Tuesday, May 6, 2014

SUAMI MITHALI : Tip 6 - Sentiasa membentuk sifat positif dan istimewa.



Tip 6 :  Sentiasa membentuk sifat positif dan istimewa.

Kebenaran tip ini telah terbukti, dimana saya telah mengamalkannya dengan mengambil beberapa tindakan yang boleh memberi keyakinan kepada isteri bahawa suaminya adalah seorang yang “istimewa” kerana mempunyai keistemewaan tersendiri.Keistemewaan ini bukanlah satu kelebihan pada diri saya ianya adalah anugerah Allah kepada saya, tanpa hidayah dan anugerahNya apalah ada pada kita sebagai insan yang serba kekurangan.

Saya telah diizinkan Allah mempunyai sifat-saifat peribadi yang menjadi amalan dalam kehidupan saya yang telah dianggap sebagai suami yang amat istimewa di kaca mata isteri.

a.  Sebagai seorang suami yang sering membantu isteri membuat kerja-kerja rumah seperti memasak, membeli makanan dan keperluan dapur di pasar.Tindakan ini pada mulanya dengan niat membantu isteri semasa di awal perkahwinan kami dulu, lama kelamaan menjadi rutin bagi saya atas kesedaran yang isteri sebagai "Pengurus Besar' di rumah sepenuh masa, sememangnya mempunyai tugasan rutin harian yang banyak dan meletihkan. Ini dapat saya rasai apabila saya cuba membantunya di peringkat awal dahulu. Setelah isteri melahirkan anak pertama kami, saya cuba membantunya semasa di dalam "pantang".

b.    Apabila isteri bersalin, saya akan mempastikan aktiviti untuk menjaga bayi dalam pantang akan dilakukan olih saya sendiri. Sebagai contoh saya akan balik ke rumah untuk memandikan anak sewaktu masa rehat (minum tea pada jam 10.00 pagi) setiap hari. Tindakan ini telah menyebabkan timbul keintiman  hubungan suami isteri. Isteri begitu terhutang budi kepada saya yang sanggup membantunya untuk menjaga bayi dalam tampoh pantang selepas melahirkan anak.  Isteri begitu bangga mempunyai suami yang rajin membantu kerja rumah, ianya amat memberi kesan mendalam memandangkan majoriti suami di Malaysia tidak ramai yang membantu kerja isteri di rumah. Lebih menyedihkan lagi masyarakat melayu Malaysia menganggap lelaki yang membantu kerja rumah adalah seorang yang "dayus" atau dikatakann sebagai “queen control”. Kefahaman ini adalah jauh tersasar dari ajaran Islam yang di bawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Rasulallah sentiasa membantu isteri-isterinya melakukan kerja rumah. Sepatutnya suami akan berbangga jika dia dapat membantu isteri membuat kerja rumah kerana perlakuan sedemikan adalah mengikut sunnah nabi.

c.   Mungkin satu kelebihan yang adap pada diri saya adalah kerana mempunyai hobi memasak. Ini mungkin disebabkan faktor persekitaran keluarga semasa saya masa kecil dahulu, dimana saya mempunyai 5 orang adik beradik. Saya adalah anak kedua serta sebagai anak lelaki tunggal.  Suasana ibu bapa kami yang berkerja sebagai peniaga rucit menyebabkan saya terpaksa membantu memasak terutama pada hari-hari sibuk seperti hari pasar minggu. Rutin sebegini menyebabkan saya mampu memasak pelbagai menu masakan seperti, nasi biasa, nasi ayam, gulai, sayur, nasi lemak, nasi dagang, nasi briani dan sebaginya. Malah  saya  sering di beri gelaran sebagi “Master Chief “ oleh isteri, anak-anak dan cucu-cucu kami.Bersyukur kepada Allah yang memberi kelebihan ini.

Jadi tidak menjadi keberatan bagi saya untuk melakukan kerja masak-memasak untuk makanan sehiaran keluarga setelah isteri lumpuh mulai tahun 2001. Selepas pembedahan itu isteri telah lumpuh sebelah tubuh sehingga ke hari ini (hampir 15 tahun). Semenjak tarikh itu saya yang memasak untuk isteri, anak-anak, ibu dan mertua yang tinggal bersama, Saya lakukan kerja memasak sebelum pejabat  setiap hari sebagai persiapan makanan untuk dimakan oleh keluarga pada tengah hari dan petang.

Rakan saya pernah bertanya  tidakkah saya terasa penat dan jemu melakukan semua ini. Alahmdulillah telah timbul perasaan tanggung jawab di hati saya untuk melakukant semua ini, telah timbul perasan  ikhlas melakukan semua itu kerana Allah, sebagai ketua keluarga saya terpaksa menjalankan amah Allah sebaik mungkin, tambahnya lagi segala apa yang berlaku ke atas kami adalah ketentuan Allah Yang Maha Mengetahui. Ianya adalah  satu ujian Allah ke atas saya untuk menguji keimanan dan kesabaran. Saya amat berpegang kepada prinsip “Alllah bersama-sama orang yang sabar”. Saya berpendapat jika kita lakukan sesatu kerja dengan penuh keikhlasan dan penuh tanggung jawab, segala kepayahan dan kesusuhan tidak akan terasa, malah akan lebih bersemangat lagi untuk melakukan semua kerja berkenaan kerana ingin mendapat ganjaran pahala yang Allah janjikan di akhirat kelak. Lama kelamaan kerja-kerja berkenaan akan menjadi satu rutin harian, bila ini berlaku akan timbul perasaan  keseronokan pula. Malahan sekarang ini timbul perasaan tidak selesa bila  tidak  melakukan kerja berkenaan. Bak kata pepatah “alah bisa kerana biasa”.

d.    Satu lagi anugerah Allah kepada  sifat postif yang ada pada saya ialah  dapat mengawal daripada menjadi perokok. Saya bersyukur kepada Allah yang memberi hidayah kepada diri ini menjadi soorang insan yang amat benci kepada rokok. Perasaan benci ini timbul semenjak kecil lagi disebabkan satu peristiwa yang amat berkesan telah saya alami, dimana saya telah di rotan oleh ayah pada usia 12 tahun kerana kesalahan menghisap rokok. Bermula dari tarikh itu saya dapat menahan diri dari dipengaruhi oleh rakan yang merokok secara tegar. Malah  semenjak di Universiti lagi saya berjaya menahan nafsu untuk merokok. Syukur kepada Allah yang memberi hidayah kepada saya yang kerdil ini untuk tidak merokok kerana perbuatan merokok akan membahayakan kesihatan. Majlis Fatwa Kebangsaan telah memfatwakan bahawa merokok adalah haram. Sesungguh sifat ini amat memberi kesan kepada isteri kerana dia pernah meluahkan perasan bangganya kepada saya kerana tidak merokok. Malah telah menjadi kelaziman di rumah kami apabila tetamu datang dan dia adalah perokok, apabila hendak hisap rokok mereka akan keluar dan menghisap rokok di luar ramah.Mungkin untukk menjaga hati saya yang telah diketahui tidak merokok.

Dalam membina sikap positif di kalangan suami sebagai peneraju rumah tangga, suami mestilah tidak berputus asa apabila di uji dengan kerumitan dan kesulatan. Amalan saya dalam kes sebegini ialah sentiasa berlapang dada apabila di uji dengan kesusahan dan penderitaan. Umpamanya dalam mengharumi liku-liku kehidupan ini saya beberapa kali di timpa saat getir sepeti sakit lutut pada tahun 1984,  Saya difitnah sebagai dalang konspirasi penswastaan sebuah agensi kerajaan tahun 2000. Isteri mengalami lumpuh (sebelah tubuh) pada tahun 2001,saya dijadikan kambing hitam dalam episode perebutan kuasa di sebuah syarikat 2002 – 2006. Semua peristiwa getir itu saya lalui dengan hanya bergantung kepada ketentuan dan takdir Allah. Saya tidak pernah lemah semangat, malah akan cuba sedaya upaya untuk menghadapi segala cubaan dan ujian getir itu dengan penuh berlapan dada, saya tidak menyalahkan kepada orang lain dalam apa kerumitan yang saya alami itu, saya lebih menjurus kepada ketentuan Allah yang melakukan semua itu untuk menguji hambaNya yang serba kekurangan ini. Alhamdullilah sifat positif yang dapat saya bentuk dalam benak minda saya merupakan satu angurah yang diberkan olehNya kepada saya. Atau berkemungkinan kerana saya telah biasa menghadapi ujian sebegini semenjak kecil lagi, maka apa jua uijan yang dialamai dapat saya hadapi dengan penuh kesabaran dan ketenangan. Alhamdulillah .Daku bersyukur kepada Mu ya Allah, yang telah memberi segala kekuatan, semangat dan brsifat lapang  dada, tanpa hidayah Mu tiada apa yang terdaya ku lakkan semua itu. Amin ya Rablil Alamin.

0 comments:

Powered by Blogger.