinkannya mendapatkan pembantu rumah atau khadimah.
Tetapi Nabi menyuruh agar Fatimah terus melakukan sendiri kerja-kerja itu. Baginda tidak pula mengatakan, serah saja kepada Ali, kerana itu tanggungjawabnya sebagai suami.
Mungkin ada orang menjawab, sumbangan Fatimah yang membuat kerja-kerja rumah itu hanya sukarela, bukan sebagai kewajipan atau tugas. Saya katakan, kerja-kerja itu adalah kewajipan Fatimah bukannya sukarela, kerana Nabi tidak menerima cadangannya untuk mendapatkan pembantu rumah bagi menjalankan tugas-tugas itu.
Jawapan Rasulullah s.a.w. kepada puterinya Fatimah adalah suatu perakuan yang dengan sendirinya menurunkan hukum yang bakal dipakai umatnya, iaitu dalam menentukan tanggungjawab siapa sepatutnya melakukan kerja-kerja rumah, suami atau isteri. Dalam ilmu Mustalah Hadis, perakuan ini disebut taqrir (perakuan Nabi).
Saya berasa penting juga dinyatakan di sini bahawa tugas isteri pada hakikatnya ditentukan oleh ya yang agak kukuh, iaitu kerja-kerja berat yang biasanya menjadi kewajipan suami, manakala kerjadat resam dan budaya hidup sesuatu bangsa itu sendiri. Masyarakat Melayu telah mewarisi satu budaa-kerja ringan biasanya menjadi tanggungjawab isteri.
Ditakdirkan ada isteri merasakan adat dan budaya Melayu ini tidak perlu lagi dipertahankan, sudah tiba masanya lelaki dan wanita disamakan. Suami harus menyediakan sendiri makan minumnya, membasuh dan mencuci sendiri pakaiannya. Bagaimana pula jika dia kesuntukan masa untuk melakukan kerja-kerja itu, lalu menyerahkannya kepada pembantu rumah atau orang gaji? Tidakkah hati tersentuh melihat orang lain berada di samping suami kerana menyediakan makan minum dan mencuci pakaian dan menyentuh barang-barang yang akrab dengannya?
Adat resam dan budaya Melayu tidak pernah menerima cara itu. Janggal sekali jika orang yang tidak ada kena-mengena itu bebas melakukan apa sahaja yang disukainya”.
Apabila saya membaca artikel ini, hati saya bertambah seronok dan rasa tanggung jawab untuk lakukan kerja-kerja rumah sebagai tugas rutin. Lebih-lebih lagi mulai tahun 2008 saya mula bersara wajib ( umur 55 tahun).


Pengajaran dan iktibar.

1.    Suami sepatutnya membantu kerja-kerja rumah isterinya, kerana tindakan sebegini akan dapat menambah kasih sayang isteri kepada suami. Perbuatan sebegini pernah dilakukan oleh baginda Rasullah SAW. Membantu kerja-kerja rumah adalah sunnah.

2.    Jika si suami sentiasa membantu kerja rumah, seperti memasak, akan menjadi kemudahan kepada suami untuk menjalakan kerja memasak makanan untuk keluarga jika berlaku keadaan kecemasan di luar jangkaan, umpamanya  isteri jatuh sakit sekali-sekali, atau isteri ditimpa kesakitan yang berpanjangan;


3.    Suami yang pandai memasak akan menjadi idola kepada anak-anak mereka, mereka akan belajar masak untuk diri mereka sendiri pada mulanya, dan lama kelamaan akan menjadikan hobi pada masa lapang,  kepandaian periadi seseorang lelaki dalam bidang masakan akan menjadikan kehidupan mereka menjadi mudah apabila mereka berumah tangga dan berkeluarga kelak.

4.    Suami dan isteri yang sama-sama pandai masak akan dapat mengurangkan kekerapan keluarga  makan di luar. Makanan yang disedikan sendiri di rumah adalah lebih murah dan kebersihannya adalah terjamin. Faedahnya dapat menikmati makan yang sedap dan bersih dengan  harga yang jauh lebih murah.Lebih baik lagi apabila semua keluarga  makan makanan yang disediakan oleh suami atau bapa sekali sekala. Makan yang disediakan oleh air tangan bapa adalah lebih barakah, Insya Allah.

0 comments:

Powered by Blogger.